Покупката на дом може да изглежда невъзможно предизвикателство в големи части от света, които са изправени пред недостиг на жилища. Но не такъв е случаят в Япония, която трябва да се справя със свръхпредлагане на имоти, пише CNBC.
Към 2023 г. Япония е имала над 9 млн. „акияс“ – празни жилища, сочат данни на правителството. Някои от тези имоти се продават за по-малко от 10 хил. долара.
Тези жилища, често изоставени и стоящи празни с десетилетия, са пръснати в селски райони и в големи градове и предлагат уникална възможност за купувачи с креативни идеи.
Ръстът на изоставените жилища в Япония се дължи до голяма степен на кризата с населението, тъй като раждаемостта в страната е на рекордно дъно от 1,2 раждания на жена към 2023 г. В същото време смъртността превишава раждаемостта, а възрастното население продължава да се увеличава.
„Проблемът с "акия" съществува от десетилетия, той е вкоренен в икономическия бум на Япония след войната, който доведе до ръст на жилищното строителство“, казва Тецуя Канеко, ръководител на анализите в консултантската компания Savills в Япония.
„Проблемът стана по-силно изразен през 90-те години на миналия век със забавянето на японската икономика и се задълбочи с продължаващите демографски промени“, коментира Канеко.
Градската миграция е друг голям допринасящ фактор за изоставените къщи в Япония. „Тъй като по-младите поколения се местят в големите градове, за да работят, селските райони остават със застаряващо население, което може да почине или да не е способно да поддържа жилището си“, отбелязва той.
Сред местните хора „акияс“ често са стигматизирани и дори се смятат за „бреме“, казва Канеко. Затова, дори когато семейните жилища са наследени от децата на възрастни родители, които са починали, много често наследниците не искат лично да използват или да продадат имота, добавяйки още изоставени жилища на пазара.
Жилище, което е над 30-годишно, „обичайно е смятано за старо“, казва Канеко. Местните жители обикновено се притесняват от проблеми с безопасността, високи разходи за ремонт и упадък, обяснява той. Някои хора дори свързват тези домове със суеверие, „като смятат, че те може да са обитавани от духове или да носят лош късмет“.
В крайна сметка „много японци гледат на „акия“ като на обезценяващи се стоки, които създават повече проблеми, отколкото да носят стойност“, казва Майкъл, основател на японския имотен блог Cheap Houses Japan, пред CNBC.
„Най-евтините имоти са такива по определена причина“, дали поради локацията, която е нежелана, или поради разходите за ремонти, които се очаква да превишат стойността на имота, допълва той.
Привличане на чуждестранни купувачи
Японските "акияс" привличат вниманието на чуждестранните купувачи.
„Наблюдаваме тенденция на увеличение на запитванията от чужбина... Има нарастване на интереса и на покупките на "акияс“, отбелязва Канеко.
Нарасналият интерес към имотите в Япония е стимулиран отчасти от пандемията, тенденциите за работа от разстояние и променящите се предпочитания за живот, казва той.
От млади инвеститори до пенсионери, които търсят убежище, „все повече хора търсят втори домове, ваканционни имоти или проекти за ремонт“, допълва Канеко.
Антон Ворман се влюбил в Япония, след като посетил страната по време на работно пътуване. Роден и израснал в Швеция, 32-годишният мъж обиколил целия свят през 20-те си години, когато работел като модел, след което се установил в азиатската страна през 2018 г.
„Живял съм в Ню Йорк около две години, после в цяла Европа..., затова зная колко скъпи са големите градове. Няма начин да си позволя покупка на жилище на някое от местата, където съм живял“, споделя той пред CNBC.
Когато разбрал, че в Япония се продават евтини жилища, той решил да купи едно. Шест години по-късно Ворман е собственик на седем „акияс“ и работи на пълен работен ден като създател на съдържание и инвеститор в имоти в Япония.
Той е завършил ремонта на три от имотите и в момента работи по завършването на други четири ремонта. Днес имот, който му е струвал около 110 хил. долара за покупка и ремонт, му носи месечен доход от краткосрочно отдаване под наем в размер на 11 хил. долара.
Добра инвестиция ли са „акияс“?
Ворман казва „и да, и не“. Днес имотите му успешно носят шестцифрен доход на година, но това нямало да се случи, ако не беше вложил време и усилия, за да се запознае с японската култура, език и народ, допълва той.
„Трябва да създадете добра общност и добра социална мрежа в Япония, за да постигнете успех. Не можете да дойдете без да разбирате културата и как работи Япония и просто да хвърлите пари в страната, защото това ще бъде напразно“, отбелязва Ворман.
Експертите са съгласни. „Акияс“ могат да бъдат добра инвестиция за някои групи, особено запалените по ремонти хора или тези, които търсят жилище в тихата провинция“, казва Канеко.
„Но те не са идеалният избор за институционални инвеститори или хора, които търсят бърза и голяма възвръщаемост, поради високите разходи за ремонт и ограничените възможности за препродажба в някои райони“, отбелязва той и допълва, че възможностите за растеж също могат да бъдат ограничаващ фактор.
Важно е да очаквате, че разходите може да бъдат значителни, особено ако къщите се нуждаят от сериозна структурна работа, отбелязва Канеко. Бъдещите купувачи трябва също да имат предвид, че процесът по покупка на жилището може да бъде сложен с езиковата бариера и нуждата от работа с местните власти.
преди 1 седмица То в България всичко е акияс.Статията сякаш описва нашата действителност -застаряващо население,стари сгради,ниска раждаемост. отговор Сигнализирай за неуместен коментар