Луксозните имоти се представят най-добре на имотния пазар в Европа, сочат данни на консултантската компания CBRE, цитирани от Bloomberg.
Независимо дали става въпрос за луксозни хотели или обекти на престижни търговски улици, бързо растящите редици на богатите хора в света и огромното прехвърляне на богатство от хората от бейби бум поколението (родените в периода от 1946 до 1964 г.) към техните деца помага за смекчаването на удара от корекцията на имотния пазар, породена от по-високите лихвени проценти, отбелязва компанията в свой доклад.
Относителната сила на луксозните имоти се наблюдава дори в момент, когато луксозните модни, бижутерски и алкохолни марки понасят тежък удар от забавянето на пътуванията и потреблението в Китай, както и от нарасналите препятствия пред търговията. Те засегнаха компании като LVMH, която записа най-лошото си тримесечие от 2020 г. насам.
„Нашето изследване показва, че луксът се представя по-добре, включително на ниво недвижими имоти, и тази тенденция ще се запази“, коментира Тасос Везиридис, ръководител на анализите за Европа в CBRE. „Забавянето, което наблюдаваме през 2024 г., изглежда краткосрочно и съсредоточено на някои пазари извън Европа. В резултат на това очакваме Лондон, Париж, Милано и Амстердам да зададат тенденциите и да повлияят на стремежите на богатите потребители в света“, допълва той.
По-високите лихвени проценти предизвикаха голямо отдръпване на чуждестранни инвеститори от пазара на бизнес имоти, докато очакват корекция на цените, която да отразява по-високите капиталови разходи. Но инвеститори с високо нетно богатство и все по-склонните да поемат риск компании за частни капиталови инвестиции се възползват от възможността да придобият първокласни имоти в определени части на Европа в момент на исторически ниски цени или да извлекат полза от наеми, които се очаква да нараснат значително. Те смятат, че подобна възможност се появява веднъж на едно поколение.
"Виа Монте Наполеоне" в Милано. Снимка: Francesca Volpi/Bloomberg
Blackstone, най-голямата компания за частни капиталови инвестиции в света, придоби луксозни магазини в Лондон и Париж, което е значителна промяна след години на свиване на експозицията ѝ към търговски площи. Продажбата на трофеен имот в Милано на цена от 1,3 млрд. евро беше сред най-големите и най-доходоносните сделки за освобождаване от активи по-рано тази година.
„Търсенето за този сектор остава устойчиво, тъй като компаниите за луксозни стоки се стремят да си осигурят първокласни локации за ключовите си магазини“, коментира ръководителят на имотния отдел за Европа на Blackstone Джеймс Сепала. „Тези активи по своя характер са ограничени откъм предлагане и смятаме, че това ще подкрепя цените в дългосрочен план“, допълни той.
Наемите на луксозни търговски площи постигат по-силен ръст. Графика: Bloomberg LP
Вниманието на луксозните брандове към придобиването на най-търсените площи на най-добрите търговски улици тласна нагоре и по-бързо исканите от тях наеми в сравнение с компаниите, съсредоточени върху потребителите на масовия пазар, сочат данните на CBRE. Наемите на „Ню бонд стрийт“ в Лондон са се увеличили почти три пъти спрямо нивото им през 2010 г. в рязък контраст с основния ѝ конкурент при търговските улици „Оксфорд стрийт“, където наемите почти не са се повишили, сочат данните на консултантската компания. Същата тенденция се наблюдава и в Париж, където наемите на луксозната улица „Рю Сен-Онор“ превишават значително тези на булевард „Осман“.
Първокласните улици в Париж се представят по-силно от по-широкия пазар. Графика: Bloomberg LP
Стремежът на големи хотелски компании да задържат най-ценните си клиенти доведе до множество сливания и придобивания на луксозни марки с използването на капитал, който е бил освободен при прехода към модел с по-малко активи, при който те оперират, вместо да притежават повечето имоти. Среднодневните цени на стаите в луксозните хотели в Лондон е нараснала с 42% за четири години до 2023 г., изпреварвайки ръста от 27%, постигнат на по-широкия пазар. Цените на луксозните стаи в Париж и Милано са се повишили съответно с 42% и 60% през същия период, изпреварвайки ръста от 37% на всеки от по-широките хотелски пазари в двата града.
„Луксът е сегмент, който отдавна е слабо разбиран. Големите брандове научиха от специалистите както в хотелите, така и в по-широкия сектор, че луксът изисква различен подход и бяха създадени отделни звена, които да го обслужват“, коментира Кенет Хатън, ръководител на хотелските анализи за Европа в CBRE.