IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Строителството на Терминал 3 на Летище София ще започне през лятото на 2026 г.

Очаква се той да бъде готов до април 2031 г. и заедно със съществуващия Терминал 2 ще имат общ капацитет от 20 млн. пътници годишно

13:43 | 10.09.24 г. 1
Тиери До, Красимира Стоянова и Хесус Кабайеро (вдясно). Снимка: Министерство на транспорта и съобщенията
Тиери До, Красимира Стоянова и Хесус Кабайеро (вдясно). Снимка: Министерство на транспорта и съобщенията

Операторът на Летище София "СОФ Кънект" очаква да получи разрешение за строеж на новия Терминал 3 през април 2026 г. и да започне строителството през лятото на същата година. Плановете са терминалът, който заедно със съществуващия Терминал 2 ще има общ капацитет от 20 млн. пътници годишно, да бъде въведен в експлоатация през април 2031 г.

Това съобщи Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на "СОФ Кънект", по време на медийно събитие, на което присъстваха още служебният министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова и Тиери До, председател и главен изпълнителен директор на фонда Meridiam, който е инвеститор в "СОФ Кънект".

„Новият Терминал 3 ще повиши стандартите в региона и не само ще направи Летище София референтно за летищната индустрия в Европа, а и ще го превърне в първото петзвездно регионално летище на Стария континент“, коментира Кабайеро.

Петзвездният статут, предоставян от консултантската компания Skytrax въз основа на преживяванията на пътниците, е най-високият сертификат в авиационната индустрия, допълни той.

Проектант на Терминал 3 е българското архитектурно студио IPA, което е работило в сътрудничество с инженерните компании Egis и 1PAX. Проектът е готов и е бил предаден на концесионера през юли.

„Концепцията на Терминал 3 съчетава най-добрите преживявания и удобства за пътниците с максимална ефективност за авиокомпаниите“, изтъкна Кабайеро.

Пътниците ще могат да стигат до всички изходи в рамките на пет минути от централната търговска зона. Площта на Терминал 3 ще бъде над 65 хил. кв. метра, или два пъти по-голяма от тази на съществуващия Терминал 2, с който новият терминал ще бъде свързан.

Терминалът ще обслужва различни профили на пътниците, включително бизнес, туристи и пътуващи за посещения при роднини и приятели. Той също така ще предлага специализирани услуги като детски площадки, игрални зони и зони за домашни любимци.

Дизайнът на терминала е оптимизиран, като включва усъвършенствани пътнически ръкави за традиционните авиокомпании и ефективни процеси при нискотарифните превозвачи.

„Искаме Летище София да остане с най-ниските летищни такси в региона, тъй като това е от ключово значение за привличането на нови авиокомпании и прибавянето на нови дестинации и маршрути“, каза Кабайеро. Това ще помогне на Летище София да се превърне във водещ играч в регионалните пътувания, добави той.

Терминал 3 ще разполага с три нива: -1, което ще бъде предназначено за технически операции, нулево ниво за пристигащите полети и получаване на багаж, ниво 1, където ще се намират зоните за заминаващи, проверка за сигурност, заведения за хранене и търговски площи с над 10 хил. кв. м. Ниво 2 ще бъде отредено за връзка между полети и коридори за пристигащи от страни извън Шенген и ЕС.

„София е много добре разположена в Югоизточна Европа, като дава възможност на пътуващи до Близкия изток да стигат за три-четири часа с полет с теснофюзелажен самолет. Това е голямо предимство, което искахме да използваме, когато създавахме концепцията за Терминал 3“, каза Кабайеро.

Капацитетът на изходите ще бъде разширен, като Терминал 2 и Терминал 3 ще разполагат общо с 34 изхода. Кабайеро съобщи, че над 30% от трафика на Летище София е свързан с пътувания с цел развлечение, други 30% съставляват пътуващите, които посещават семейството и роднините си, а трафикът, свързан с пътувания по работа, заема дял от 21% и се увеличава.

Терминал 3 ще разполага със зона за чекиране с 52 гишета за регистриране на багаж и за самообслужване, ще има и електронни гишета за проверка на бордни карти и паспортен контрол.

Контролните пунктове за проверка за сигурност ще могат да обработват до 3250 пътници на час. Нова система за обработка на багаж ще има капацитет за обслужване на 2400 багажа на час, подкрепена от шест ленти за получаване на багаж в новата зона за пристигащи.

Над 1,2 млрд. лв. ще бъдат инвестирани по време на концесионния период, като 500 млн. лв. са предвидени за изграждането на Терминал 3, съобщи Тиери До, председател и главен изпълнителен директор на фонда Meridiam.

„Новият терминал ще превърне летище София в лицето на България и ще стане символ на взаимната свързаност с останалата част от Европа“, каза Тиери До. Той допълни, че с изграждането на терминала фондът иска да изпрати сигнал до другите инвеститори, че България е добро място за инвестиции. „Това е още по-важно в момент на глобални геополитически сътресения“, изтъкна Тиери До.

Очаква се повишената въздушна свързаност да доведе до ръст на брутния вътрешен продукт на България с 0,5% за всеки 10% увеличение на свързаността.

„Проектът за Терминал 3 на летище София е поредно доказателство, че когато държавата и частният инвеститор си подадат ръка в добро партньорство, нещата се получават“, каза служебният министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова. „През последните години Министерството на транспорта и съобщенията следва устойчива политика към развитието на летищната инфраструктура, част от която е привличането на големи инвестититори като "СОФ Кънект", допълни тя.

Министърът посочи, че проектът за Терминал 3 на Летище София е съобразен и с приемането на България в Шенгенското пространство по въздух, което дава възможност на над 400 млн. души да пътуват свободно между отделните държави членки, без да преминават граничен контрол.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:20 | 10.09.24 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 1
cido
преди 2 часа
бре бре бре .....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още