IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

The Good Nest – или как "Нестле България" строи своето „Гнездо на доброто“ за служителите на компанията

Всяка инвестиция в хората, за да дава резултати, изисква холистичен подход, казва HR ръководителят в компанията Евгения Стефанова

14:05 | 20.03.23 г.
Нестле България
Евгения Стефанова. Снимка: "Нестле България"
Евгения Стефанова. Снимка: "Нестле България"

За грижата, за физическото и психическото здраве на служителите, за здравословното хранене и здравословната нужда от  свобода, за активния начин на живот и усещането за удовлетвореност, за ценността да бъдем ценени, за крехкия баланс между личен и професионален живот и още много интересни теми разговаряме с Евгения Стефанова, Ръководител „Човешки ресурси“ в "Нестле България".

Евгения е пример за активен човек, който едновременно е  с много динамичен работен график , но и излъчва  вътрешно спокойствие и моментално създава усещане за баланс. Попитахме дали това състояние на духа и тялото се тренира или е по-скоро даденост.

„Ако Covid кризата ни научи на нещо това беше да оценим своето здраве и благополучие, виждайки  колко крехко е то. В Нестле много преди пандемията имаме последователна стратегия как  да инвестираме в здравето на нашите служители. В Политиките на компанията е ясно записано, че безопасността и здравето на всеки от нас е на първо място, преди бизнес целите и резултатите и това не са думи, а действия, защото в Нестле ценностите са глаголи, а не съществителни.

Аз самата не правя изключение и наистина се стремя да се грижа, както за физическото, така и за психическото си здраве, да намирам поводи да се чувствам добре на работното си място и може би затова излъчвам спокойствие. A че съм активна, активна съм и за да съм във форма – всеки ден правя по един или друг начин моите 10 000 крачки като физическо натоварване и се стремя да направя  поне 10 000 активни стъпки на ден за подобряване на работната ни среда, което е и моя отговорност в компанията.”

Да се насърчава физическата активност на работното място и извън него е първата стъпка към грижата за здравето на хората. Защото, улисани в ежедневието, затрупани от работа, грижи за дом, семейство, ние най-често сме готови да пропуснем упражненията или разходките с цел да наваксаме останалото.

„Затова отговорност на работодателите е да намират начини да стимулират служителите си да се движат, предвид факта, че минимум 40 часа на седмица прекарваме на работа. Ние в "Нестле"  имаме множество инициативи, промотиращи движението.  Най-голямата ни външна инициатива е „Живей Активно“, в която и нашите служители се включват като доброволци вече 18 поредни години. Вътре в компанията не спираме да търсим нови и нови начини да се движим и да бъдем активни  - например Purina, нашият бизнес за храни за домашни любимци, организира състезание между колегите и за определен брой извървени крачки дари храна на центровете за бездомни домашни любимци.

Имаме специална платформа Pleаz, в която има обучителни видеа с различни упражнения, заснети от професионални треньори, предлагаме на служителите карти за спортуване на договорени префернциални цени, правим постоянни обучения по ергономия, правилна стойка на работното място и режим на работа и почивка. В годините сме организирали вътрешни футболни турнири, където надпреварата е сериозна,  тенис на маса и много други активности вътре в сградата и в двора около нея. Освен с конкретни активности, работим много и за повишаване на физическата култура на нашите служители с постоянна и интересна информация за ползите от движението, начините да се движим и забавляваме едновременно. Организираме и семейни дни за движение за цялото семейство, включително и ежегодният ни ден, посветен на безопасността, когато всички служители минават през различни обучения, игри и състезания, посветени на безопасността – и там също се стремим да ги съчетаем с физическа активност“.

Балансираното хранене е втората част от уравнението за физическото здраве, особено по-младите поколения стават все по-внимателни и взискателни към избора си на храна и режим на хранене, но офисната среда като цяло не е предразполагаща - поради забързания ритъм, многото срещи и сякаш най-лесно се посяга към храни, които са извън списъка със здравословните. Как компания, чието мото е „Добра храна, добър живот“, подхожда към този проблем?

„ Това е  интересен и важен въпрос, по който ние активно работим. Нашите служители, поради спецификата на бизнеса ни, като цяло са привилегировани  да имат достъп до много научна информация, свързана с балансираното и здравословно хранене,  така че в това отношение те са доста подготвени. Например, една от нашите  програми „Порция баланс“, която е и за външна публика, е насочена да подпомага основно родителите да възпитат у децата си здравословни хранителни навици. Става дума за научен метод, разработен от нашите професионални нутриционисти, в който за улеснение необходимите количества храни и тяхното правилно съотношение са представени като чиния, от която половината е запълнена със зеленчуци, една четвърт с въглехидрати и една четвърт с протеини. Този наръчник е добре познат и вътре в компанията.  През последните 2 години въведохме и вътрешни  уебинари, където всички служители имат възможност да направят персонална консултация с нутриционист и заедно да определят подходящото балансирано меню.  

Стремим се не само да обучаваме служителите, но и да осигуряваме възможност на колегите да спазват правилата на балансираното хранене и на работното си място – разполагаме със столова на територията на компанията, в която се предлага здравословна храна – салатен бар със свежи плодове и зеленчуци, фреш бар със сокове, както и безплатни плодове за служителите веднъж седмично.  Да, ние в "Нестле" споделяме вярата, че добрата храна е източник на добър живот”/

Ако грижата за физическото здраве е първата стъпка в холистичния подход към благополучието на служителите, следващата е грижата за психическия комфорт, която като че ли е по-голямо предизвикателство, особено във времена на нестабилност и застъпващи се кризи? 

„Много е трудно да създадеш климат в компанията, в който всички служители да се чувстват на мястото си, да изпитват сигурност, удовлетворение, спокойствие и желание за работа, най-малкото, защото хората са различни, всеки има свой индивидуален профил, свои страхове и надежди и затова наистина предизвикателството е голямо, но уравнението не е нерешимо. Ние в "Нестле" имаме система от ценности и политики, която се е доказала във времето повече от 150 години.  Първото стъпало - най-важната базова ценност е уважението – към всеки и по всяко време,  нашата философия е приобщаваща. Това, изразено в политики към служителите, означава, че всеки има право да бъде равно третиран, независимо от позицията си, да разчита на навременна и обективна обратна връзка, да получава достойно възнаграждение и оценка за труда си, да има достъп до информация и гласът му да бъде чут. Това създава спокойствие и е предпоставка за високи нива на удовлетвореност.

Следващото стъпало е стабилността – ние като компания винаги сме се стремили да бъдем  остров на стабилност – стабилни като инвеститор, като работодател, като социално отговорна към общността компания. Нашите служители разчитат на предвидимост и прозрачност във всяко едно от действията ни като работодател – ясни договорни отношения, без малки букви, прозрачен пакет придобивки и заплащане, ясна бонусна система, ясна възможност за квалификации, обучения и кариерно развитие. "Нестле" инвестира шестцифрени суми ежегодно в личностното и професионално развитие на служителите си, което се оценява високо от хората, заедно с достъпа до международно ноухау и възможност за работа в международна среда.  

Третото ниво на нашата система  е балансът – на отношения, на заетост, на отговорност, на компенсации – баланс, който ни позволява да сведем до минимум нивата на стрес и причините за burn out.  Непрекъснато развиваме и осъвременяваме политиките за осигуряване на баланс между личен и професионален живот, които придобиват все по-голяма тежест при избора на работно място, особено за новите поколения работещи.

От най-дребните неща, като това постоянно да напомняме на служителите си да правят почивка от 5-10 минути на всеки час- форматът на срещите ни в "Нестле" е 25 минути, вместо 30 минути и съответно 55 минути, вместо един час, през това да даваме допълнителен отпуск за важни събития в живота на служителите – бащинство, преместване на нов адрес и пр., да осигурим  специални стаи за почивка, заредени с освежаващи напитки и храни и прочее малки детайли, които обаче правят голяма разлика.

Важни стъпки в тази посока са и информационните ни кампании, насърчаващи хората да не си правят работни срещи в петък, а да посветят деня на обучение и развитие или финализиране на седмични задачи, така че да намалят стреса. Не толерираме пускане на работни мейли и телефонни разговори през уикенда и по време на ваканция, а от тази година въведохме и ненормирано работно време за административните позиции, което дава възможност за допълнителен отпуск.  

Също така и след края на пандемията оставихме възможността за работа от разстояние  за всички дейности, които позволяват това в съотношение 2 към 3 – два дни вкъщи, три дни в офиса. Тиймбилдингите и неформалните срещи са част от нашата Нестле култура, но най-важното, което ни отличава е уважението към личността на всеки, към личното му пространство и към уникалността му. Тази култура е много важна и тя много помага за намаляване на стреса и повишаване на индекса на удовлетвореност и щастие на нашите служители. Включително и на мен".  

Последна актуализация: 14:06 | 20.03.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още
Финанси виж още