Най-голямото строително дружество в България "Автомагистрали" ЕАД има ново ръководство, съобщават от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
За изпълнителен директор е назначен инж. Иван Станчев, а за членове на Съвета на директорите - Ивелина Крушкова и Николай Едрев. Те поемат постовете на освободените трима представители на МРРБ Людмила Василева, Георги Попов и Димитър Пенев.
Причината за смяната е спреният строеж на участъци 1, 2 и 3 на АМ "Хемус" и забавянето на ремонтите на тунелите "Витиня" и "Ечемишка", посочват от регионалното министерство.
Миналата седмица служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков инспектира участъци на инфраструктурния обект и констатира, че автомагистрала „Хемус“ е „зазимена“ в началото на пролетта заради липса на плащане. Последното е направено от предишния служебен кабинет в края на ноември 2021 г.
Припомняме, че инж. Иван Станчев беше в ръководството на държавната "Автомагистрали" и по време на предишното служебно правителство, когато регионален министър беше Виолета Комитова.
През юни миналата година Комитова отстрани като изпълнителен директор Стоян Беличев и другите двама членове на управителния съвет на дружеството. За нов директор беше назначен Валентин Вълков, който заемаше длъжността през 2017-2018 г. Тогава двамата нови членове в Борда на директорите бяха Иван Станчев и Десислава Христова.
Преди това Иван Станчев е бил ръководител на отдел „Укрепване на свлачища“ в държавната компания.
Рокадите на върха на строителното държавно дружество миналата година бяха мотивирани с констатираните в доклад на Сметната палата нередности и нецелесъобразно разходване на публичен ресурс.
Сметната палата констатира, че „Автомагистрали“ не разходва ефективно публичните средства. Беше проверено изпълнението на обществените поръчки от дружеството за периода от 1 януари 2016 г. до 31 декември 2020 г. Одитът установи, че при шест от сключените през тези пет години 14 договора на обща стойност около 3,7 млрд. лв. не е проведена процедура за възлагане на обществена поръчка. 12 договора са сключени с Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), а два – с Агенцията за геодезия, картография и кадастър (АГКК).
"Автомагистрали" са възложили договорите на подизпълнители при липса на публичност, без ясни критерии и проверка за свързаност между ръководството и служителите и лицата, които трябва да изпълнят дейностите, установи тогава Сметната палата.
Един от големите проекти, които се изпълнява от „Автомагистрали“, е именно строителството на АМ „Хемус“.
Одитът беше възложен на Сметната палата от 44-то Народно събрание. Прокуратурата се самосезира по казуса след публикуването на доклада.
В същото време регионалното министерство обяви резултатите и от своя проверка, която е установила, че "Автомагистрали" са платили авансово 182 млн. лева на външни фирми, а шест месеца преди крайния срок почти нищо от възложените дейности не е свършено.