Heineken NV предупреди, че упоритата инфлация и икономическите тревоги ще натежат върху търсенето на бира през 2024 г., след като продадените обеми намаляха повече от очакваното през миналата година.
Вторият по големина производител на бира в света даде широка прогноза за ръста на оперативната печалба – от ниска до висока едноцифрена стойност за 2024 г. на фона на нови предизвикателства. Печалбата и продажбите са нараснали по-малко от очакваното миналата година.
Към 11:15 ч. българско време цената на акциите на компанията на борсата в Амстердам изтрива над 5% до 88,38 евро за ценна книга.
„Чувстваме се добре по отношение на това накъде отива компанията, но продължаваме да го правим в един турбулентен свят, затова умишлено избрахме относително широк диапазон“, каза главният изпълнителен директор и председател Долф ван ден Бринк в интервю.
Нидерландският производител повишава цените в опит да задържи ръста на приходите дори и при намаляващи продадени обеми. Heineken въведе двуцифрен ръст на цените на бирата през първата половина на миналата година и едноцифрен, но във високия диапазон, през втората. Компанията очаква темпът на увеличение да се успокои тази година, но според нея разходите за суровини продължават да растат.
„Ценообразуването се отрази на обемите, това е очевидно. Хубаво е, че виждаме инфлацията да започва да се забавя и вследствие на това ние също започваме да коригираме ценообразуването, от което се нуждаем, за да компенсираме инфлацията при разходите“, каза още Ван ден Бринк.
Компанията също така предупреди в сряда, че остава предпазлива по отношение на световната икономика и геополитически прогнози и фокусът ѝ ще е върху ръста на приходите, балансиран между обемите и цените.
Насоките за цялата година изглеждат „незадоволително“, коментира анализаторът на RBC Europe Джеймс Едуардс Джоунс в бележка до клиенти.
Анализаторите очакват ръст на органичните приходи от 5,3% при оперативни приходи от 4,9 млрд. евро през 2024 г., според консенсусна оценка, обобщена от Bloomberg.
Производителят, известен с едноименната си марка бира, е изправен пред някои трудни условия на водещи пазари като Виетнам и Нигерия. По-влажното лято в Европа също засегна продажбите през 2023 г.
Базираната в Амстердам компания е отчела ръст на приходите за цялата година от 5,5% на органична основа, което е под очакваното от анализаторите 5,8% увеличение. Оперативните приходи са леко повишени до 4,4 млрд. евро, малко под прогнозираните 4,5 млрд. евро.
Продадените обеми бира са намалели с 4,7% на органична основа, което е повече от очакваните 4,4%.