На пазара на краткосрочни наеми има проблем, който е съществувал и през 2019 г., преди пандемията от Covid-19 – свръхпредлагане, което води до натиск върху цените. Това коментира Борис Павлов, основател на Flat Manager и изпълнителен директор на Flataway, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Той посочи, че инфлацията се опитва да покачи цените, докато прекаленото предлагане се опитва да ги свали.
„Основният проблем остават т. нар. нелегални, нерегистрирани апартаменти за краткосрочен наем. Половината пазар плаща всички данъци и извършва всички дейности по счетоводство и т.н., а другата половина не плащат и могат да си позволят да предложат много по-ниска цена на нощувка“, обясни той.
Павлов коментира, че има лесен начин да се изсветли пазарът у нас и това е заложено в закон на европейско ниво, който трябва да бъде приложен до края на 2026 г. Всяка платформа трябва да изисква регистрационен номер на всеки един обект и ако държавата каже, че регистрационният номер на този обект е невалиден, грешен, не си е плащал данъците – да го свали от платформата, обясни той.
Очаква се регулацията да се приложи и в България.
Павлов разказа повече и за сделката по придобиването на Flat Manager от страна на полската компания Renters. Завършването на сделката отнема година и три месеца заради комплексността на материята и платформите, с които Flat Manager работи. Това е първата международна сделка на полската компания, което я кара да е по-предпазлива и да оглежда процесите и документацията по-детайлно.
Към момента Flat Manager управлява близо 600 апартамента в цяла България, което я прави най-голямата не само в България, но и на Балканите, каза още Павлов.
По думите му резервациите за миналата година са на стойност над 3,5 млн. евро, а 1 от всеки 10 души, пренощували в апартамент за гости в София, е използвал апартамент, управляван от Flat Manager.
„В един пазар, който е изключително фрагментиран, е доста добър пазарен дял“, каза Павлов.
Плановете за бъдещото развитие на Flat Manager са сходни с тези до този момент, като под ръководството на полската компания ще се увеличат корпоративните си клиенти от Полша. Това ще се случи с добро разпределение на дейностите между двете компании и реклама на чуждия пазар. Според целите на компанията за година напред тя трябва да достигне притежание на 1100 апартамента.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.