Airbnb пуска услуга за обяви за апартаменти под наем с някои от най-големите собственици и мениджъри на имоти в САЩ в опит да разшири бизнеса си към многофамилни сгради, където собствениците често избягват краткосрочните наеми, пише Wall Street Journal.
Новата услуга ще включва над 175 сгради, управлявани от Equity Residential, Greystar Real Estate Partners и десет други компании, съобщи Airbnb в сряда.
Сайтът ще действа като платформа за обяви за апартаменти под наем, сходна на Zillow или Apartments.com, но ще включва само жилища, които могат да бъдат преотдавани краткосрочно. Наематели, които подпишат договор за наем, могат да преотдават жилищата си за определен брой дни в годината в зависимост от собственика на сградата, но за не повече от 180 дни.
Собствениците на имоти, които си партнират с новата услуга за обяви, ще получават дял от общите приходи от резервациите на преотдадени апартаменти в Airbnb, който в повечето случаи ще бъде 20%. Те също така ще получат достъп до екран, който показва в кой апартамент има гост в Airbnb.
Airbnb съобщи, че услугата, която ще бъде част от приложението и сайта на компанията, ще улеснява хората, които планират да преотдадат жилището си за част от годината, да открият апартамент, където могат да го направят. И давайки на собствениците на имоти нов начин да предлагат на пазара домове, които могат да се отдават в Airbnb, компанията се надява да накара по-голяма част от тях да разрешат краткосрочните наеми.
Airbnb смята, че ако собствениците на имоти имат по-голяма финансова полза да позволяват преотдаването, по-голяма част от тях ще го направят. Компанията съобщи, че всички 12 имотни мениджъри са позволявали преди обяви в Airbnb, но с новата услуга се прибавят още сгради.
Прибавяйки повече апартаменти под наем в платформата си, компанията ще навлезе на до голяма степен недокосван пазар. Около една трета от американските домакинства отдават жилище под наем, но апартаментите в сгради за отдаване на имотите под наем съставляваха само 14% от обявите в Airbnb през октомври, сочат данни на компанията за пазарни анализи AirDNA.
Делът се свива. Броят на обявите в Airbnb в сгради за отдаване на имоти под наем е намалял с 4,9% през октомври спрямо 2019 г., а общият брой на обявите е нагоре с 22,9% през същия период, показват данните на AirDNA.
Противопоставянето на собствениците е голяма причина за този спад, казва съоснователят и главен стратегически директор на Airbnb Натан Блехарчик.
„Много хора са притеснени, че собственикът на имота им ще каже не и че дори повдигането на въпроса може да ги дисквалифицира от това да станат наематели“, допълва той.
Много собственици на имоти не разрешават на наемателите си да преотдават апартаментите си в Airbnb или сходни сайтове, тъй като се страхуват да пуснат непознати в сградите си и да отблъснат наематели, които не искат да живеят до фактическа хотелска стая.
Много градове, където апартаментите под наем доминират жилищния пазар, приеха закони, ограничаващи краткосрочните наеми. Ню Йорк, например, забрани отдаването под наем на апартаменти за по-кратък престой от 30 дни, ако домакинът не е у дома.
Greystar, която управлява над 700 хил. апартамента в САЩ, пусна над сто сгради на сайта с обяви, но очаква броят да нарасне. Главният изпълнителен директор на компанията Боб Фейт казва, че се надява възможността да заработят известна сума чрез преотдаване, да накара повече потенциални наематели да приемат наеми, които в противен случай биха им се сторили твърде високи.
Фейт признава, че някои наематели се притесняват да разрешават краткосрочни наеми в сградите си, но допълва, че преотдаването така или иначе се случва със или без разрешението на собственика на сградата и че е по-добре практиката да бъде извадена от сянката.
Airbnb постигна рекордна печалба и приходи през третото тримесечие благодарение на силното търсене на пътувания, като надхвърли равнището от 1 млрд. долара на тримесечната си печалба за първи път, откакто стана публична компания през 2020 г. Но цената на акциите на компанията намаля след публикуването на отчета заради прогнозата за забавяне на ръста на приходите през четвъртото тримесечие. Книжата на Airbnb са поевтинели с над 40% тази година на фона на по-широките разпродажби на технологични акции.
В опит да подкрепи растежа компанията засилва вниманието си към добавянето на още обяви. По-рано този месец тя обяви пакет от промени, целящи да улеснят хората да стават домакини за първи път, например чрез свързването им с опитни собственици на имоти, които могат да предложат съвет.
„По-голямото предлагане обикновено води и до по-голямо търсене“, отбелязва Блехарчик.