Програмата за саниране на жилищни и обществени сгради в страната ще продължи да се изпълнява с финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост, съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов на работна среща с ръководството на Камарата на строителите в България. В срещата участваха и заместник-министър Явор Пенчев и началникът на ДНСК Лиляна Петрова, съобщава пресцентърът на МРРБ.
В плана са заложени близо 1,2 млрд. лв. без ДДС за жилищните сгради и 370 млн. лв. без ДДС за обществени сгради, включително за системи за енергоспестяване.
Относно ВиК сектора Караджов посочи като първи проблем липсата на кадри. „За да има реформа във ВиК сектора, е необходимо да повишим престижа на професията и да имаме повече от 15 души, които завършват в момента висше образование в сферата годишно. Задължително ще работя за увеличение на заплащането в сектора, за да привлечем повече млади хора“, каза вицепремиерът.
За финансирането на сектора той посочи, че държавата не може да разчита само на европейски средства. „Поради това част от средствата за пътища ще бъдат пренасочени към общините с 2 хил. до 10 хил. жители, за да може там, където има вече готови ВиК проекти, да започне тяхното реализиране още тази година“, съобщи министърът. Сумата е около 100 млн. лв. Другите два проблема във ВиК сектора, които ще се решават, са осигуряването на чиста питейна вода и премахването на режима на водата във всички населени места.
По отношение на редица проблеми в пътния сектор – разплащането на наддоговорените дейности за текущ ремонт и поддръжка от миналата година, предстоящите обществени поръчки за тази година, индексацията на цените по договорите, вицепремиерът съобщи, че ще се разплати половината от дължимата сума на пътните фирми – около 640 млн. лв.
Комисията, която ревизира договорите за ТРП за 2021 г., ще продължи работата си, както е планирано, до началото на май. Министърът подчерта, че сега се слага ред в тези дейности, като се залага реалната сума от 1,2 млрд. лв., необходима за текущо поддържане на пътищата в страната. Освен това ДНСК е разписала ясна дефиниция кои дейности представляват текущ и кои основен ремонт.
„Проблемът с индексацията е сериозен, а решението му е свързано с промени в Закона за обществените поръчки“, обясни Караджов. Междуведомствената работна група от министерствата на финансите и на регионалното развитие и благоустройството ще предложи методика за индексация на цените по договорите за строителство в кратък срок.
Зам.-министър Пенчев посочи два въпроса, които трябва да се изяснят в това отношение - сумата, която ще трябва да се задели от бюджета за покриване на необходимата корекция в цените и дали индексацията ще се заложи само за бъдещите договори, за сключените, но незапочнали, или и за тези, които вече се изпълняват. От Камарата на строителите изразиха притесненията на бранша от растящите цени на строителните продукти и заявиха нужда от индексация на договорите.
В края на февруари след среща на ръководствата на КСБ и на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) беше съобщено, че индексацията на договорите в строителството с публични възложители трябва да е съизмерима с оскъпяване на крайния продукт от 25-30%. Освен това кризисно решение, посочиха двете организации тогава, е необходимо да се изработи и траен механизъм за актуализиране на цените по договорите, който да се прилага занапред в дългосрочен план. В противен случай под риск са поставени не само обектите, които в момента се изпълняват, но и бъдещите, предупредиха те.От НСОРБ алармираха, че зачестяват случаите търгове да се провалят заради липса на кандидати или отказ да се подписват договори по стари цени.
Тази година МРРБ ще се фокусира върху пътната безопасност, стана ясно още след срещата с ръководството на КСБ. Пътната агенция ще прегледа маркировката, знаковото стопанство и мантинелите на всички магистрали и пътища първи клас. Освен ремонтите на определени участъци ще се направи пълно премаркиране на магистралите и първокласните пътища от край до край. Ще се поставят нови знаци, отговарящи на най-високите изисквания за качество. Всички нарушени мантинели ще се подновят. Опасните участъци с концентрация на пътни инциденти, включително местата, където се образува аквапланинг, ще се ремонтират.
Предвижда се също така основен или текущ ремонт на второкласни и третокласни пътища от около 3000 км по обявената публично програма на пътната агенция за 2022 г.