IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Компаниите "купи сега, плати после" се пренасочват от младите потребители към бизнеса

Използването на краткосрочни кредити, най-вече чрез финансиране на веригите на доставки, се превърна в живителната сила за фирмите

14:56 | 21.08.22 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Разтърсени от промяната в навиците за пазаруване на поколението Z (родените от средата на 90-те до началото на 2010 г. - бел. ред.), компаниите в сектора „купи сега, плати после“ (BNPL) се насочват към бизнес плащанията като следващ сектор, готов да бъде изцяло променен, пише Bloomberg.

Стартъп компании като Billie, Mondu, Tranch и Tillit предлагат BNPL решения – които позволяват на купувачите да разделят плащанията си на вноски – на компании в опит да си подсигурят дял от една индустрия за 700 млрд. долара, която дава на компаниите краткосрочни заеми, за да им помогне да управляват ежедневния си бизнес.

Използването на краткосрочни кредити, най-вече чрез финансиране на веригите на доставки, се превърна в живителната сила за компаниите, борещи с редица проблеми от блокади заради Covid-19 до растящи производствени разходи в инфлационна среда. Предвид малкото нови технологични имена в сектора – и грандиозния провал на Greensill Capital – индустрията остава доминирана от установени кредитори като Barclays и HSBC Holdings във Великобритания и Deutsche Bank в Германия. 

Оценките на чисто BNPL компаниите се сринаха тази година, тъй като увеличенията на лихвените проценти в цял свят предизвикват жизнеспособността на бизнес моделите им. Мнозина обаче казват, че лекотата на използване, която подобни стартъпи могат да привнесат към старите кредитни продукти, ще се окаже печеливша формула на тази част от пазара.

„Тези B2B компании „купи сега, плати после“ могат лесно да спечелят пазарен дял от бавно движещите се традиционни банки“, казва Лили Шоу, инвеститор на ранен етап в северноамериканската фирма за рисков капитал Omers Ventures, която в момента не инвестира в сектора, но активно проучва сферата. „Рисковите профили на банките са изградени по начин, по който те не могат да се движат достатъчно бързо“.

Billie и Mondu подхождат към модела през призмата на BNPL – те предлагат на мениджъри на малки компании подобно изживяване, когато купуват офис оборудване, както когато един моден фен купува чанта на Gucci чрез Klarna или Afterpay.

“Ако обичайната трансакция при BNPL модела от бизнеса към потребителя е за около 80-90 евро, нашите обичайни трансакции са около 10 пъти по-големи“, казва Айга Зенфтлебен, съосновател на подкрепената от Sequoia Billie. Базираната в Берлин компанията, която бе оценена на 640 млн. долара в последния си кръг от финансиране, работи с банки като финансиращи партньори и в момента е налична в Германия, Австрия и Швеция.

Съоснователят на Mondu Малте Хъфман казва, че компанията се надява да си проправи път в пространството за търговско финансиране, особено като се има предвид, че все повече бизнес трансакции се извършват онлайн. „Вярваме, че има пазарна възможност за 200 млрд. долара за B2B “купи сега, плати после“ компаниите само в Европа и в САЩ“, казва той.

Само в Германия например през 2021 г. са били извършени онлайн бизнес сделки за 200 млрд. евро спрямо 86,7 млрд. евро в търговията бизнес към потребител, сочат данни на Statista.

Въпреки резките спадове в оценките им компаниите „купи сега, плати после“, като Klarna, Afterpay и Affirm Holdings, разтърсват сектора на електронната търговия с удобни за потребителите приложения и популярност сред младежите между 18-24 години, принуждавайки традиционни банки като Natwest Group да представят конкурентни оферти.

Предимството на тези B2B BNPL стартъпи е, че традиционните банки може да отстъпят назад от този сектор на фона на влошаващите се икономически перспективи, намалявайки конкуренцията по този начин, посочва Джеф Тийсен, ръководител на глобалния финтех отдел в консултантската компания Bain & Co. “Това наистина решава някои проблеми с паричния поток за бизнесите, а има и някои замесени големи инвеститори като Sequoia и Klarna”. „Забавянето на икономиката ще им отвори възможности, но може да има и отрицателно въздействие. Рано е да се каже“, казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:24 | 14.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Малки и средни компании виж още

Коментари

Финанси виж още