Силвия Павлова е съосновател на PrEXCELerator Bulgaria и основател на PropTech Bulgaria - националния проптех хъб в страната ни, който я представлява в най-големите международни проптех организации.
Лили Чурешка е собственик и управител на "Мейк България" ЕООД, която стои зад нова технология за топлоизолация на сгради, наречена МЕЙКиС. Българската компания се класира на полуфиналите на най-големия проптех конкурс в света European Startup & Scaleup PropTech Awards 2022. За първи път български представител достига до такъв етап на конкурса, който тази година има четвъртото си издание.
Двете разказаха пред Investor.bg за българския полуфиналист в европейския проптех конкурс и за значението на конкурса за компаниите в проптех сектора в Европа.
- Госпожо Павлова, бихте ли разказали повече за PropTech Start-Up & Scale-Up Europe Awards. От колко време се провежда конкурсът и каква е целта му?
Проптех конкурсът PropTech Startup & Scaleup Europe Awards се провежда за четвърта поредна година. Първоначалната му идея, която важи и до днес, е да отличи най-добрите европейски проптех решения. Организацията на конкурса се провежда от всички национални проптех асоциации и Европейската проптех асоциация (European PropTech Association – PropTech House). Европейска комисия подкрепя идеята за конкурса от самото му начало. PropTech Bulgaria ексклузивно представлява България в конкурса от създаването му и също така сме част от Борда на Европейската проптех асоциация.
- Колко бяха участниците в първата фаза на конкурса тази година, на какви критерии трябваше да отговорят те, за да попаднат сред 50-те полуфиналисти?
Тази година отново кандидатстващите проптех фирми бяха близо 200, по-точно 197. Миналата година бяха 216. Такова ниво на участие от проптех фирми прави конкурса най-големия в света. Същевременно участващите кандидати са на изключително високо ниво, което прави конкуренцията за топ 50 много трудна. На нас като жури ни е изключително трудно да решаваме между много добри проптех решения.
Оценяването на кандидатите става с дигитален инструмент от 70-членно международно жури. Всяка от 24-те европейски държави, които имат проптех асоциации, излъчват квота с членове на журито, като всяка година журито е различно. Излъчват се членове на жури от международни компании в областта на строителството, недвижимите имоти, дори представители на цели градове. Така например от българската квота тази година има представител на Виена, която е разработила дългосрочна стратегия да се развива в областта на технологиите.
- Каква е добавената стойност за участниците в конкурса?
Огромна. Най-атрактивната причина проптех компании да кандидатстват в конкурса е, че решенията им биват разглеждани от жури от висши мениджъри в най-големите европейски компании. Неколкотратно проптех компании са ни споделяли, че дори само с класирането си на полуфиналите са увеличили търсенето на дигиталното им решение над три пъти.
Победителят от конкурса получава специален пакет за бизнес развитието си - едногодишен достъп до офис пространство в Workero, Брюксел, пакет с консултански услуги на стойност няколко десетки хиляди евро, достъп до специални възможности за европейско финансиране.
Но както вече подчертах, причината за толкова голям ежегоден наплив е първата.
- Тази година България за първи път има полуфиналист в състезанието. Конкурентни ли са българските проптех решения на европейските? Кои са най-големите предизвикателства, с които трябва да се справят?
Българските решения са не само конкурентни на европейските, но в определени ниши имаме уникални проптех решения.
Поне две са предизвикателствата, които спъват нашите проптех решения - първото е отношението към технологичните решения, които са с произход от Източна Европа, и второто е начинът, по който проптех решенията в България се финансират.
Разбира се, не се говори за първото предизвикателство, но е факт, че западноевропейски проптех решения пробиват много по-лесно. Изглежда съществува известен предразсъдък, че западноевропейското е по-качествено. Това е ментална нагласа, характерна дори за Източна Европа, с което сами пречим на себе си.
Второто предизвикателство е типът финансиране на проптех компаниите. Според най-новия ни доклад BULGARIA: PropTech Mapping Report 2022, 83% от българските проптех фирми са самофинансиращи се. От една страна, този факт говори, че нашите компании са с реални приходи от клиенти, т.е. са здрави компании. Същевременно фирмите, ползващи външно финансиране, разполагат с много средства накуп и могат да бъдат изключително агресивни в международното си развитие. Именно затова не е учудващо, че българските проптех фирми в голямата си част планират експанзия много предпазливо.
В същото време с нас се свързват много чуждестранни проптех фирми, които искат да навлязат на българския пазар. Тази тенденция би била доста опасна за българските проптех компании, защото конкурентните им може да се движат много по-бързо и да ги изтласкат дори от собствения им пазар.
- Кога ще се състои полуфиналът на конкурса и какво предстои след това?
Полуфиналът е на 27-28 юни в Брюксел. През септември предстои финалът и излъчването на тазгодишния победител. Очакваме с нетърпение полуфинала като много специално за нас събитие, тъй като това ще бъде първата ни лична среща присъствено, както за 50-те полуфиналисти, така и за журито.
- ЕС има амбициозни цели да се превърне във въглеродно неутрален континент до 2050 г., отразени в европейската Зелена сделка. Могат ли проптех компаниите у нас и в Европа да помогнат в прехода към по-енергийно ефективни сгради и по-чисто строителство?
Реално не можете да измерите доколко една сграда е енергийно ефективна без проптех, това просто не е възможно. В момента текат процесите на изграждане на стандарти и сертификационни процедури, които след това ще бъдат приети на законодателно ниво. След това от европейско ниво ще бъдат приети в националното законодателство.
Именно затова възприемането и внедряването на проптех решения ще бъде не просто от критично значение за строителни предприемачи и компании, управляващи активи от недвижими имоти, а този фактор ще определи и дали ще останат на пазара или ще излязат от него. Този процес ще засегне всеки собственик на имот. Малко са хората, които осъзнават тази тенденция.
Единствено чрез проптех решения е възможно да се калкулира доколко дадено недвижимо имущество е въглеродно неутрално. Разбира се, зад тези калкулации стоят принципи, които са заложени в международните стандарти, които се изграждат в момента. Също така проптех са решенията, които предоставят иновации за рециклиране на строителни материали, за намаляване на отделяния въглероден диоксид чрез иновации и т.н.
"Мейк България" има технологично решение, което директно влияе върху въглеродната неутралност с разработения и патентован иновативен изолационен материал. Като се има предвид, че 90% от сградите, които ще съществуват през 2050 г., вече са построени и съществуват днес, обновяването им е от критично значение. Именно тук решения като това на "Мейк България" са на дневен ред.
Лили Чурешка, собственик и управител на "Мейк България". Снимка: Личен архив
- Госпожо Чурешка, бихте ли разказали за технологията МЕЙКиС, кога и как стигнахте до идеята за създаването ѝ, как работи тя? Кое е новото в сравнение с познатите начини за топлоизолация?
Всъщност аз наследих идеята от родителите си и се заех да я развивам. МЕЙКиС работи като мост между дигитална и реална среда, всички участници в строителния процес в частта за топлоизолация на сгради участват ведно с нужните машини и комуникират помежду си.
Технологията се предлага като услуга на компании, полагащи топлоизолации. В сравнение с досега познатите методи, при новата топлоизолационна технология МЕЙКиС изолационният панел се произвежда по размер на сградата (обекта), монтажът е без мокри и тежки физически процеси, материалът е с висок клас на реакция на огън, внедрена е дигитализация на целия процес.
- МЕЙКиС е както процесна, така и технологична иновация. Кои процеси променяте и с какви технологии постигате това?
Промените са значителни. МЕЙКиС е съчетание от инженерна, дигитална, комуникационна и строителна технология. Ще опиша процеса така - правите няколко снимки на сградата, изпращате ги в облачна платформа МЕЙКиС Клауд. Там специален софтуер с помощта на фотограметрия превръща снимката в чертеж с точност до половин сантиметър. На база тези размери друг софтуер изчислява колко броя и с какви размери панели са нужни, за да се изолира сградата.
Получената информация се изпраща чрез интернет до МЕЙК машина (специално разработена за това), която произвежда панелите. Готовите панели се монтират само с три лесни операции, за разлика от другите технологии, където операциите са поне седем. Най-интересното е, че благодарение на МЕЙКиС Клауд всички участници в процеса - производителят на суровини, производителят на изолация, строителят, посредниците и инвеститорът, могат да проследяват процеса в реално време от всяка точка на света.
- За кого е предназначена технологията? Кои са вашите основни клиенти, работите ли в чужбина?
МЕЙКиС е решение за бизнеса, което предлагаме като услуга за предприемачи и търговци в строителния бранш. Имаме два вида клиенти - регионални представители и изпълнители. Регионалните представители развиват пазара на ниво даден регион (държава), като набират изпълнители.
Всеки изпълнител сключва лицензионен договор за 5-годишен период, получава МЕЙК машина и достъп до ресурсите на МЕЙК Клауд. В България в момента нямаме клиент. В Гърция имаме двама изпълнители и съвсем отскоро разполагаме с регионален представител в Австрия.
- Какви са предимствата, които получават потребителите на МЕЙКиС?
Предимствата са много и за всички участници. Най-важното предимство е пълният контрол върху процеса и хората в реално време. Изпълнителят лесно контролира процеса с отдалечен контрол (МЕЙК Клауд) на повече от един обект. Инвеститорът много точно знае за какво дава пари . Доставчикът на суровина знае кога да направи следващата доставка и следи за качеството на произведената изолация. Посредниците, ако има такива, също могат да получават важна за тях информация. Всички работят заедно в името на една обща цел – крайният клиент да получи продукт - изолация с подробна документация и контрол на качеството от суровината до готовия продукт.
- Лесно или трудно привличате клиенти предвид факта, че строителството е сравнително консервативен сектор на икономиката с относително слаба дигитализация?
Честно казано, в момента не ни е лесно. Причините са много, включително обективните фактори, които споменахте. Пред нас има и субективни пречки. Така или иначе в момента предизвикателствата са много пред всички нас. Аз мисля, че всичко това е преодолимо. Достатъчно е само систематично да се работи и ние правим точно това.
- Едно от основните предизвикателства пред стартиращите компании в проптех и всички останали сектори на икономиката у нас е намирането на финансиране. Как се справихте вие с това предизвикателство?
За нас не е проблем да намерим финансиране. През годините МЕЙКиС се финансира от дейността на дружеството. През последните шест-седем години получихме публично финансиране, осигурено от държавата, то беше много полезно за нас. Бяхме бенефициент по три проекта, които приключиха успешно.
Проблем виждаме в частното финансиране. Липсва предприемаческа инициатива или поне ние не я откриваме. Не можем да променим това, но не спираме да търсим. Вярвам, че МЕЙКиС ще се развие експоненциално в момента, когато намерим частно финансиране. Всичко останало го имаме.
- Нараства ли значението на енергийната ефективност на домовете за собствениците им в сегашната ситуация на силно поскъпване на енергията?
Безспорно. Всеки един от нас усеща натиска на цените на енергоносителите. Всяка мярка за намаляването им е от голямо значение. Топлоизолацията е една от пасивните мерки за постигане на това.
- Вие сте първата българска проптех компания, която стига до полуфиналите на PropTech Start-Up & Scale-Up Europe Awards в четиригодишната им история. Какво означава за вас участието ви в този конкурс?
Това е поредната висока оценка за усилията на целия ни екип. През годините имаме редица постижения у нас и в чужбина. Всички тези номинации и награди са ценни и ние се гордеем с тях, но в същото време са и голяма отговорност.
- Какви са плановете за развитието на „Мейк България“ оттук-нататък? Какво искате да постигнете в краткосрочен и дългосрочен план?
Краткосрочната ни цел е да намерим изпълнители в България и в съседните страни. В дългосрочен план целта е да имаме поне 300 клиенти (изпълнители) в следващите пет години в Европа и 20 регионални представители. Това трябва да осигури 1,5% от пазара на изолации в Европа.