IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Най-големият търговски център в Гърция ще изникне край Атина

Търговският комплекс е част от имотния проект "Хелиникон" на стойност 8 млрд. евро

14:25 | 08.09.22 г.
Молът ще бъде и един от най-големите търговски комплекси в Европа. Снимка: Lamda Development
Молът ще бъде и един от най-големите търговски комплекси в Европа. Снимка: Lamda Development

Строителна компания в Атина изгражда най-големия мол в Гърция, като се надява, че гърци и туристи ще се стичат в него за пазаруване на място, въпреки че големи търговски центрове в други страни изпитват затруднения, пише Wall Street Journal.

Молът, който ще бъде и един от най-големите търговски комплекси в Европа, е част от имотния проект „Хелиникон“ на стойност 8 млрд. евро. Планът предвижда изграждането на нов миниград с около 30 хил. жители южно от Атина, от страната на старото летище в града.

Търговският комплекс в „Хелиникон“ ще бъде с площ от над 185 хил. кв. м и ще включва три компонента. Ивицата с търговски обекти по протежението на Егейско море ще предлага площи на открито и на закрито с луксозни бутици. Търговският център ще включва магазини в средния ценови сегмент, ресторанти и места за развлечение, както и офис площи.

Третото пространство ще се състои от магазин на IKEA и други „биг-бокс“ магазини, съобщава строителната компания зад проекта Lamda Development, която притежава жилищни, офис и други бизнес имоти в Гърция.

Търговските центрове в Европа са доминирани от по-малки магазини, които не се представят добре на фона на конкуренцията от електронната търговия. Но главният изпълнителен директор на Lamda Одисеас Атанасиу казва, че Гърция може да използва повече молове.

По време на финансовата криза в Гърция преди около десет години ежедневното потребление в страната намаля с 60%, отбелязва той. Но приходите от продажби в трите търговски центъра на Lamda, включително два в Атина, са спаднали с 18 на сто. Моловете на Lamda в Гърция се радват на почти 100% заетост, а приходите от продажби са достигнали рекордни нива тази година, казва Атанасиу.

„Със затварянето на малките магазини част от потреблението ще премине онлайн, но основната част от потребителите ще продължат да идват при нас“, отбелязва той.

В Европа има средно 400 кв. м големи търговски площи, включително молове, на 1000 души население, казва Атанасиу. В Гърция обаче има 70 кв. м големи търговски площи на 1000 жители, допълва той.

Гърците нямат покупателната способност на хората в САЩ и Западна Европа, затова приходите от продажби ще зависят много от туристите, отбелязва Сам Сети, ръководител на базираната в Торонто компания Insite Food, която консултира мащабни проекти за търговски площи в цял свят.

За да може търговският комплекс в „Хелиникон“ да привлече туристи, той трябва да има отличителен гръцки привкус, допълва той. В противен случай това ще бъде просто още един мол със същите основни магазини като в други търговски центрове в света, коментира Сети.

Сред успешните примери са молът Quartier DIX30 в Монреал и търговският център Larcomar в Лима, Перу, които предлагат площи на открито и на закрито и внимателно подбрани магазини и ресторанти, насочени към ежедневните посетители.

„Те се справят наистина добре в привличането на туристи и местни жители“, казва Сети.

Атанасиу, който съобщава, че търговският комплекс в „Хелиникон“ ще включва микс от местни и международни марки, прогнозира, че молът ще бъде посещаван от над един милион туристи на година, които ще бъдат привлечени от архитектурата му, плажовете и парковете, както и от близостта до Атина и Акропола. Други ще бъдат любопитни да видят напълно „смарт“ град, изграден от нулата, където телефоните могат да бъдат използвани за намиране на паркомясто, а кофите за боклук ще имат вградени сензори, за да сигнализират за събиране на отпадъците, допълва той.

„За гърците това ще бъде първата възможност в страната им да посетят места, които са могли да посещават, само когато са пътували по света“, коментира Атанасиу.

Първата фаза от проекта „Хелиникон“ ще бъде завършена през 2026 г. Тя ще включва крайбрежни апартаменти и вили, пристанище за 400 яхти, парк с площ от над 2000 декара с плаж, хотели, офиси, училища и спортни зали, както и казино, изложбен център и гигантския търговски комплекс.

Засега в „Хелиникон“ могат да се видят само парк и Център за преживявания с площ от 37 хил. кв. м, който се намира в хангар на бившото летище. Там хората могат да се хранят, да пазаруват в магазин за подаръци и да се включат във виртуални обиколки на бъдещия град, включително да се повозят с кораб покрай крайбрежната линия.

„Над 600 хил. души от Гърция вече ни посетиха“, казва Атанасиу.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още