След сериозните съкращения на работни места в издателство Gruner + Jahr (G+J) сега и спад в печалбата на най-важното дъщерно дружество на Bertelsmann предизвиква безпокойство. Преди лихвите, данъците и амортизацията на нематериалните активи (Ebita) RTL Deutschland постигна печалба от само 459 млн. евро - спад с 15,2%. Бившият издателски бизнес на G+J е отчетен в баланса с 1 млн. евро, както показват вътрешните документи, с които разполага Handelsblatt.
В началото на февруари групата обяви, че ще съкрати 700 от 1900-те работни места в богатото на традиции хамбургско издателство. 45 от 58 марки и списания ще бъдат продадени или спрени. Ще останат само основни марки като Stern, Geo или Capital.
След сливането от началото на 2020 г. G+J принадлежи на RTL Deutschland, която е най-важният генератор на приходи на базираната в Люксембург RTL Group с почти 38%. Медийната група на Bertelsmann на свой ред притежава над 75 процента от акциите на RTL Group.
Томас Рабе, главен изпълнителен директор на RTL Group и председател на Управителния съвет на RTL Deutschland. Снимка: RTL Group |
RTL Group, която включва френската телевизионна група M6 и RTL Nederland, постигна с шест процента по-ниска печалба – в размер на 1,08 млрд. евро. Ръководителят на RTL Томас Рабе предупреди още през лятото, че печалбата ще бъде по-малка. „Приходите достигнаха 7,2 млрд. евро, което е най-високото ниво в историята на компанията", каза Рабе.
Публичната радио- и телевизионна група, търгувана в MDax, страда по-специално от слабия рекламен бизнес. RTL генерира 43% от приходите си от телевизионна и радиореклама. Въпреки това, с оглед на несигурната и обхваната от кризата ситуация, много компании често спестяват първо от разходите си за реклама.
Година на неуспешни сливания
RTL затваря една година с много неуспешни проекти за сливания. Стратегията на Рабе е да формира силни компании чрез сътрудничество и сливания, за да може на местно ниво да се противопостави на стрийминг гиганти като Netflix, Disney или Amazon.
Но планът за сливане на M6 на Bertelsmann с телевизионния канал TF1 се провали през септември заради отпора на органите за защита на конкуренцията. Сливащите се компании щяха да контролират над 70% от телевизионната реклама. План Б за продажба на M6 на друга компания също се провали.
В Нидерландия планът за сливане на RTL Nederland с медийната компания Talpa също претърпя неуспех - и тук антитръстовите органи изразиха опасения. Третият план на Рабе, за създаване на силен медиен доставчик в Германия чрез сливане на RTL и G+J, също не се реализира според очакванията след частичното разпадане на издателството в Хамбург.
Рабе се бори с трудности при внедряването на RTL+ (преди това TV Now). Първоначално групата бе искала да създаде супер приложение, в което да се гледат филми и сериали на RTL, да се случат аудиокниги и музика, но също и да се четат статии от Stern или Geo. Изглежда, че проектът се е провалил.
Като цяло RTL+ в Германия отбеляза значителен ръст на потребителите от 48,1% до над четири милиона платени абонати през последните дванадесет месеца. Въпреки това, с пазарен дял от около два процента, тя все още е далеч от конкуренти като Netflix, чийто дял според оценките е около 30%.
RTL все още не печели пари от своята стрийминг услуга въпреки нарастващите приходи. Очаква се услугата да бъде печеливша едва през 2026 г. За миналата година загубите на стартиращата функция възлизат на 233 млн. евро. RTL Group е най-важният генератор на печалба за Bertelsmann с дял от 4%. Компанията майка от Гютерсло ще представи годишния си отчет след две седмици.