IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Бизнес имотите у нас са привлекли инвестиции за 270 млн. евро през 2022 г.

Пазарът е доминиран от местни инвеститори, които гледат към традиционни активи като офиси и търговски площи

16:12 | 11.01.23 г.
Снимка: Благой Кирилов, БГНЕС
Снимка: Благой Кирилов, БГНЕС

Бумът на ритейл парковете продължава

Изминалата 2022 г. беше белязана от изключително бързото развитие на сегмента на ритейл парковете, съобщават от Forton. Открити бяха над 100 хил. кв. м нови площи, основно през втората половина на годината. Това е близо три пъти над площите, отворили през 2021 г.

„Бързото развитие в този сегмент се усети първоначално при вълните на затваряне на търговски площи по време на COVID-19 пандемията, когато ритейл парковете останаха незасегнати от затварянията и дори спечелиха пазарни позиции. Експанзията на търговците към по-малките градове и липсата на подходящи площи там също допринесе за тази тенденция“, пишат от консултантската компания.

Към момента в страната оперират над 300 хил. кв. м ритейл паркове, като в това число влизат единствено тези с отдаваема площ над 5000 кв. м. Очакванията са в рамките на следващите две години обемът на този пазар да се увеличи с над 50%.

„Добрата новина е, че почти изцяло отшумя негативният ефект за пазара на търговски площи от COVID-19 затварянията. Нараства делът на търговците, които активно отварят нови обекти. През 2022 г. видяхме и навлизане на нови брандове, предимно от съседни пазари. Интересът е основно в категории като облекла и обувки в бюджетен и среден ценови сегмент”, коментира Йорданка Великова, експерт „Търговски площи" в Cushman&Wakefield Forton.

По данни на компанията много от вече опериращите на пазара марки като Pepco, Sinsay и др. също продължават активно да отварят нови обекти. Бързо разрастване отбелязват още секторът на бързооборотните стоки, магазините за обзавеждане на дома (JYSK), дрогериите и спортните стоки.

„Имаме запитвания от нови брандове за навлизане на местния пазар, което също е положителен знак. Най-често отново става въпрос за търговци в масовия ценови сегмент, които вече присъстват на съседни пазари или търсят масирана експанзия в Централна и Източна Европа. Разрастването на подобни вериги е обяснимо предвид растящата инфлация, която се очаква да насочи масовото потребление към марки в по-бюджетния ценови сегмент”, допълва Великова.

Ръст на наемите и под 1% свободни индустриални площи в София

Пазарът на индустриални площи през 2022 г. се е характеризирал с висока активност на започнатите проекти. Специфично за него е, че основният обем от новото строителство на складови и производствени сгради е за собствено ползване. Ръстът на инфлацията и повишените строителни и оперативни разходи са довели до значително увеличаване на наемите на логистични площи. Към края на 2022 г. в София те са достигнали нива от 5 евро на кв. м за първокласни имоти поради повишените строителни разходи. Постепенното усвояване на предлаганите под наем проекти е довело до драстично намаляване на свободните площи и те са достигнали приблизително 1% от общото предлагане.

„Най-силно въздействие през следващата година очакваме да оказват непредвидимостта и волатилността на разходите за строителство, а освен него и покачването на лихвите на финансиране и нормите на капитализация за недвижимите имоти. Това ще постави трайно под напрежение нивата на доходност и очакванията са да доведе до нов ръст на наемните цени на индустриални и логистични площи”, казва Жоро Ангелов, мениджър „Индустриални и логистични площи” в Cushman&Wakefield Forton.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:12 | 11.01.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още