IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Украинският бизнес в развиваща се Европа насочва поглед на запад

Компаниите все повече се фокусират върху местните клиенти, а не само върху украинските бежанци

11:53 | 07.01.25 г.
Снимка: Piana Vyshnia / П'яна Вишня Facebook Page
Снимка: Piana Vyshnia / П'яна Вишня Facebook Page

Украинските компании, които се установиха или разшириха дейността си в Централна Европа след инвазията на Русия през 2022 г., се префокусират от бежанци към местни клиенти, а някои от тях вече планират да се преместят по на запад, пише Ройтерс.

Тъй като войната затвори възможностите у дома и на изток, включително в Русия, в съседните на Украйна страни се появиха украински компании, които първоначално се насочиха към разселените си сънародници, предлагайки храни, напитки и услуги.

В Полша, чието украинско население е нараснало от войната до над 1,5 млн. души по текущи оценки, през 2024 г. украинци са стартирали всеки десети нов бизнес, според полски бизнес асоциации и икономисти.

Мрежата от пекарни Lviv Croissants на Андрий Халицки вече има 12 обекта в Полша, след като стартира дейността си там преди две години. През октомври компанията откри първия си магазин в Чехия – част от стратегията, която според основателят ѝ е изграждане на географски разнообразен бизнес чрез разширяване на запад и отвъд диаспората.

„Макар че общността на украинските бежанци в Европа е значителна, разчитането единствено на тази клиентска база не е устойчива дългосрочна стратегия“, казва Халицки пред Ройтерс.

Силните културни прилики с Украйна спомогнаха за превръщането на Полша в естествена база за украинския бизнес. Но много от тях гледат и отвъд най-голямата развиваща се икономика в Европа към много по-голям кръг от клиенти.

„Първоначално компаниите възприемат Полша като мост или трамплин към пазарите на Европейския съюз“, казва Дариуш Шимчиха, първи вицепрезидент на Полско-украинската търговска камара.

„Те искат да се запознаят... с реалността, стандартите, разпоредбите и правилата за работа в Европейския съюз“, добавя той.

Веригата барове Piana Vyshnia е тематично свързана с традиционния черешов ликьор от Украйна, но поставя като основна целева група местните клиенти, казва основателят Андрий Худо.

Неговата ресторантьорска група !FЕST е разширила марката до 15 обекта в Полша и девет в други Прибалтийски и източноевропейски държави, а от февруари 2022 г. засилва експанзията си на запад, посочва Худо.

Групата планира да отвори заведения в Германия, Швейцария и Франция през 2025 г. и да преотвори заведение в Лондон, казва той, добавяйки, че баровете привличат нови клиенти и са печеливши.

„Преди войната се фокусирахме върху Украйна, защото бизнесът ни там се развиваше много бързо. Но войната ни накара да погледнем повече на запад заради риска в Украйна“, казва Худо.

Тласък от бежанците

Макар че икономиката на Украйна се разрасна през 2023 г. и вероятно се е разширила през 2024 г., министърът на икономиката Юлия Свириденко заяви пред Ройтерс през ноември, че тя все още е само на 78% от размера си преди пълномащабната инвазия на Русия, започнала през февруари 2022 г.

Тъй като краят на конфликта не се вижда, предприятия като това на Худо са принудени да се премествят другаде – икономически обрат за близките държави, които отчитат и облекчаване на напрежението на пазара на труда от пристигането на украински работници.

В доклад на Deloitte от март 2024 г. се изчислява, че бежанците от Украйна ще добавят до 1,1% към БВП на Полша през 2023 г. и до 1,35% в по-дългосрочен план.

„Когато те идват в Полша, например, за да работят или да създават бизнеси, от икономическа гледна точка това е допълнителен стимул за потреблението и подобряването на предлагането на работна ръка“, казва Анджей Кубисяк, заместник-директор на Полския икономически институт.

Друга украинска ресторантьорка, Олга Копилова, казва, че преди войната не е планирала да изнесе марката си „Черноморка“ в чужбина, но сега има три заведения с името „Черноморка“ в Полша и по две в Братислава и Виена.

Веригата за кафе Aroma Kava се мести в Полша през 2022 г. и оттогава е разширила дейността си до 10 обекта, а украинският производител на сладолед и замразени продукти Three Bears купува полската компания Nordis.

Полша сега е вторият по важност пазар за доставчика на цифрови развлечения MEGOGO, който се разраства, привличайки местните жители, главно чрез семейни програми, коментира съоснователят Владимир Боровик. Компанията навлиза в Полша и Румъния – двете най-населени страни в развиваща се Европа – през 2023 г.

„Здравият полски пазар не само ни мотивира, но и насърчава други украински компании да навлязат на този пазар с продукти, специално пригодени за полските потребители“, казва той.

В новооткрития клон на Lviv Croissants в Прага персоналът обслужва смесица от туристи, местни жители и украинци, които пият кафе и похапват сандвичи, докато си почиват от празничната суматоха.

„За първи път ям тук, но за мен това ми носи усещане за дома“, казва 20-годишната украинска студентка Татяна Мелник.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:01 | 07.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още