След година на понижена износна и вносна дейност, съответно с 6,9% и 10,2% надолу според предварителните данни на НСИ за 2023 г., българският бизнес все повече търси ефективни начини за международни плащания. При разширяване в международен план българските компании се сблъскват с разнообразието от валути наред с други предизвикателства, включително пазарна фрагментация и привличане на таланти, сочи проучване, проведено от глобалния доставчик на валутни услуги и международни плащания iBanFirst. Въпреки това, с технологичния напредък и успешните местни примери, тези предизвикателства се превръщат във възможности за растеж и конкурентоспособност.
За предприятията в България Централна и Източна Европа (ЦИЕ) е много повече от географски регион, представляващ стратегическа първа стъпка към глобална експанзия, показва проучването. Общата история, културните сходства и икономическите връзки в региона действат като свързващи елементи за предприемачите, които могат да усъвършенстват моделите си за разширяване в относително контролирана среда, преди да се насочат към по-разнообразни и сложни региони, като същевременно превръщат основните предизвикателства в стратегически предимства:
- Пазарна фрагментация: Разнообразните икономически пейзажи и предпочитания на потребителите могат да бъдат използвани за тестване на различни пазарни подходи, което позволява на компаниите да адаптират и приспособят по-ефективно предложенията си, за да отговорят на многобройните нужди на потребителите.
- Регулаторни различия: Преминаването през регулаторните тънкости на различните страни от ЦИЕ може да засили правната и оперативната гъвкавост на компанията и да осигури безценни познания за спазването на изискванията в по-голям, глобален мащаб.
- Конкуренция и привличане на таланти: Конкурентният пазар и търсенето на кадри могат да представляват предизвикателство, но те също така принуждават компаниите да въвеждат иновации, да подобряват ефективността си и да инвестират в изграждането на квалифицирана работна сила, която може да бъде двигател на международния успех.
- Културни особености: Културното и езиковото разнообразие в ЦИЕ може да послужи на компаниите за усъвършенстване на техните маркетингови стратегии и подходи за обслужване на клиенти, подготвяйки ги за предизвикателствата на глобалната експанзия.
- Валутно разнообразие: Разнообразието от валути, което често се разглежда като пречка, всъщност дава на фирмите по-голяма гъвкавост при ценообразуването и преговорите, а компаниите могат да се справят с валутните рискове с помощта на специално разработени стратегии за хеджиране.
Деан Тодоров. Снимка: iBanFirst |
"По традиция, българските предприятия предпочитаха международните трансакции в евро поради неговата стабилност и познатост. Сега, с по-лесния достъп до различни валути на конкурентни цени и решенията за управление на риска, достъпни и за МСП, те могат да се конкурират по-добре в световен мащаб, като плащат на чуждестранни доставчици в местни валути и обратно - получават местни валути от чуждестранните си клиенти. Това им помага да договарят по-добри цени, да откриват нови пазари, а понякога дори да правят възможни сделките от ЦИЕ до Китай и Южна Африка", споделя Деан Тодоров, директор за България в iBanFirst.
Разширяването на българските и регионалните компании на чуждестранните пазари в ЦИЕ е стратегически подход към глобализацията, който е в основата на предстоящата трета годишна среща на високо равнище How Can CEE Companies Expand Internationally?, подкрепена от iBanFirst. Това издание ще се фокусира върху примери от някои от най-успешните български, румънски и унгарски предприемачи и висши мениджъри, за да разгледа как компаниите могат да създадат здрава основа за разширяване на дейността си в международен план, като използват присъщите предимства на региона и трансформират предизвикателствата в ползи.
Сред лекторите ще бъдат Александър Захариев, ръководител на отдел "Стратегия" в SUNOTEC, и Стоян Вълев, основател и главен изпълнителен директор на Grainstore, които споделят накратко ключови предизвикателства преди събитието.
Александър Захариев. Снимка: iBanFirst |
Александър Захариев казва: „България е ключова страна в развитието на SUNOTEC Group. Основната дейност е строеж на ФВеЦ (соларни централи) в цяла Европа, където компанията е лидер с 12% пазарен дял и удвоява размера си всяка година. Това е отрасъл, който зависи изключително много от технически способни човешки ресурси, както в лицето на работоспособни и мотивирани строителни работници, така и на различни видове инженерен състав и среден и висш мениджмънт. Ние установихме, че можем да набавим голяма част от тези ресурси от България, като самият факт, че изпреварваме значително растежа на пазара и средната ефективност на индустрията, е показателен за наличието на тези качества. Разбира се, не липсват предизвикателства и ограничения. Зависимостта от персонала наложи сериозни инвестиции в него, за да се постигне по-висока ефективност, където ние заложихме на смесен подход с практически курсове и дигитално обучение, подбор на клиенти и дори инвестиции в придобиването на услуги и продукти, които да оптимизират нашия обхват на дейност. Работата в над 15 пазара в Европа, включително Великобритания, е сериозно препятствие пред ефективното движение на нашите екипи и ние се гордеем, че след Brexit успяхме да сме първият строител на индустриални фотоволтаични инсталации, който се доказа на местния пазар и постигна водеща позиция там въпреки пандемичните рестрикции и тежките местни изисквания за европейска работна ръка“.
Стоян Вълев. Снимка: iBanFirst |
От своя страна, Стоян Вълев споделя: „Радвам се, че ще имам възможността да споделя реален практически опит от разрастването на "Grainstore - фирмата за зърнени и маслодайни култури!" в Румъния и Гърция. За мен, изборът на тези две държави беше логичен, защото те граничат с България, част са от ЕС, но и имат сходни пазарни принципи с тези в България. Най-голямото предизвикателство, навлизайки на нов пазар, е намирането и привличането на правилните хора, които от една страна да имат нужния местен опит, но и да са готови да приложат специфичното фирмено ноу-хау и изградената култура на работа, адаптирайки се в движение. Дигитализацията, която се изразява в активно използване на интегрирани ERP системи, нетрадиционно за агросектора, обвързващи целия ни бизнес процес, както и автоматизацията чрез NIR апарати, автоматични пробовземачи, модерен термоконтрол и други, ни помагат да бъдем гъвкави и сред най-добрите в сектора, но и да се справяме с предизвикателствата, присъщи за работа на нови пазари. Изненадващо за нас, много бързо започнахме да връщаме добри практики към България и така да подобряваме цялостния си бизнес".
В сътрудничество с водещи медийни партньори - Bloomberg TV Bulgaria, румънската Ziarul Financiar и унгарската Portfolio, събитието обещава задълбочено проучване на предизвикателствата, които възпрепятстват усилията на МСП при международното разширяване на дейността им, и практически съвети за това как компаниите могат да ги превърнат в отправни точки към успеха.
Програмата на срещата включва:
Панел 1 - Going Big: Strategies for scaling up a business с лектори Андрей Урсулеску (Scandia Food), Мария Мец (NTT Data), Александър Захариев, (SUNOTEC), Питър Щор (Premier Energy) и модератор Кристиан Хостюк, редакционен директор на ZF.
Панел 2 - West vs. East: 2 sides for successful business stories с лектори Пиер Антоан Дюсулие (основател и главен изпълнителен директор на iBanFirst), Раду Джорджеску (SeedBlink) и модератор Вероника Денизова, водеща в Bloomberg TV Bulgaria.
Панел 3 – Beyond Borders: The business value proposition of CEE с лектори Габриела Берес (Puratos), Даниел Наги (Component Group), Стоян Вълев (Grainstore), Бенджамин Берени (PastPay) и Богдан Колчериу (Frisbo) и модератор Мартон Орош, ръководител на отдел “Съдържание” в Portfolio Hungary.
Участието в събитието е безплатно, независимо дали сте избрали да присъствате онлайн, или на живо, в Букурещ. За да регистрирате своето участие, можете да попълните формуляра на следния линк.