Спадът в доверието и търсенето в Китай е засегнал продажбите на бира на две от най-големите пивоварни в света, съобщавa Bloomberg.
Anheuser-Busch InBev и Carlsberg отчетоха по-лош от очаквания спад в обемите, тъй като предпазливите китайски потребители свиват разходите си. По-нататъшното забавяне на потреблението в Аржентина и продължаващата слаба потребителска среда в САЩ – един от най-големите пазари на бира в света, също не се оказват в помощ на компаниите.
AB InBev, производителят на Stella Artois и Budweiser, съобщи, че обемите са намалели с 2,4% през третото тримесечие, което е консенсусната оценка на анализаторите, съставена от Bloomberg. Датската Carlsberg съобщи, че органичните обеми са намалели с 0,2%, за което обвини по-слабите продажби в Западна Европа и Азия.
Акциите на AB InBev поевтиняха с 5% в началото на търговията, като дори обратното изкупуване за 2 млрд. долара, което е два пъти повече от очакванията на анализаторите, не даде тласък на акциите. Книжата на Carlsberg повишиха стойността си с 2,9% в местната търговия, подкрепени от факта, че спадът в обема на продажбите в Китай е по-малък от този на по-големия конкурент и че компанията запази прогнозата си. Акциите и на двете компании бележат спад на борсата от началото на годината и се представят по-слабо от индекса Stoxx 600.
„Ясно е, че доверието на потребителите достига ново дъно“, заяви главният изпълнителен директор на Carlsberg Якоб Аруп-Андерсен, говорейки за Китай в интервю за Bloomberg. Той добави, че стимулите от страна на китайското правителство, които имат за цел да противодействат на вредните икономически последици от спада в имотния сектор, все още не са подобрили поведението на потребителите.
Потребителските компании се борят с факта, че клиентите на много пазари в цял свят намаляват разходите си, след като периодът на висока инфлация ги накара да се почувстват в капан.
В стремежа да си върнат клиентите и изгубения пазарен дял, много производители на потребителски стоки осъзнават, че трябва да ограничат повишаването на цените, където могат, за да намалят натиска върху потребителите, и да увеличат бюджетите за реклама.
Приходите на AB InBev в САЩ са се увеличили с 1,8% през тримесечието, което е по-добре от очакванията на анализаторите. Резултатите на пивоварната в Китай, където досегашната ѝ стратегия е била насочена към „премиумизация“, или продажба на по-луксозни бири, обаче са много слаби – приходите са намалели с 16,1%, а обемите – с 14,2%.
Carlsberg запази прогнозата си за печалбата за годината, тъй като силните позиции на други пазари компенсират по-ниските обеми в Китай, както и във Франция и Обединеното кралство.
И за двете пивоварни продажбите на безалкохолна бира остават светъл лъч, тъй като хората все повече се отказват от алкохола. Продажбите на безалкохолни бири на Carlsberg са се увеличили с 6%, а AB InBev заяви, че обемите на Budweiser Zero са нараснали с между 21% и 23%. И двете компании инвестират в продукти извън бирата, като AB InBev стимулира продажбите на предложения като Brutal Fruit и Nutrl.
Carlsberg разширява допълнително бизнеса си с безалкохолни напитки чрез придобиването на Britvic и задълбочава партньорството си с PepsiCo в областта на бутилирането.