Какви инвестиции планира „Градус“ АД и как смята да ги финансира - разговаряме с Мартин Димитров, главен финансов директор на дружеството.
- През изминалата година отчетохте загуби от презапасяване със зърна, но тази година изглежда повече от отлична с рекордни печалби за първото полугодие.
- В бизнеса всичко е динамично - важното е да се реагира разумно и навреме. Факт е, че имаше някои недотам далновидни и импулсивни решения в едно от дъщерните дружества, което натежа и на цялата компания. След взетите мерки обаче и професионалния подход, който наложихме (бе съставен мениджърски съвет), нещата се изчистиха като процеси и в кадрово отношение и днес се радваме на отлични резултати. И, смятам, на добри перспективи.
Мартин Димитров, CFA, e главен финансов директор на „Градус“ АД от началото на 2022 г., а от началото на 2023 г. е председател на мениджърския съвет на групата. Той има дългогодишен опит в сферата на капиталовите пазари, корпоративните финанси и управлението на финансови активи. Магистър е по "Финанси и банково дело" от Софийски университет "Св. Климент Охридски" и е сертифициран финансов анализатор (CFA), член на българското CFA Общество от 2008 г.
- През последната седмица излязоха обявления за много направени инвестиции. Преди дни видяхме и предложение на мениджмънт борда за амбициозна инвестиционна програма. Кое трябва да се открои?
- Стартираме мащабна и добре насочена инвестиционна програма. Несигурността в икономиката е голяма, но ако познаваш пазара, виждаш и много възможности. Много е важно да се разбере, че това е внимателно обмислен подход. Ръководството и мениджърският съвет съвместно изработиха тази стратегия на компанията. Взехме предвид лихвената политика на централните банки, както и рисковете пред веригата за доставки и достъпа до енергоресурси.
След предложение на експертите и познавайки реалностите в бизнеса, считаме, че сега е моментът да създадем подходящите условия за качествения растеж на "Градус" АД. Ведно с обичайния размер на поддържащи инвестиции, които групата прави, се очертава минимален 3-годишен инвестиционен бюджет в размер на 30-50 милиона лева.
- Как ще финансирате тази мащабна програма?
- Ние винаги сме залагали на доброто управление на ликвидността и използването на собствени средства - особено в такава волатилна среда. Това е устойчивият бизнес модел, така ще процедираме и сега. Ще използваме собствени средства, като разчитаме на пълен синхрон между Съвета на директорите, мениджмънт борда и акционерите при формулирането на визията и инвестиционната ни стратегия.
- По-конкретно в какво ще са насочени тези инвестиции?
- В различни направления. В направление „Месо“, например - 8 млн., в „Угояване на бройлери“ минималната стойност на очакваните инвестиции е 9,8 милиона лева, а при „Разплодни яйца и еднодневни пилета“ – 10,8 млн. Вече стартирахме инвестиции в сегмент „Угояване на бройлери“ за 1,165 млн. Увеличаваме и капацитета на разфасовъчната линия в сегмент „Месо“ в дъщерно дружество „Градус – 1“ ЕООД с частично плащане в размер на 6.4 млн. лв. Въвеждането в екплоатация се очаква до края на 2024г. Планирани са инвестиции в дъщерно дружество „Градус лоджистикс“ ЕООД на стойност 1,5 млн. лв. за закупуване на товарни автомобили за птици и хладилни камиони.
- Каква е целта на тези инвестиции генерално?
- Целта е да осъвременим оборудването в месодобива и да актуализираме и закупим нови системи за управление на фермите - с една дума да сме в час с най-новите тенденции и технологии. Освен това ще търсим повишаване на енергийната ефективност на сградния фонд, както и оптимизационни решения за намаляване на разходи за отопление и охлаждане. Ще таргетираме газификация на всички бази.
- Означава ли това, че въпреки че имате добри резултати, засега няма да разпределяте дивидент? Това стратегическа политика ли е или моментно решение за краткосрочен период?
- Да, не прогнозираме разпределяне на дивидент в средносрочен план. За нас най-важното е ползата за акционерите да расте. Но в случая стратегическото решение е да инвестираме в бъдещето и да сме все по-конкурентни на вътрешния и най-вече на глобалния пазар. Затова препоръката ни към Съвета на директорите е да не се предлага разпределение на печалба в следващите поне 3 години.
Свързани компании: