Ценови натиск
Tesco и Sainsbury's вече реагираха, като освободиха служителите на гишетата за месо и риба и замениха много от служителите на касите с различни форми на автоматизация.
Това отразява научените уроци по време на финансовата криза през 2008 г., когато Aldi и Lidl си осигуриха присъствие във Великобритания, като се справиха много по-добре със задържането на цените в гамата си от 2000 предимно собствени марки продукти спрямо 30 хил. - 40 хил. в големите супермаркети.
В момент, когато Великобритания е на ръба на рецесия, а инфлацията при цените на храните надхвърля 15%, този път традиционните играчи се готвят за битка. Макар че разликата в цените с дискаунтърите остава значително – 14-18% за 45 продукта от потребителската кошница по данни на компанията Which?, пропастта все пак намалява през последните години.
9,2% |
e делът на Aldi Великобритания, собственост на Aldi Süd, на пазара на Острова. |
Tesco и Sainsbury's предлагат сходни цени като Aldi за стотици ключови продукти и използват програми за лоялни клиенти, като в същото време се отказаха от част от печалбата си, за да задържат цените на по-ниски нива.
„Намираме се на най-силната си позиция от гледна точка на цени от много, много години“, коментира главният изпълнителен директор на Tesco Кен Мърфи миналия месец, а ръководителят на Sainsbury's Саймън Робъртс заяви, че веригата е увеличила цените с по-малко от всички ключови конкуренти.
Някои инвеститори казват, че най-лошото от кризата е отминало за традиционните играчи и че дивидентната доходност от близо 5% в Tesco и Sainsbury's ги прави стабилни инвестиции.
Ръководители в сектора, пожелали да останат анонимни, казват, че Aldi и Lidl ще продължат да растат неумолимо.
„Единственият въпрос е кой ще отстъпи дял и на какъв етап това ще стане проблематично за един или няколко играчи“, отбелязва дългогодишен ръководител в сектора.
„В определен момент ще се наложи известна форма на ребазиране на индустрията или консолидация, защото наличните площи ще се окажат повече от ръста на търсенето“, допълва той. Обект на Aldi в Шефилд, Великобритания. Снимка: Dominic Lipinski/Bloomberg
Собственикът на Costcutter Bestway има дял от 4,5% в Sainsbury's, но казва, че не планира придобиване. Катарският държавен фонд е собственик на 14,3% от веригата.
Макар че през 2019 г. британските власти, отговарящи за защитата на конкуренцията, блокираха предложеното придобиване на Asda от Sainsbury's, сега пейзажът е различен, като Aldi е преди Morrisons по данни на Kantar.
„Никой няма да извади Tesco от играта, но на определен етап някой може да извади от играта Sainsbury's”, смята ветеранът в индустрията.
преди 1 година До: doba, Имам един приятел, който работи в един от най големите производители, работещи с Кауфланд. Казва, една година решихме да не подписваме договора, който ни предлагаха Кауфланд. За цялата година оборота ни падна с 15%. Следващата година, бяхме принудени да подпишем отново договор с тях за пласмент на продукцията ни. Големите обороти се пласират от големите вериги, които иска да пласира обем, работи с тях, който иска да е квартален играч, не подписва. Нещата не са толкова лесни... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: doba, Може би защото живота така ни е устроен по градовете и потребителите пазаруват от хранителни магазини. Те и да направят онлайн сайт, никога няма да успеят да пласират обема продукция, която биха пласирали в голяма верига. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Един Българин: и *КОЙ пречи на производителите да си направят сайт за онлайн продажби и да заобиколят веригите?.. Гледам по 2К лв са в мрежата?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година А у нас няма ценова война...напротив вергите се уговарят за да прецакат и проиводители и потребители... отговор Сигнализирай за неуместен коментар