IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ikea губи 5000 долара, когато работник напуска, затова започнала да плаща повече

Заетостта в сектора на търговията на дребно продължава да расте в последните месеци, което прави напредъкът на компанията забележителен

12:34 | 23.06.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Частната компания Ikea, в чиито 473 магазина на 63 пазара работят близо 200 хил. души, в исторически план е загубила по-малко служители, отколкото други компании в индустрията благодарение отчасти на скандинавската корпоративна култура, за която е известно, че е по-топла, отколкото да речем в американските дискаунт гиганти Dollar General Corp. или Walmart Inc. Но управлението на голяма работна сила в света във време, когато балансът между работата и живота става задължителен за много хора, не е лесно.

През 2018 г. коалиция от профсъюзи обвини местните ръководители на Ikea, че смачкват организираните усилия в магазините в САЩ, Ирландия и Португалия. Те заведоха съвместна жалба пред клон на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, в която твърдят, че висшето ръководство „пренебрегна предупрежденията“ относно твърдения, че правата на служителите са потъпквани.

Последва вълна от протести на служителите. В Полша служители бяха разгневени, че повишаването на заплатата беше под темпа на инфлацията. В Южна Корея организирани в профсъюзи служители заявиха, че са били третирани под средното ниво в сравнение с техни колеги в други страни. В САЩ компанията трябваше да се извини, че е сервирала пържено пиле, зеле и дини на служителите в Атланта за Деня на националната независимост. (Бивш служител на Ikea набра популярност, като публикува видеа като „Гневният търговец“, в които се осмиваха неосведомени ръководители и купувачи). 

След години на преговори между профсъюзната коалиция и Ikea компанията прие миналата година по принцип да позволи на служителите да се организират и да позволят достъп до магазина на представители на профсъюзите. Но партиите не можаха да се ддоговорят да позволят на представители на работниците да влязат в магазините в САЩ.

„IKEA уважава правата на колегите да се присъединяват, да сформират или да не се присъединяват към избран профсъюз без страх от репресивни мерки, намеса, сплашване или тормоз“, заяви говорител. „Компанията е ангажирана да поддържа среда на взаимно уважение и да се увери, че правата на колегите са защитени независимо от предпочитанието и избора им относно присъединяването към профсъюз“, допълни той.

Докато течаха преговорите, недоволни служители на Ikea започнаха да се оглеждат за друго работно място. После дойде пандемията и недостигът на работна ръка направи намирането и задържането на хора още по-предизвикателно. „Имаше недостиг на хора за работни места на начално ниво“, казва Ринг.

Магазин на Ikea в Колидж Парк, щата Мериленд. Снимка: Натан Хауърд/Bloomberg Магазин на Ikea в Колидж Парк, щата Мериленд. Снимка: Натан Хауърд/Bloomberg

Т. нар. Голямо напускане засегна всички отрасли, но малко дадоха на служителите повече основания да избягат от търговията на дребно. Магазините се превърнаха за една нощ в онлайн центрове за доставки, а блокирането на веригите за доставка и рекордната инфлация направиха стоките от ежедневна необходимост недостатъчни и по-скъпи, разгневявайки купувачите, които често изливаха гнева си върху служителите. Т. нар. бонуси „герои“ успокоиха проблемите, но това не трая дълго. Служителите се разгневиха и започнаха да напускат.

Недоволни служители

Това беше много различно от времето, когато 17-годишният Ингвар Кампрад основал Ikea, използвайки буса си за мляко от селото, за да доставя химикалки и рамки за снимки на ниски цени. Той започнал да продава мебели, произведени от местни дърводелци през 1948 г. и отворил първия си магазин в Швеция десет години по-късно. Ikea предизвика буря, когато навлезе в САЩ през 1985 г. и помогна за превръщането на Кампрад в осмия по богатство човек в света.

За компания, движена от услугите, като Ikea недоволните служители бързо могат да доведат до недоволни клиенти. „Не можете да бъдете чудесно място за пазаруване, ако не сте чудесно място за работа“, коментира Филип Москосо, преподавател в бизнес училището IESE, който изследвал компанията.

Когато Ринг встъпил в длъжност като главен изпълнителен директор на Ikea през септември 2020 г., компанията за търговия на дребно имала тревожен проблем със задържането на служители. В САЩ, Великобритания и Канада текучеството на служители надхвърли 30% и промяната на смените беше труден процес. В Индия служители напускали, когато ставали родители, заради ниски детски надбавки.

Последна актуализация: 12:12 | 23.06.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още