Омбудсманът Диана Ковачева отново алармира за лавина от жалби и възражения на сдружения на собственици и общини заради отхвърлените проекти за безплатно саниране на жилищни сгради, изпращайки писмо до министъра на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, на енергетиката Румен Радев, на финансите Асен Василев и до изпълнителния директор на Агенцията по устойчиво енергийно развитие (АУЕР) Ивайло Алексиев.
Хората са против резултатите от класирането на кандидатствалите жилищни сгради по първия етап от процедурата за енергийно обновяване на жилищния сграден фонд за безвъзмездно саниране.
Припомняме, че то беше обявено малко преди коледните празници миналата година и впоследствие предизвика вълна от недоволство на граждани и на кметове, включително на община Димитровград, на Русе и на Смолян. Хората протестират срещу дисбаланса в разпределянето на средствата по общини и изразяват съмнения в достоверността на данните в сертификатите за енергийна ефективност на класираните сгради.
Регионалният министър Андрей Цеков отговори, че оценките на сградите са били изготвени машинно въз основа на данните от енергийните сертификати и без намеса на човешки фактор. 1217 сертификата са били изпратени на АУЕР за проверка, тъй като са показали много високи енергийни спестявания. Цеков увери, че ако агенцията даде становище за неверни данни, ще бъдат наложени санкции, а класирането на блоковете ще бъде преразгледано. Той призова също гражданите, които имат съмнения за манипулиране на данни в сертификатите на сградите, кандидатстващи за саниране, да подават сигнали до Европейската прокуратура.
Средствата по първия етап от програмата за енергийна ефективност на жилищните сгради са осигурени по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) и възлизат на 1,129 млрд. лв. Одобрение получиха 756 блока при подадени над 3000 заявления. В момента тече срокът за кандидатстване по втория етап от програмата, за който обаче вече се изисква и 20% самоучастие от собствениците на имоти.
„Гражданското недоволство е масово и засяга широк кръг проблеми – от самото конструиране на процедурата и начина на разгласяването ѝ, до прилагането на всеки един от етапите и обявяването на резултатите от класирането“, пише омбудсманът.
Проф. Ковачева настоява да ѝ бъде предоставена информация за резултатите от извършените до момента проверки, в т.ч. на сертификатите за енергийна ефективност, за нарушенията по конкретни жалби и възражения на сдруженията на собствениците, както и за предприетите мерки за осигуряване възможността на гражданите за справедливо участие в процедурата по етап I.
Омбудсманът подчертава, че все още няма яснота на поставените от нея въпроси в предходно писмо от 11 януари, в което препоръча провеждането на разяснителна кампания, включително на възможностите гражданите да получат финансиране за постигане на енергийна ефективност на сградите си, както и за подпомагане на участието в процеса на енергийно бедните граждани. Тя подчертава, че е необходимо да се извърши и анализ на алтернативите, в т.ч. и на възможностите за пренасочване на финансови средства, от допустими източници.
Общественият защитник настоява да се знае и какви са реалните възможности за осигуряване и на други финансови инструменти за участие - при равнопоставени и недискриминационни условия, на сдруженията на собствениците, които са в резервните списъци за етап II и нямат финансова възможност за изискващото се 20% самоучастие, но вече са инвестирали средства за енергийно обследване и технически паспорти.
„Официално бе заявена позиция да бъдат положени усилия за преструктуриране на ресурса по плана REPowerEU, така че да бъде използван за увеличение на средствата по програма за саниране“, допълва омбудсманът.
В писмото си проф. Ковачева и този път прави обобщение на оплакванията за несправедливо разпределение на средствата между регионите в страната, между общините и между проектите в отделни общини, което оставя най-нуждаещите се от енергийно обновяване жилищни сгради извън кръга на одобрените предложения.
Общественият защитник подчертава, че сдруженията на собствениците възразяват против качеството на енергийното обследване и липсата на контрол върху сертификатите за енергийна ефективност от обследването, извършвано, в някои случаи от енергийни одитори с недостатъчна компетентност, което е причина за неправилна оценка за текущото състояние на сградите. Посочват, че при енергийното обследване се залагат неверни входни данни и се определя неточно процентът на енергийно спестяване; допускат се драстични разлики при оценяването на еднотипни жилищни блокове.
Омбудсманът допълва, че сдруженията алармират и за неспазване на целта на процедурата и на насоките за кандидатстване при оценяването на проектите от общините.
Хората недоволстват от информационна кампания, която внушава, че всички кандидати ще бъдат одобрени, щом предложенията са в рамките на определения лимит за общината, което се оказва погрешно.
„Исканията са за проверка на сертификатите от енергийното обследване, преразглеждане на списъците с класираните проекти и възстановяване на разходите във връзка с участието в процедурата на собствениците, предвид заблуждаващата информационна кампания. Настоява се за осигуряване от държавата на допълнителен кредитен ресурс за самоучастие в следващия етап; за преразглеждане на тежестта на процентното участие на собствениците в СС“, обобщава омбудсманът.
Освен това проф. Ковачева подчертава, че към нея се обръщат с възражения и представители на местната власт. В институцията на омбудсмана е постъпила декларация от името на 14 общини от Общинска мрежа за енергийна ефективност ЕкоЕнергия. Това са общините Берковица, Бургас, Габрово, Добрич, Етрополе, Крушари, Кула, Кюстендил, Лом, Лясковец, Павликени, Смолян, Троян и Ямбол. В нея местните власти настояват за прозрачност и достъп до информация за класирането на всяка сграда в страната; за осигуряване на безвъзмездно финансиране за всички сгради, които са в резервния списък; за създаване на действаща програма с грантово финансиране и възможности за безлихвен кредит за гражданите.
В писмото си до отговорните органи омбудсманът обръща внимание и на друг факт, че няма никаква яснота на практика кога ще започне да функционира Националният декарбонизационен фонд, така че да не се попречи на възможността за кандидатстване в етап II на процедурата на гражданите, особено за тези, които не разполагат със средства за самоучастие от 20% в указаните от МРРБ срокове за заявяване.
преди 10 месеца техни имоти, тяхна отговорност... всичко ли ще е от нашите данъци и нищо за нас??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар