IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Българите са поръчали стоки онлайн средно за 680 евро през 2023 г.

Делът на електронната търговия в БВП на България е достигнал 2,11% през миналата година, поведението на потребителите се променя

15:24 | 27.03.24 г.
Снимка: Pixabay.com
Снимка: Pixabay.com

Средната стойност на поръчаните стоки онлайн в България за една календарна година е нараснала през 2023 г. до 680 евро на човек спрямо 555 евро година по-рано, сочат данни от проучване на Българската е-комерс асоциация, представени на медийно събитие.

Миналата година делът на електронната търговия в брутния вътрешен продукт на България е нараснал до 2,11% спрямо 1,92 на сто година по-рано, показват още данните.

Наред с това значително се променя поведението на потребителите, като за тях най-важен е начинът, по който пазаруват и получават закупените стоки онлайн, каза Никола Илчев, организатор на годишното събитие Balkan E-Commerce Summit, което ще се проведе на 4 и 5 април в "Арена София". Целта му е да събере на едно място експерти и предприемачи в областта на електронната търговия от балканските страни и Западна Европа, за да обменят опит и идеи и да потърсят решения за улесняване на трансграничната търговия.

Илчев цитира и данни от проучването E-shopper barometer на компанията Geopost, според което 48% от онлайн потребителите в Европа пазаруват редовно в интернет, а 62 на сто от тях избират стоки и услуги главно на база цена. „Това е важен показател, който сочи, че тенденцията потребителите да избират стоките и услугите си на база цена, характерна за Източна Европа, започва да навлиза и в Централна и Западна Европа“, отбеляза той.

72% от потребителите използват за пазаруване т. нар. C2C платформи, т.е. от краен потребител към краен потребител. Илчев съобщи, че нарастването на популярността на тези платформи, при които едни физически лица продават на други физически лица, е огромна тенденция в електронната търговия в Европа в момента. Тя се дължи на по-ниските цени в тези платформи, както и на стремежа за опазване на околната среда и повторно използване на продуктите.

44% от европейците избират доставка извън къщи, сочат още данните от проучването. „Това е интересен показател, с който търговците, които искат да извършват трансгранична търговия, трябва да се съобразяват, за да ориентират правилно доставките си към клиентите“, отбеляза Илчев.

Малко над 50% от търговските компании в Централна и Източна Европа все още не продават онлайн, защото смятат, че продуктите им не са подходящи за електронна търговия или им липсват експертиза и капитал, сочи онлайн проучване на Медияпост Хит Мейл, представено от управителя на компанията Христо Радичев. Тази година проучването е обхванало 12 страни и в него са се включили 600 активни онлайн търговци.

В същото време 35% от неактивните в интернет търговци възнамеряват да стартират собствен онлайн бизнес в следващите 12 месеца. Около 32% от тях твърдят, че в следващите 12 месеца ще започнат да продават в чужбина. От тези, които продават онлайн, 20 на сто оперират в чужбина, сочат още данните от проучването.

„Това е сериозно предизвикателство за всеки онлайн търговец, свързано с преводите на продуктите, логистика, доставки, реклама“, отбеляза Радичев.

Само 7 на сто от онлайн търговците използват алтернативни канали за продажба – т. нар. marketplace или продажби в социалните мрежи. Като най-големи ползи от тези канали търговците посочват, че те не са свързани с допълнителни маркетингови разходи и са добър начин да тестват чужд пазар.

Данните от изследването, което се провежда за трета поредна година, сочат още, че една трета от онлайн търговците очакват ръст на приходите им през 2023 г. с 20% или повече спрямо 2022 г., една четвърт очакват те да са останали непроменени, а почти 14 на сто прогнозират намаляване на приходите им с до 20% през миналата година спрямо предходната.

„Електронната търговия се развива възходящо, а потребителите все повече искат да пазаруват онлайн“, коментира Бойко Таков, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия. „Тенденцията беше повлияна от Covid пандемията, но нейното влияние не само не отслабва, а се засилва в световен мащаб“, допълни той.

Таков отбеляза, че има голямо предлагане на услуги за създаване на електронни магазини, които могат да бъдат готови за няколко дни и компаниите, включително малки и средни предприятия, да ги ползват на достъпна цена. В агенцията са предлагали ваучери за изграждане на интернет магазин за електронна търговия, както и достъпни решения с партньори, за да може компаниите да навлязат в тази сфера.

Онлайн пазаруването се превърна за българите в предпочитан и познат канал за покупка на разнообразни стоки, като над 53% от потребителите у нас са купували до момента някаква стока онлайн, съобщи Мирослава Станева от еMAG. Тя отбеляза, че потребителската кошница става по-разнообразна, тъй като хората все повече започват да пазаруват напитки, кафе, продукти за красота и лична грижа, дори пелени за бебе онлайн. „Пазаруването онлайн става все по-често за ежедневните ни нужди, не само за големи покупки“, каза Станева.

Търговците в платформата на eMAG, която освен у нас присъства в Румъния и Унгария, са над 56 хил., а само в България те са 10 хил. Компанията позволява на търговците у нас да достигат до пазарите в Румъния и Унгария, като им предлага автоматичен превод на продуктите и автоматично превалутиране в местните валути, като тези услуги не са свързани с допълнителни такси, каза Станева.

Гергана Илиева от Българо-румънската търговско-промишлена палата съобщи, че голяма част от българските компании имат интерес да продават онлайн в Румъния. Но за да достигнат техните продукти до крайните клиенти, има проблем, който срещат както онлайн, така и офлайн търговците – липсата на лесен път. Наличието само на два моста между България и Румъния много възпрепятства бизнеса, допълни Илиева.

Звезделина Лачева от DS Smith съобщи, че има тенденция за повишаване на продажбите на опаковки. Те са нараснали с над 85% през 2023 г. спрямо година по-рано. Най-ярко очертаващата се тенденция според Лачева е устойчивостта и очакването на потребителите техните опаковки да бъдат екологични и биоразградими. 41% от европейските потребители очакват опаковката да се рециклира, запазва се и тенденцията за замяна на пластмасовите опаковки.

Друга тенденция при опаковките е свързана с все по-минималистичен дизайн, като 85% от европейските потребители търсят продукти, които са опаковани възможно най-малко.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:28 | 27.03.24 г.
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още