IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Една на всеки пет компании в София е склонна да намали размера на офиса си

94% от компаниите работят хибридно, а над половината прекарват основно два дни от работната седмица в офиса

20:00 | 18.07.23 г.
Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg
Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg

Компаниите в София смятат да продължат да наемат нови служители и през тази година, но с по-бавни темпове, 19% от компаниите обаче изразяват склонност да намалят размера на помещенията си заради прилагането на хибриден модел на работа. 68 на сто все още не са взели решение за потенциални промени в размера на офис площите си и са в процес на формулиране на дългосрочна стратегия.

Това показват данни от проучване на консултантската компания MBL, проведено сред сто водещи компании в столицата, където работят общо 43 хил. души, а общата им офисна площ достига 296 хил. кв. м. Списъкът включва компании от широк спектър от индустрии, като 85% от тях са с международен произход. Най-много са били представителите от IT сферата (44%), следвани от сектора на професионалните услуги (14%) и финансите (7%).

В следващите месеци почти половината от компаниите в София (45%) възнамеряват да разширят работната си сила, което е с 20% по-малко спрямо година по-рано. IT, BPO, SSC и професионалните услуги са сред секторите, където се очаква най-значително разширение. Само 13% от анкетираните компании обаче посочват намерение да разширят площта на офиса си.

Резултати от проучването потвърждават тенденцията значителна част от офис ползвателите да залагат на хибриден модел на работа. Почти всички (94%) от участниците работят хибридно, като над половината прекарват основно два дни в офиса, а в останалите три работят дистанционно.

MBL отбелязва и стремеж на работодателите да проучват алтернативни модели на работа, гъвкавите или споделени офис пространства се очертават като все по-привлекателна възможност. За 24% от компаниите те вече са неизменна част от тяхната офис политика.

Вследствие на пандемията и установения хибриден модел на работа ролята, която офисът се превръща от място, в което се извършват голяма част от работния обем и ежедневни дейности, към пресечна точка на други аспекти от бизнеса, които иначе биха били неефективни, ако се осъществяват дигитално.

Резултатите показват, че по-голяма част от анкетираните компании използват офиса като споделено социално пространство и пространство за сътрудничество, насърчаващо корпоративната култура, привличащо и задържащо таланти, а 30% все още виждат офиса като традиционно място за по-голяма част от работните дейности.

Голяма част от организациите се преориентират към работно място, което предлага здравословен баланс между професионалния и личния живот. В такава ситуация ролята на офис пространството също еволюира като резултатите показват, че 56% от компаниите адаптират работното място, за да насърчат хибридния модел на работа, 32% въвеждат най-новите технологии, за да поддържат ангажираността и продуктивността на служителите си, а 18% инвестират в релокация в модерна, високоефективна офис сграда на престижна локация.

Тази година основен приоритет за компаниите с 31% е модерната, устойчива във времето офис сграда, предлагаща уютна и здравословна работна среда за наемателите си. На второ място се нарежда наемната цена с 22%, следвана от локацията с 15%, която през последните пет години беше приоритет номер едно за компаниите.

Идеалният набор от удобства в сградите включва различни места за хранене (83%), паркове и зелени площи (73%), които допринасят за по-здравословен и приятен начин на работа, наличие на съоръжения като фитнес зали, студия за йога и танци (62%). Друго високо ценено удобство е присъствието на споделено работно пространство в сградата или в непосредствена близост (47%), което предлага изключителна гъвкавост при необходимост от допълнителни работни станции, зали за срещи, както и провеждане на различни събития.

76% от анкетираните наематели отличават „Лозенец“/“Хладилника“ като район, който отговаря на техните представи за добра локация на офис, следван от идеалния административен център (60%), Цариградско шосе (55%), зоната на Бизнес Парк София (51%) и „Изток“/“Изгрев“ (51%).

ESG критериите играят изключително важна роля в процеса по подбор на офис от компаниите, особено в случаите на глобалните организации. Резултатите от проучването показват, че 68% от компаниите са въвели или в момента са в процес на въвеждане на такива политики. В настоящите си сгради повече от половината от компаниите вече са се възползвали от инициативи за здравословна работна среда, разделно събиране на отпадъци и намаляване на въглеродните емисии.

Предвид най-високата инфлация през последните 20 години насам, голяма част от наемодателите са приложили в началото на годината клаузата за индексация. В резултат на това при 73% от интервюираните офис ползватели месечните сметки са нараснали значително, като при 17% от тях повишението е с повече от 10%, а при почти половината - в рамките на 5%-10%. Очакванията са инфлацията да продължи да се ускорява умерено и това ще се отрази в бъдещите планове и стратегии на организациите в процеса по релокация, счита MBL.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:06 | 18.07.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още