Продажбите по време на есенно-зимните празници в Съединените щати се очаква да нараснат с най-бавния си темп от пет години, показва нов доклад, публикуван в сряда. Причината е, че намаляващите спестявания на домакинствата и притесненията за икономиката карат потребителите да харчат разумно, предава Ройтерс.
Очакванията са продажбите във физически магазини и онлайн да нараснат с между 3,5% и 4,6% между ноември и януари до общо 1,54 трлн. до 1,56 трлн. долара, се казва в доклад на Deloitte.
За сравнение, увеличението през 2022 г. бе от 7,6%, казва Deloitte, когато високата инфлация повиши цените на всичко - от коледни пуловери и играчки до домакински уреди.
Миналия месец лидерът в търговията на дребно Walmart заяви, че има причина за предпазливост по отношение на потребителите през последната половина на годината поради рестартирането на студентските заеми, поскъпването на горивата и натиска от високите лихвени проценти. Това са фактори, които според компанията могат да окажат натиск върху маржовете ѝ на печалба.
Други финансови отчети на търговци на дребно през август също смекчиха очакванията за силен празничен сезон. Веригата универсални магазини Macy's например предупреди за ограничени потребителски разходи.
Спестяванията от епохата на пандемията също намаляват бързо. Излишните спестявания в САЩ се свиха до около 500 млрд. долара от приблизително 2,1 трлн. долара през август 2021 г., показват оценки на подразделението на Федералния резерв в Сан Франциско. Възобновяването на плащанията по студентски заеми за милиони американци от 1 октомври се очаква допълнително да натовари бюджетите.
Оценките на Deloitte се основават на прогнозите ѝ за инфлация от 3,6% за годината в сравнение със 7,1% миналата година, се казва в съобщението.
Въпреки това не всичко е обречено и мрачно за празничната търговия на дребно – очаква се онлайн пазаруването да бъде лъч светлина през този сезон, с растеж между 10,3% и 12,8%, който изпреварва тенденциите през последните две години, посочва Deloitte.
Продажбите на дребно в САЩ се запазиха високи през лятото, повишавайки се с по-добри от очакваното 0,7% през юли благодарение на ръста на доходите и увеличеното използване на кредитни карти, според Министерството на търговията на САЩ.
Забавянето на пазара на труда обаче може да ограничи разходите по празниците, според Даниел Бахман, икономически анализатор за САЩ в Deloitte.
Анализаторът на D.A. Davidson Майкъл Бейкър казва пред Ройтерс, че тенденциите за връщане в училище са водели посоката на продажбите по празниците през 23 от последните 29 години. Изпълнителният директор на Walmart Дъг МакМилън, от своя страна, каза на конференция във вторник, че очаква празничният сезон „да (бъде) доста добре“ след търсенето на стоки за училище през юли.
Компании, включително Target и American Eagle Outfitters, също казаха, че купувачите активно са купували стоки преди началото на учебната година.