Ръстът на пазара с хранителни стоки тази година възлиза на 9,2%, сочат данни, представени по време на срещата „Търговия с човешко лице“ на независими собственици на магазини за хранителни стоки, организирана от „МЕТРО България“.
Големите магазини от модерната търговия привличат все повече клиенти с промоции и реклами, като делът на промоциите надвишава 50%, а при някои продукти достига до 80%. В резултат на това над 10 000 магазина от традиционната търговия са били закрити през последните 10 години в България, или по два магазина на ден, каза по време на събитието ръководителят на сектор „Франчайз“ в „МЕТРО“ Димитър Вутков, цитиран от БТА.
През тази година обаче се наблюдава по-бърз ръст в оборотите на малките магазини от т.нар. традиционна търговия в сравнение с големите търговски вериги от модерната търговия, като традиционната бележи увеличение от 6,9%, а големите вериги – от 5,2%.
Според представените от Вутков данни пазарният дял на традиционната търговия в България е около 40-45%, докато в Европа тое е не повече от 10-15%. Българите пазаруват в обекти от традиционната търговия на всеки два-три дни и харчат средно по 12,50 лева на посещение, стана ясно по време на събитието. В същото време в големите магазини за модерна търговия потребителя влиза средно по един път на две седмици, като пазарува средно за 25-30 лева. Около 50% от кошницата на българския потребител е съставена от свежи продукти като месо, колбаси, сирене, кашкавал, прясно мляко, плодове и зеленчуци, хляб.