IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

14 многофамилни сгради са били санирани по държавната програма у нас през 2022 г.

С промени в Закона за управление на етажната собственост се улеснява достъпът до средства за енергийно обновяване

16:44 | 03.05.23 г. 3
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Общо 768 жилища в 14 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради (НПЕЕМЖС) през 2022 г. Това се посочва в одобрения от правителството доклад за напредъка по изпълнението на управляваната от Министерството на регионалното развитие и благоустройството програма през миналата година.

Към 31 декември 2022 г. със започнати дейности от началото на програмата са 99,4% от всички 2022 сгради със сключени договори за целево финансиране по програмата. От началото ѝ през 2015 г. до края на 2022 г. общият брой на реновираните блокове в страната е 1953, информират от пресцентъра на Министерския съвет.

Въведените в експлоатация през миналата година 14 сгради се намират в областите София (9 сгради), Варна (2 сгради), Добрич, Ловеч и Плевен (с по 1 сграда).

В края на миналата година в процес на изпълнение на строително-монтажни работи са били 13 сгради с 817 жилища.

Плановете за саниране

През тази година трябва да бъдат обновени още 17 многофамилни жилищни сгради в страната на обща стойност над 16,672 млн. лева.

Интересът към Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради е голям, посочват от правителствения пресцентър.

Непосредственият социално-икономически ефект се изразява в намаляване на разходите за отопление на домакинствата и подобряване на здравословните условия за живот. Извършените обновителни работи по сградите създават приятна жизнена среда, което води до промяна в облика на цели квартали, се казва в доклада.

Допълнително Програмата създава заетост и увеличава финансовите постъпления както в строителния сектор, така и в транспортния бранш, складове, логистичните центрове и други.

Като положителен ефект от реализирането на мерките се отчита и подобряването на качеството на околната среда, вследствие на спестени емисии на парникови газове.

Повече средства за енергийно обновяване

На днешното си заседание правителството реши още да предложи на Народното събрание законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС), с който да се улесни достъпът до средства за енергийно обновяване в многофамилни жилищни сгради.

Заложените промени са в изпълнение на реформа „Улесняване и повишаване ефективността на инвестиции“, залегнала в Националния план за възстановяване и устойчивост на България, която е свързана с изпълнението на проект „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване“.

Банкова сметка за етажната собственост

Съгласно предложените промени, за да се улеснят инвестициите за енергийна ефективност в многофамилните жилищни сгради, всяка етажна собственост ще може да открие банкова сметка със специално предназначение за събиране на средства за управление и поддръжка на общите части на етажната собственост. Това ще улесни и кандидатстването по колективни кредити пред различни финансови институции. Разпореждането с този ресурс ще може да се извършва от председателя на управителния съвет (управителя) въз основа на решение, прието от общото събрание, уточняват от Министерския съвет.

Общо събрание на собствениците

Променя се и начинът на провеждане на общо събрание на собствениците. В изрично изброени в закона случаи се предвижда възможност общото събрание да се провежда чрез онлайн връзка, не само присъствено. Така се увеличават възможностите за участие на повече собственици, ползватели и обитатели и се създават условия за по-добра комуникация в етажната собственост.

В законопроекта е направено предложение и за неприсъствено гласуване на решение на общото събрание. То ще може да се извърши до седем дни преди провеждане на заседанието чрез декларация, подписана саморъчно и предадена на управителния съвет (управителя), или изпратена на електронна поща, подписана с квалифициран електронен подпис. Отпада нормативно определената възможност за отлагане на общото събрание за следващия ден в случаите, когато не е налице изискуемият кворум. Според изменението общото събрание ще се отлага с един час и ще се смята за законно, колкото и идеални части от общите части на етажната собственост да са представени.

С промените се вменява задължение всеки собственик или ползвател в срок до петнадесет дни от придобиване правото на собственост или ползване на самостоятелен обект в сградата в режим на етажна собственост, както и при отдаване на самостоятелния обект под наем или встъпване в друго правоотношение, допускащо пребиваване на лица различни от собственика в самостоятелния обект, да подаде декларация за вписване в книгата на етажната собственост на съответните данни. При неизпълнение на това му задължение глобата е между 50 и 250 лв., когато е физическо лице, или с имуществена санкция от 100 до 500 лв., когато е юридическо лице.

Предвижда се книгата на етажната собственост да може да се поддържа и в електронен вид. Данните в нея ще се съобщават на управителния съвет (управителя) чрез декларация по образец.

Разходи за управление и поддръжка

В законопроекта се предлага заплащане на възнаграждение без значение дали управител е собственик на самостоятелен обект в сградата, или управлението е възложено на търговец, извършващ по занятие управление на етажна собственост. Въвежда се и задължението на етажната собственост да избере контролен съвет или контрольор, като за тях също е предвидено заплащане на възнаграждение. Общото събрание има възможност да гласува тези възнаграждения да не се плащат освен в случаите, когато управлението е възложено с договор на търговец. Запазва се принципът децата, ненавършили 6-годишна възраст, да бъдат освободени от разходи за управление и поддръжка. Управителят на етажната собственост ще е длъжен всеки месец да публикува на видно и общодостъпно място отчет за приходите и разходите за месеца.

Със законопроекта се регламентира професионалното управление на етажната собственост в многофамилните жилищни сгради. По този начин ще се подобри контролът върху компаниите, извършващи тази дейност и ще се гарантира по-голяма отговорност спрямо потребителите. Въвежда се изискването лицата, които управляват и поддържат етажната собственост, да бъдат търговци по смисъла на Търговския закон, с изключение на физическите лица - търговци по същия които не могат да бъдат професионални управители.

Всички те ще бъдат вписани в специална единна информационна система, която обединява два публични централизирани електронни регистъра: Регистър на професионалните управители на етажна собственост и Регистър на етажната собственост, съдържащ данни за: сдруженията на собствениците на територията на България, както и за управителни съвети (управители) на етажна собственост на територията на България, регистър към МРРБ и ще получат удостоверяващ документ.

Регистрацията на професионалните управители

Регистрацията на професионалните управители търговци е със срок на действие до пет години и вписаните търговци ще трябва да обновяват информацията в него всеки път, когато настъпят нови обстоятелства, които засягат изискванията към тях. Предвижда се, ако професионален управител търговец, който извършва управление на етажна собственост, е без необходимото по този закон удостоверение за регистрация или продължава да осъществява такава дейност след заличаване на регистрацията, да се наказва с имуществена санкция в размер от 500 до 1000 лв., а при повторно нарушение от 1500 лв. до 2000 лв.

За да бъдат вписани в регистъра и да могат да упражняват дейността на територията на страната, професионалните домоуправители търговци ще трябва да отговарят на определени условия. Част от тези условия са следните обстоятелства: да не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер, освен ако не са реабилитирани, да не са лишени от право да заемат материалноотговорна длъжност, да нямат публични задължения, с изключение на задълженията по невлезли в сила актове, както и разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения, както и да имат осигурен административен капацитет от минимум едно лице, наето по трудов договор. За професионалните управители търговци се въвежда и изискване ежегодно без прекъсване да поддържат застраховка „Професионална отговорност“, която ще покрива вреди, причинени при и по повод упражняване на дейността. Целта на промените е правата на потребителите на услугата да бъдат максимално защитени и да се гарантира високото и качество.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:44 | 03.05.23 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

3
rate up comment 7 rate down comment 3
zelka007
преди 1 година
аз съм ултра против , с държавни пари да се санират и ремонтират частни имоти ... изключително вредна и архаична практика ... това трябва да бъде прекратено ... !! ... една маркировка на пътищата не могат да направят да я има навсякъде и да е добре и коректно положена , некви изпостяли блокове ще ги маскират като нови ... !! ... аман от бойковщини вече ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 1
khao
преди 1 година
тая програма за кражби не я ли спряха? ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 1
БОНВИВАН1
преди 1 година
Колко многооо!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още