Въпреки че много потребители искат или трябва да пестят пари, те продължават да посягат към продуктите с марка Nivea. Beiersdorf, производителят им, е увеличил приходите от продажби през изминалата година с 10,2% до 8,8 млрд. евро, съобщи листнатата на Dax компания.
Производителите на потребителски стоки в момента се затрудняват да се справят с редица неблагоприятни обстоятелства. Що се отнася до търсенето, клиентите са предпазливи в условията на инфлация и за стоки от ежедневието често преминават към по-евтини марки. От гледна точка на разходите обаче дружествата все още имат високи сметки за енергия, транспорт и суровини.
Въпреки 20-процентните допълнителни разходи Beiersdorf успява да увеличи печалбата си. Преди лихви и данъци (Ebit), без да се отчитат еднократните ефекти, тя нараства със 17% до 1,16 млрд. евро. Нетната печалба за годината възлиза на 771 млн. евро. Beiersdorf успява да прокара увеличение на цените и да работи върху разходите си, пояснява компанията.
„За първи път от две десетилетия насам отчитаме двуцифрен органичен ръст на продажбите", заяви главният изпълнителен директор на Beiersdorf Винсент Уорнъри, цитиран от Handelsblatt. Добрият резултат го изпълва с гордост, каза французинът, тъй като 2022 г. е била предизвикателна в много отношения.
Данните подчертават обрата в Beiersdorf, чийто мажоритарен собственик е Maxinvest Holding на семейство Херц. През последното десетилетие богатата на традиции компания не е отбелязвала значителен ръст нито на печалбата, нито на продажбите. Това предизвика вълнения и почти цялото висше ръководство беше сменено. Напоследък Beiersdorf няколко пъти влизаше и излизаше от Dax, а от лятото на 2022 г. отново е в челната лига на фондовата борса.
По-силен растеж от очаквания
Сега, в продължение на няколко поредни тримесечия, растежът е по-силен от очакванията на анализаторите. Новата стратегия изглежда се отплаща: групата се фокусира върху по-малък брой, но по-високо маржови продукти, като например кремове за грижа за лицето, особено с основната си марка Nivea, която формира по-голямата част от продажбите. Тази област се счита за пазар на растеж в козметичната индустрия.
В същото време Beiersdorf напуска сегменти като грижата за косата, където конкурентите отдавна доминират. Компанията също така иска да преодолее географските различия и разширява дейността си - напоследък например в Индонезия. Азия се счита за много важен пазар в областта на козметиката и особено за грижата за кожата.
Инвеститорите оценяват това: от началото на годината акциите са поскъпнали с пет процента. Въпреки че това е по-слабо представяне от общото на Dax, книжата поскъпват по-бързо от всяка друга акция в германския бенчмарк индекс през 2022 г.
Много компании в потребителския сегмент в момента увеличават приходите си, защото са прокарали увеличение на цените на дребно. Дезодорантите например са били с 23,4% по-скъпи през януари, отколкото през 2020 г., докато увеличението за душ геловете е било с 19%, сочат данни на Федералната статистическа служба.
Beiersdorf беше обявила цел да прехвърли 70% до 80% от увеличените си разходи през изминалата година на клиентите. Британският конкурент Unilever (Dove, Knorr) е успял да прехвърли 75% от разходите си върху търговията, съобщи наскоро групата.
Beiersdorf продава повече кремове Nivea въпреки увеличението на цените
Производителите на потребителски стоки се движат по тънка линия. Те трябва да прехвърлят увеличените разходи, за да запазят маржовете си стабилни. Съществува обаче опасност клиентите да преминат към по-евтини частни марки, които често са със същото качество. Смята се, че марковите продукти са загубили около 3 млрд. евро от продажбите си през миналата година. Дезодорантите са били с 23,4% по-скъпи през януари 2023 г., отколкото през 2020 г. Снимка: Bloomberg
Според Beiersdorf тя е успяла да увеличи обема на продажбите на своите продукти Nivea въпреки увеличението на цените. Това се дължи по-специално на тренда при развиващите се пазари. Освен това продуктите с марката Nivea са спечелили пазарен дял на всички континенти.
Това означава, че компанията преминава през кризата по-добре от много от своите конкуренти. Наскоро Unilever трябваше да приеме спад в продажбите от 2,1%. Производителят на Pril и Persil Henkel също се оплака, че през първите девет месеца на 2022 г. е продал с пет процента по-малко перилни и почистващи препарати. Базираната в Дюселдорф компания ще представи годишните си резултати следващия вторник.
Положителни перспективи
За текущата година Beiersdorf очаква ръст на продажбите в средния едноцифрен диапазон. През лятото компанията беше обявила, че иска да расте по-бързо от пазара - т.е. средно с повече от четири до пет процента.
Маржът трябва да се увеличава с 0,5 процентни пункта всяка година, потвърди компанията в сряда. Базираната в Хамбург фирма все още има да наваксва. В потребителския си бизнес с кремове Nivea, лепенки Hansaplast или грижа за устните Labello Beiersdorf постигна възвръщаемост на продажбите от 12,3% (предходната година: 12,1%). Конкурентът Unilever постигна стойности между малко под 19 и малко под 20% в зависимост от продуктовата група.
Бизнесът на Beiersdorf с лепила за промишлеността и частни потребители е значително по-печеливш. Филиалът Tesa постигна възвръщаемост на продажбите в размер на 16,7% (предходната година: 16,9%). Този бизнес обаче не е толкова значим за групата като цяло. Продажбите му сами по себе си се увеличиха с 11,3% до 1,7 млрд. евро, а печалбата преди лихви и данъци (EBIT) се покачи леко до 278 млн. евро. Оборотът в тази област нарасна главно благодарение на увеличението на цените.
За инвеститорите обаче остава една капка горчивина. Въпреки добрите резултати Beiersdorf продължава да изплаща дивидент от само 70 цента на акция - както и през предходните години.