IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България строи търговски паркове по-бързо от региона

Хибридните модели между онлайн търговия и физически обекти се доказват като най-устойчив модел, счита консултантска компания

16:59 | 21.02.24 г. 3
Снимка: Pixabay.com
Снимка: Pixabay.com

Търговските паркове са в процес на изключително бърз растеж както в България, така и в целия регион на Централна и Източна Европа и пазарът върви към насищане в средносрочен план. С близо 11% е нараснал обемът им в региона към края на 2023 г. спрямо 2022 г., като общата им площ достига 8,35 млн. кв. м.

Макар и опериращите площи в България да са относително малка част от този обем – 511 хил. кв. м, ръстът на нашия пазар е значително над средния в Централна и Източна Европа. През 2023 г. работещите ритейл паркове у нас са увеличили площта си с над 50%, показват данните на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forton.

„Значителният ръст в този сегмент от пазара на търговски площи се дължи на изключително високата активност на предприемачите, както и на закъснялото развитие и ниската база, от която тръгва предлагането. Прави впечатление обаче, че в целия регион площите на ритейл парковете в развитие са значително над тези на търговски центрове, което затвърждава тенденцията за траен интерес към този формат от страна на инвеститори, търговци и потребители“, коментира Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел “Търговски площи” в Cushman&Wakefield Forton.

Източник: Cushman & Wakefield Forton Източник: Cushman & Wakefield Forton

Според него през последните години в региона се наблюдава силен интерес към ритейл парковете, който се изразява не само в строителството на нови площи, но и в навлизането на нови концепции. Докато в България миксът все още се придържа към класическите оператори, като достъпни магазини за мода и обувки, супермаркет, електроника, мебели, магазини от типа „Направи си сам“ и отскоро - места за хранене, на развитите пазари концепциите вече предлагат също кина, хотели, споделени офис площи и други.

„От пандемията насам възприятието на ритейл парковете от страна на потребителите значително се промени. Те се наложиха като практични места за пазаруване, докато при моловете фокусът пада върху потребителското преживяване и забавления“, обобщава Муховски.

Според него експанзията на този сегмент е добра новина за пазара на бизнес имоти.

„Следва обаче да се отчетат и управляват потенциалните рискове, които бързият растеж носи. Основните са липса на ноу-хау, управлението на паричните потоци, подценяване или надценяване на потенциала на даден проект. В допълнение професионалното управление би спомогнало за създаване на правилен микс от обекти, добра поддръжка на площите и комуникация с наемателите“, допълва той.

От гледна точка на търговците основните рискове са от канибализация между обектите и все по-задълбочаващите се проблеми с намирането и обучението на персонал.

По данни на Cushman&Wakefield средната гъстота на ритейл парковете в Централна и Източна Европа е 92 кв. м на 1000 жители. Активните инвестиции в сегмента бързо променят тези показатели, особено на бързо развиващи се пазари като българския. В края на 2023 г. гъстотата на ритейл парковете в България е 75 кв. м на 1000 жители. Страната ни вече изпреварва Полша, където този показател е 66 кв. м на 1000 жители, но остава сред държавите с най-ниска гъстота. Лидер е Унгария, където този показател е 172 кв. м на 1000 жители, а в съседна Румъния той е 94 кв. м на 1000 жители.

Източник: Cushman & Wakefield Forton Източник: Cushman & Wakefield Forton

Онлайн vs. офлайн

След бързата експанзия на онлайн търговията в постпандемичната 2021 година, когато секторът отчете реален ръст от 43% у нас, през 2022 г. този показател е намалял до 12,4%. През 2023 г. пада до едноцифрено число – 8,3% след приспадане на инфлацията, показва статистиката. В същото време оборотите на физическите обекти в молове и ритейл паркове остават стабилни.

По-драматична е картината с онлайн търговията в Европейския съюз, където след 13,6% ръст през 2021 г. през следващите две години инфлацията води до реален спад на онлайн търговията – съответно с -5,4% и -1,3%.

„След бързия растеж на онлайн продажбите пазарът видимо се отрезви и хибридните модели между онлайн и физически обекти се доказаха като най-устойчив модел през последните години“, посочва Георги Муховски.

Според него възпиращ фактор за бързия ръст на онлайн търговията отчасти е логистиката, тъй като много брандове все още изпитват проблеми с центровете за обработка и приемане на пратките, както и с логистиката на т.нар. последна миля. Много от големите международни марки успешно съчетават физически обекти и онлайн пазаруване чрез формати от типа click&collect и замяна и връщане на пратки във физическите им магазини.

Според Муховски именно ефективната колаборация между офлайн и онлайн търговията, както и дигитализацията в сектора, ще изиграят решаваща роля за бъдещето на ритейл пазара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:59 | 21.02.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 4 rate down comment 14
khao
преди 9 месеца
До: Tikva007 ... и мини!, другарю политкомисар Нека да реиндустриализираме Татковината! :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 5
Tikva007
преди 9 месеца
*България строи търговски паркове по-бързо от региона* - Бравос! Не е като да си губи времето да строи заводи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още