Електронните етикети са мощен инструмент за търговците по отношение на управление на цени и промоции, като инвестицията се изплаща до 3-4 години. Това коментира Мария Иванова, изпълнителен директор, "СИС Технология" АД, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
Тя обясни, че електронните етикети са много широко разпространени в целия свят, като фактори за бързото им разпространение са повишената цена на труда, нуждата от бърза актуализация на цените в търговските обекти, както и инфлационните процеси. Помощта на електронните етикети ще се усети осезаемо и при въвеждането на еврото.
Електронните етикети са цифрови дисплеи, които се използват основно в търговските обекти за визуализиране на цени и допълнителна информация за продуктите. Те са най-различни по вид. В зависимост от дисплея има различни технологии - LCD, графични дисплеи и e-paper ("електронна хартия"), различават се и по размер и цвят, който могат да визуализират, обясни гостът в предаването.
"Основно предимство е спестяване на времето за подмяна на цените. Ако търговски обект със стандартни хартиени етикети трябва да подмени стоките на 500 артикула, ще са му необходими трима служители и пет часа, докато при електронните етикети това се случва за 35 секунди. Тази система на електронните етикети се интегрира с ритейл системата в търговския обект и тя работи в реално време", каза Иванова.
За да се направи бюджетна оферта за оборудване на един търговски обект с електронни етикети, освен търговската площ се взима под внимание и колко етикети има в обекта и какъв тип дисплей ще бъде избран. Ако например в търговски обект с 200 кв. метра има 1000 стоки и се изберат етикети тип e-paper, които да са цветни, инвестицията би била около 12 хил. щатски долара, разкри Мария Иванова. "След това такса за поддръжка има след първата година и тя е за системния софтуеър, като сумата е около 200 долара годишно. Ако в обект с площ 1000 кв. метра и 5000 етикета и същия вид етикети цената на инвестицията е около 60 хил. долара".
"Тази инвестиция определено се изплаща за сметка на спестеното заплатено за тази дейност работно време на служители, като възвръщането на инвестицията става за 3-4 години в зависимост от типа на обекта и интензивността на смяна на цените и промоциите", обясни събеседникът.
Търговецът трябва да проучи какви са решенията на пазара, защото всеки производител на електронни етикети предлага различна технология на комуникация на електронния етикет с инфраструктурата на обекта. "Всяка технология има своите предимства и недостатъци и е важно клиентът да е наясно с тях", предупреди Иванова.
Шведската фирма Priser е лидер, като производител на световния пазар, а като търговски обекти, които ги използват, лидер за Европа е Франция, следвана от Великобритания и Германия. В Северна Америка - САЩ, Канада и Мексико, а в Азия - Китай, Япония и Индия, добави изпълнителният директор на "СИС Технология".
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.