IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

С наближаването на Коледа цената на маслото в Европа не спира да расте

От октомври 2023 г. до октомври 2024 г. цената на маслото е скочила средно с 19% в ЕС

16:46 | 21.12.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Pexels.com
Снимка: Pexels.com

Повишаването на цените на маслото оставя лош вкус у европейските потребители и хлебопроизводители, пише в анализ на Euronews.

С наближаването на коледните празници европейците се сблъскват с още един ежедневен разход, тъй като цената на маслото се покачва. В 27-те държави членки на Европейския съюз цената на маслото се е повишила средно с 19% от октомври 2023 г. до октомври 2024 г. Това включва увеличение от 49% в Словакия и 40% в Германия и Чехия, показват данни на ЕС, като докладите сочат, че цената продължава да расте.

В Германия 250-грамово блокче масло сега струва между 2,40 и 4 евро в зависимост от марката и качеството.

Според икономиста Мариуш Дживулски, анализатор на пазара на храни и селскостопански продукти в PKO Bank Polski във Варшава, увеличението е резултат от недостига на мляко в световен мащаб, причинен от намаляването на производството, включително в САЩ и Нова Зеландия, един от най-големите износители на масло в света.

Европейското масло обикновено е с по-висока масленост от това, продавано в САЩ. Освен това то се продава на тегло в стандартни размери, така че производителите на храни не могат да прикрият повишаването на цените чрез намаляване на размерите на опаковките.

Недостигът на масло във Франция през XIX в. довежда до изобретяването на маргарина, но французите остават едни от най-големите консуматори на масло на континента, включително за печене и правене на сосове. 

Полските купувачи са силно засегнати

Маслото е толкова важно в Полша, че правителството държи запаси от него в стратегическите резерви на страната, както природния газ и ваксините срещу Covid-19. Във вторник правителството обяви, че освобождава около 1000 тона замразено масло, за да стабилизира цените.

По данни на правителствената агенция Национален център за подпомагане на селското стопанство цената на маслото в Полша се е повишила с 11,4% от началото на ноември до началото на декември и с 49,2% за последната година до близо 37 полски злоти (8,7 евро) за килограм за седмицата, приключваща на 8 декември.

Купувачите са забелязали. „С всеки изминал месец маслото става все по-скъпо“, казва 77-годишната Данута Осинска, докато пазарува в магазин от верига за хранителни стоки с намаление във Варшава. Тя и съпругът ѝ обичат маслото, но се затрудняват да плащат за лекарствата с малките си пенсии. Сега те ядат по-малко масло и повече маргарин, въпреки че вкусът му не им допада.

„Няма сравнение“, казва Осинска. „Нещата стават все по-трудни и по-трудни.“

Цената на маслото в Полша се е превърнала в политически въпрос. Предвид насрочените за следващата година президентски избори, противниците на центристкия премиер Доналд Туск се опитват да обвинят него и неговата партия „Гражданска платформа“. Други поляци искат да обвинят гуверньора на централната банка, който е от противниковия политически лагер.

Според Агнешка Малишевска, директор на Полската млечна камара, някои потребители решават къде да пазаруват в зависимост от цената на маслото, което е довело до ценови войни между търговските вериги, които в някои случаи са поддържали изкуствено ниски цени в ущърб на млекопроизводителите.

Малишевска смята, че вътрешните, специфичните за ЕС и глобалните проблеми обясняват инфлацията на маслото. Тя твърди, че основната причина в Полша е недостигът на млечна мазнина, дължащ се на това, че млекопроизводителите затварят предприятията си поради малките печалби на пазарите и тежката работа.

Тя и други също така посочват по-високите енергийни разходи от войната на Русия в Украйна като фактори, които влияят върху производството на мляко.

Икономистът Дзивулски също така смята, че сушата може да е фактор за намаляване на производството. Според него спадащите цени на млякото през миналата година са обезкуражили инвестициите и са подтикнали производителите на млечни продукти в ЕС да произвеждат повече сирене, което предлага по-добра рентабилност.

Според Дзивулски роля може да изиграе и избухването на болестта „син език“ - вирусно заболяване, пренасяно от насекоми, което е безвредно за хората, но може да бъде фатално за овцете, кравите и козите.

Зехтинът е предпочитано масло за жителите на Южна Европа

Южноевропейските страни, които разчитат в много по-голяма степен на зехтина, са по-малко засегнати от инфлацията на маслото, или просто не я смятат за толкова важна, тъй като консумират много по-малко.

Според фирмата за анализ на пазара на млечни продукти CLAL от миналата година насам цената на маслото в Италия е нараснала средно с 44%. Италия е седмият по големина производител на масло в Европа, но зехтинът е предпочитана мазнина, дори за някои десерти. Следователно цената на маслото там не предизвиква същата тревога, както в пристрастените към маслото части на Европа.

В същото време в Париж шефът на сладкарница Арно Делмонел, който приготвя кроасани и шоколадови сладкиши за собствения си обект, казва, че само от септември насам цената на маслото се е повишила с 25 на сто.

Той твърди, че някои от конкурентите се насочват към маргарина - план, който той не планира да последва.

„Това е изкривяване на представата за кроасана“, казва Делмонтел. „Кроасанът се прави с масло.“ 

/БГНЕС/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:49 | 21.12.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още