Динамичен пазар с растящи цени на имотите – това накратко характеризира актуалното състояние на пазара на недвижими имоти от началото на годината в Пловдив и региона. Това стана ясно по време на бизнес дискусията на сайта за обяви за недвижими имоти Imoti.net, която се проведе в Landmark Hotel в града под тепетата на 20 юни. В експертната работна среща на тема „За по-добра среда на живот в Пловдив“, участие взеха близо 100 представители на сектор недвижими имоти, а водещ беше Снежана Стойчева, управител на Imoti.net.
По време на бизнес дискусията стана ясно, че търсенето надвишава предлагането на имоти.
Броят на издадените разрешителни за строеж през изминалата година в Пловдив е значителен, но едва при 60% от тях започва строителство, тъй като има проблем с финансирането. Това мнение изразиха брокери на недвижими имоти.
Предпочитаните райони в града са кварталите Каменица, Кършияка, Смирненски и Западен. По думите на Гергана Рангелова от Арко Риъл Естейт средните цени на жилище са около 1000 евро на кв.м., а в центъра достигат до над 1300 евро на кв.м. При новото строителство и сделките „на зелено“ цените на имотите са в много широк диапазон – от 650 до 1500 евро на кв. м. Тя посочи още, че от 2020 г. се забелязва изключително голям интерес към селата в Пловдивска област. Предимно се търсят къщи на 10 км от града на цена около 80 хил. евро, а купувачите са млади хора от IT сектора, които могат да работят дистанционно.
Даниела Иванова от Пощенска банка направи анализ на жилищното кредитиране. Тя отбеляза, че 75% от кредитополучателите в Пловдив са на възраст до 45 години, а средният им доход през 2021 година се е увеличил с 27%. Усвоените жилищни кредити през първото тримесечие на тази година са с 36% повече спрямо същия период на изминалата година, като средният размер на кредита е пораснал с 8%. Пловдивчани предпочитат по-големи жилища – с три и повече спални, както и завършен тип имоти.
По време на работната среща, организирана от Imoti.net, гл. ас. д-р Мирослав Владимиров, преподавател в Икономическия университет във Варна и член на Съвета на директорите на Ера България, представи пред аудиторията интересни данни за развитието на пазара на недвижими имоти у нас в сравнение с европейските държави. Инвестициите в недвижими имоти у нас са 2,5%, което е доста под средното за ЕС – 5,6%. По-малко от нас в имоти инвестират в Гърция, Полша, Словения, Ирландия и Латвия, а най-много инвестират в Германия, Белгия, Франция, Кипър и Финландия.
Д-р Владимиров посочи две възможности за развитието на пазара на недвижими имоти у нас през следващите три години. Първата е спад на цените на имотите, рецесия, увеличаване на безработицата, спад в доходите на домакинствата, положителни лихвени проценти и затихване на инфлацията. Втората е ръст в цените на имотите, ръст на доходите, икономически растеж, устойчива заетост, отрицателни лихвени проценти и повишаване на инфлацията. По негово мнение втората възможност е по-вероятна, но големият неясен фактор е войната в Украйна.
Бизнес дискусиите се осъществяват в унисон с цялостната мисия на водещия сайт за недвижими имоти Imoti.net, част от Investor Media Group, да стимулира прозрачното и професионално развитие на имотния бизнес в полза на потребителите. Те са част от програмата на „Годишните награди на Imoti.net“, които през 2022г. се провеждат за седма поредна година и отличиха най-добрите в сектора на недвижимите имоти за изминалата 2021 година.
Генерален партньор на „Годишни награди на Imoti.net“ е Пощенска банка. Основен партньор е Националната асоциация на строителните предприемачи. Събитието се провежда с подкрепата на Bulgarian Properties, ERA недвижими имоти, ЗАД „Армеец“, Сандер Корект недвижими имоти, Явлена недвижими имоти, Софконсулт и FREYWILLE. Официален автомобилен партньор на събитието: Порше София Изток и Volkswagen.
Институционални партньори са Български Съвет за Устойчиво Развитие, Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), Университетът за национално и световно стопанство (УНСС), PropTech Bulgaria, Френско-българска търговска и индустриална камара, Германо-Българска индустриално-търговска камара и Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия.
Медийни партньори са Investor.bg, Dnes.bg, Bulgaria ON AIR, Money.bg, сп. BusinessGlobal, Градът Медия Груп, вeстник „Строител“ и Stolica.bg.