Икономическият принос на „Лидл България“ (Lidl) за 2023 г. се изчислява на 2,68 млрд. лв., показват данни, представени съвместно с Института за пазарна икономика (ИПИ) и PwC България. Спрямо 2021 г. нарастването е от близо 67%, отчитат от компанията.
Като допълнение към икономическите ефекти, веригата магазини оказва социално въздействие чрез различни инициативи, подкрепа чрез спонсорства и дарения, като по този начин е повлияла върху живота на близо 500 хил. души за последните две години.
„Това, което „Лидл“ прави в България, доказва една много важна според нас теза, и това е, че силната, работещата икономика има абсолютно пряка връзка с това колко пълноценен, качествен начин на живот може да води населението“, каза главният изпълнителен директор на „Лидл България“ Милена Драгийска по време на пресконференция за представяне на данните.
Според направените оценки компанията постига ръст от 11% на икономическите ефекти спрямо 2022 г., когато отчетеният принос е в размер на 2,42 млрд. лв.
„В този ефект не се включват 50 млн. лв. годишно преки данъци, които внасяме в бюджета“, каза Драгийска. Компанията отчита внесени общо в държавния и местни бюджети данъци от 56,2 млн. лв. за миналата година.
„Нашият принос към обществото не може, а и не бива да замества ролята на държавата. Ние можем да бъдем само спомагателен двигател в тази посока“, каза още главният изпълнителен директор на „Лидл“.
Според информацията, представена от Лъчезар Богданов от ИПИ, преките ефекти на „Лидл“ върху икономиката на страната са в размер на 1,495 млрд. лв. под формата на инвестиции, разходи за услуги и заплати.
„Всички ние си представяме търговията като транзакция между потребител, който влиза в един търговски обект, плаща и получава стоката, слага я в торбата и стоката се потребява. Това, което ние искаме да покажем, е, че за да стигне до щанда или да бъде изнесена в пазарската количка от потребителя, тази стока трябва да бъде произведена, доставена, опакована и проверена дали отговаря на всички изисквания за безопасност. Целият този процес ние наричаме процес на създаване на стойност в икономиката“, каза Богданов.
Българските стоки, които се предлагат в „Лидл България“ през 2023 г. са на стойност 918 млн. лв., като те включват хранителни и нехранителни стоки.
През 2023 г. „Лидл България“ са инвестирали 250 млн. лв. и стойността на инвестициите бележи повече от двукратен ръст за последните две години, отчете Богданов. Разходите за услуги нарастват с 40% за периода до 195 млн. лв., а средствата за заплати достигат 102,3 млн. лв., като за последните две години, включително и заради инфлацията, нарастват с 45%. Непреките ефекти се оценяват на допълнителни 1,185 млрд. лв.
Източник: Лидл България
В периода 2022-2023 г. компанията е вложила над 2,15 млн. лв. в общо 79 социално значими инициативи, дарения и спонсорства, чрез които е достигнала до близо 500 хил. души, показват оценките за социалния ефект на компанията. В собствени инициативи „Лидл България“ са вложили над 988 хил. лв., в различни спонсорства – близо 706 хил. лв., а в дарения – 465 хил. лв.
Въздействието върху над 360 хил. души е било в посока усъвършенстване на умения, при близо 196 хил. души – в посока подобряване качеството на живот, а при над 31 хил. ефектът се изразява в поведенческа промяна.
„Оценката на тези дейности е много важна, защото ни показва, че зад числата на вложените средства всъщност стои реална промяна в качеството на живот на хората“, посочи Савин Дянков, директор „Капиталови пазари и финансови консултантски услуги“ в PwC България.
Посланикът на Германия в България Ирене Планк, която също взе участие в събитието, обърна внимание на работата на компанията, свързана с интеграцията на ромската общност.