IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ikea губи 5000 долара, когато работник напуска, затова започнала да плаща повече

Заетостта в сектора на търговията на дребно продължава да расте в последните месеци, което прави напредъкът на компанията забележителен

12:34 | 23.06.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Ingka Group, базираният в Нидерландия франчайз, който оперира магазини на Ikea в 31 страни, където работят над 165 хил. души, започна кампания за намаляване на текучеството, насочвайки се към най-големите проблеми на всеки пазар. Подходът подобрил заплащането и надбавките, графиците и на някои места включил AI инструмент, който уведомява ръководителите, когато има опасност от напускане на служител. Дори униформите на служителите били променени.

„Много пъти хората влизат в света на търговията на дребно, мислейки, че това е пост, който ще заемат, докато намерят нещо по-добро“, коментира Неена Потенца, която отговаря за отдел „Човешки ресурси“ в САЩ за Ingka. „Но в Ikea искаме хората да растат и да се развиват“, допълва той.

Все още трябва да се извърви път, особено когато става дума за подкрепата на психичното здраве на служителите и на тези с физически недостатъци. В Япония текучеството всъщност нарасна на фона на упорито затегнатия пазар на труда. Във Франция стремежът за превръщане на временни работници в такива на пълен работен ден, също доведе до голям брой напускания на служители. А в Пуерто Рико служителите в над 50 склада на Ikea гласуваха да се обединят в профсъюз с оплаквания от ниско заплащане и третирането на служителите.

Увеличения на заплатата

Възнаграждението е често най-голямото основание служителите да напускат, затова в много региони Ikea повиши началната заплата, подсладена с бонуси, или намали разликите в заплащането на двата пола. В Лондон базовото заплащане нарасна от 11 паунда на час до 13,15 паунда. Великобритания добави също нова стартова заплата за няколко магазина извън Лондон, където разходите за живот бяха много по-високи, отколкото в по-отдалечени райони.

Но по-голям проблем в британските магазини беше тенденцията новоназначените да напускат в рамките на месеци след започването на работа. Този процес беше лошо организиран, с редки отзиви от ръководители и за новаците не било ясно към кого да се обърнат за съвет. Ikea за Великобритания/Ирландия се стреми да задържи 85% от назначените след три месеца, но тази цифра спаднала до 60%, казва Дарън Тейлър, ръководител на отдела за хора и култура за региона, който наблюдава 9500 служители в търговията на дребно.

„След Covid хората преоцениха какво е важно за тях и балансът между работата и личния живот стана по-важен. Това изискваше голяма промяна от гледна точка на начина, по който се позиционираме, за да привличаме хора в търговията на дребно“, отбелязва той.

Работещите почасово служители, които съставляват около две трети от работната сила на Ikea във Великобритания, често не получават достатъчно часове, за да свързват двата края, затова сега Ikea дава на някои от тях допълнителни часове работа от разстояние, за да отговарят на обаждания от клиенти. За да задържат студентите, Тейлър въвед смени само през уикендите или само по време на летните ваканции.

В Индия нещата от значение за служителите на Ikea са придобивки като субсидирани дневни грижи, 26 седмици отпуск за отглеждане на дете за майки и бащи и петдневна работна седмица (шест дни са обичайни за много индийски търговци на дребно).

А в САЩ, където Ingka наема над 17 хил. души, едно от най-важните решения е преместването на инструмента за определяне на графиците онлайн.

В сътрудничество с групата Shift Project Ikea US започнала да тества способността на служителите в няколко магазина да разменят смени онлайн без одобрението на мениджъра, заменяйки хартиените формуляри, които трябвало да бъдат подписвани както от служителите, така и от съответните им ръководители, което правело размяната „особено трудна“, установили изследователи на Shift Project. Служителите в пилотната програма могат също да коригират часовете си по-лесно и да поискат да не получават смяна в определени времеви интервали.

Освен това инструмент за задържане на служители, наречен „Остани“, анализира исторически данни за напуснали служители и отбелязва тревожни черти като постоянно вариращи часове за ръководителите. Тези от тях, които са използвали инструмента, съобщават за текучество, което е с близо три процентни пункта по-ниско от тези, които не са го използвали.

Сега повече служители като Наташа Уилямс остават за по-дълго време. Тя получила повишение на заплатата, след като преминала през двуседмично обучение и в крайна сметка пожелала да се премести от отдела за кухни в този за интериорен дизайн.

Тя не е сигурна дали ще работи в Ikea до края на кариерата си, „но в обозримо бъдеще определено“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:12 | 23.06.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още