Инвестиции за над 50 млн. лв. планира да направи „Билла България“ през 2025 г., когато се отбелязва и 25-ата годишнина от откриването на първия магазин на веригата в страната. Това стана ясно по време на среща на журналисти с изпълнителния директор на компанията Вигинтас Шапокас.
44 млн. лв. ще бъдат вложени в експанзия, а 4,1 млн. лв. ще бъдат инвестирани в реконструкцията на филиали, като се очаква 11 магазина в страната да бъдат реновирани. 4,7 млн. лв. ще бъдат насочени към логистичната база край Стара Загора, която ще бъде открита през пролетта на 2025 г.
През предстоящата година компанията има намерение да отвори 13 нови магазина и да навлезе в градове като Видин, Горна Оряховица, Трявна, Тутракан и други.
През 2024 г. „Билла България“, която е част от германската REWE Group, е направила инвестиции за над 120 млн. лв. в страната, като 47 млн. лв. от тях са вложени в регионалната складова база край Стара Загора. Обектът ще има сертификат по международния BREEAM стандарт за зелено строителство, така че да има минимален отпечатък върху околната среда, и ще използва 90% възобновяема енергия.
Резултати за първите 10 месеца
За периода от януари до октомври 2024 г. компанията запазва пазарния си дял от 20% в страната. До октомври се отчита ръст от 6,6% на оборота и ръст на клиентите от 4,5% спрямо същия период на 2023 г. На база един и същ брой магазини (без да се броят новите обекти) оборотът е нараснал с 2,2%, а клиентите – с 0,1%. Повече от половината от оборота на „Билла България“ се формира от пазаруването на промоционални предложения.
Цените отиват надолу, хората не са повишили потреблението си, разходите растат и компаниите са подложени на голям натиск върху финансовите резултати, посочи Шапокас. Когато потребителите и компаниите редуцират парите, които изразходват, това се отразява негативно върху икономиката, каза още той и припомни, че покупателната способност в България е по-ниска от средната за ЕС.
Спрямо октомври 2023 г. се отчита дефлация от 0,72% при продажните цени във всички основни продуктови категории, които компанията предлага.
Липса на кадри и административни затруднения
Сред основните проблеми не само пред компанията, а пред бизнеса в България като цяло, е пазарът на труда, който е неравномерно развит. Шапокас посочи, че в „Билла“ изпитват недостиг от над 200 души. Има редица административни пречки пред вноса на кадри от други държави като Узбекистан и Непал например. Същевременно поради неравномерното развитие на регионите се налага служители да пътуват всеки ден от Враца до София и обратно. Шапокас подчерта, че проблемът не е в заплатите, а в това, че няма достатъчно хора.
При отварянето на нов магазин първият въпрос, който стои на дневен ред е, ще има ли хора, които да работят в него, обясни той.
Друго предизвикателство пред компанията е взаимодействието с властите, които не гледат на бизнеса като на партньор. „По-скоро ние сме за тях субект, който често трябва да бъде наказван и санкциониран“, каза той.
„Аз съм работил в различни държави в ЕС и съм забелязал по-добро сътрудничество по отношение на бизнеса. Ще дам като пример приемането на определени европейски директиви като въвеждането на депозитна система. В други държави правителството и компаниите от съответния сектор работят заедно, за да гарантират, че ще бъдат изпълнени тези изисквания. В България понякога ни наказват. Последната промяна – бях информиран от правния ни отдел, че глобите за откриването на продукт с изтекъл срок в магазините са повишени десетократно“, каза Шапокас.
Сред предизвикателствата пред бизнеса е и международната среда с очакваната рецесия в Германия и глобалната нестабилност.
Фактът, че страната ни все още не е част от еврозоната или Шенген също води до затруднения.
„Когато Литва прие еврото през 2015 г., икономиката „литна“ и продължава да лети и в момента. Това се отнася и за влизането в Шенген. За съжаление, в България тези две теми продължават да се отлагат“, каза той.
По думите му се очаква в следващата година „Билла“ да запази умерен растеж при прогноза за умерена инфлация.
Потребителски нагласи и коледно пазаруване
78% от потребителите реагират на повишаването на цените, като избират да пазаруват на промоции, а 43% разчитат на предимствата на лоялните програми, показва проучване на „Билла“, представено от Шапокас. 63% от потребителите в България държат да пазаруват продукти от национален произход, а 30% се насочват към регионална продукция. Спрямо 2023 г. има нагласа за по-сериозни харчове за Коледа и Нова година, като намаляват хората, които декларират, че ще харчат по-малко, а расте готовността да се вложат повече средства както в празничната вечеря за Коледа и Нова година, така и за подаръци.
Текстът е обновен към 15:00 ч. на 13 ноември 2024 г.