Какво ни кара да ходим с усмивка на работа? За някои отговорът е в заплащането и придобивките; за други в колегите и екипа; за трети – във възможността да имат време за семейството или любимото хоби. И макар да сме различни, общите отговори могат да се окажат повече, отколкото си мислим.
Редица проучвания сочат, че усещането за смисъл, споделени ценности и баланс между професионален и личен живот са сред водещите фактори при избор на работа. А компаниите, които се грижат за благополучието отвъд работното място с допълнителни придобивки, са все по-привлекателни и високо ценени – както от служителите, така и от международните HR организации, наблюдаващи тези процеси.
Добрият пример
През лятото на 2024 г. "Лидл България" въвежда Програма за подкрепа на служители и членове на техните семейства, която предоставя безплатни и анонимни консултации по психологически, правни и финансови въпроси. И макар това да е един от многото примери за корпоративна грижа, не е изненада, че за шеста поредна година веригата получава признание за работодателските си практики с престижния сертификат Top Employer в България и Европа. Наградата се дава след задълбочен независим одит на HR политиките в компанията, а анализът обхваща повече от 20 теми в шест ключови области. Най-съществена е преднината на "Лидл България" спрямо останалите сертифицирани работодатели в страната по теми като многообразие, равнопоставеност и включване (14,09% по-висок резултат в сравнение с останалите компании), благополучие на служителите (11,5%), обучение и развитие (8,47%), кариера и управление на таланта, също с близо 8% преднина.
Какво търсят служителите?
Стабилността остава ключов мотиватор за избор на работодател според редица проучвания. И един от основните епитети, с които служителите описват Lidl: като сигурен работодател, който никога не закъснява със заплатата. Средното възнаграждение в компанията през 2023 г. е с 10% по-високо от средното за сектор Търговия и с 43% по-високо от средното за сектор Транспорт, сочи проучването „Ефектът Lidl“, реализирано в партньорство с ИПИ.
Придобивки с мисъл
Удовлетворените служители са мерило за успеха. Осъзнавайки тази максима, бизнесът днес се старае да е от полза на екипите си, като разширява списъка с придобивки отвъд вече традиционните ваучери за храна, карта за спорт и допълнително здравно осигуряване. Според "Лидл" целта на придобивките е да допринасят за благосъстоянието на хората и да бъдат от полза в конкретни етапи от живота им: бонус за раждане на дете, за първи учебен ден, почивен ден за рожден ден и т.н. Служителите на веригата могат да вземат още абонамент за образователна платформа на преференциални цени, подаръци за първия учебен ден, допълнителни дни отпуск при над 5 години стаж и др. Специална придобивка за служителите на "Лидл" остава Програмата за подпомагане с безплатни консултации.
Знанието е сила
Простата истина е, че грижата за развитието на хората е пряко свързано с успеха на компанията. Затова все повече организации инвестират сериозни бюджети в обучения за изграждане на лични и професионални компетенции. Така фразата, че хората са най-ценният капитал, оживява на практика. През 2024 г. "Лидл България" поставя силен фокус и върху обучението и развитието – не само на служителите, но и на обществото като цяло. Веригата решава да отвори вътрешната си програма за развитие на уменията към широката аудитория. Стартира „Уменията на 21-век”, серия от вътрешни обучения, целяща да надгради лични и професионални компетенции, която прераства в образователен видеокаст с над 475 хил. гледания в YouTube. В рамките на инициативата са проведени 93 обучения по 11 ключови теми като медийна грамотност, асертивна комуникация, поставяне на лични цели, баланс между работа и личен живот, нагласа за развитие и растеж, лична мотивация и др. Участията от страна на служителите надхвърлят 1000, а 93% от тях споделят висока удовлетвореност от качеството.
Балансът работа-личен живот и менталното здраве
В световен мащаб все повече хора посочват баланса между професионалния и личния живот като основата на качествения живот. Според проучване на Deloitte* този баланс остава от първостепенно значение както за поколението Z, така и за милениълите, и оглавява списъка с приоритети при избора на работодател. В Lidl част от позициите предлагат гъвкаво работно време и работа на смени, възможност за работа на 4, 6 или 8 часа, а някои от административните длъжности – и хибриден модел. Този баланс между личното благоденствие и професионалния растеж е и тема на един от най-гледаните епизоди на видеокаста „Уменията на 21-век”: Лична ефективност за баланс между работа и личен живот , който може да гледате в YouTube.
Усещане за смисъл
Какво ни кара да ходим с усмивка на работа? Отговорите могат да са различни за всеки. Но за хората в "Лидл България" причина номер 1 са колегите и екипът, а най-важната ценност – земността. Това казват те самите – близо 4000 души след общо 193 работилници за ценности, проведени в цялата страна, в които хората набелязват важните за тях неща, които правят ценностите част от ежедневието. Ако споделяте тези ценности и търсите работна среда, която се грижи за хората не само професионално, но и персонално, Lidl може да е вашето място. Вижте обявите за свободни позиции тук.
* 2024 Gen Z and Millennial Survey: Living and working with purpose in a transforming world