След трудните години в резултат на пандемията 2022 г. се оказа не по-малко предизвикателна за редица индустрии, включително за пивоварната. За очакваното развитие на сектора през следващата година, за иновациите и тенденциите на пазара на бира - един разговор с Войчех Жабински, главен изпълнителен директор на "Карлсберг България".
- Г-н Жабински, как оценявате развитието на "Карлсберг България" през 2022 година?
През изминалата година се изправихме пред редица предизвикателства, които повлияха негативно на различни сектори от икономиката, включително и на бирената индустрия – пандемията, войната в Украйна, високата инфлация, увеличаващите се цени на суровините, природният газ и храните. Това доведе до промени в начина на работа и бизнес стратегиите на организациите, както и до обща несигурност, която влияе върху потребителското поведение. Въпреки трудностите от пазарна гледна точка 2022 г. беше още една стабилна година за "Карлсберг България". Ние не само запазихме лидерските си позиции, но и разширихме регионалното си присъствие и продължаваме да растем по обем. Това е наистина впечатляващ резултат на фона на общата икономическа обстановка и се дължи на усилията и всеотдайността на нашия екип.
Снимка: Карлсберг България
- Какво да очакваме от водещите ви марки – "Пиринско" и "Шуменско"?
Водещите ни местни марки са туптящото сърце на нашия бизнес. В портфолиото ни има различни продукти, но "Пиринско" и "Шуменско" са пример за силни марки, които се развиват заедно с потребителите. Въпреки своята дълга история те продължават да са популярни и не спират да печелят нови и лоялни почитатели благодарение на своето доказано качество и вкус. Тази година бе специална за нас, тъй като отбелязахме 140-годишнината на "Шуменско". Историята на тази марка започва през далечната 1882 г., когато чешкият пивовар Франц Милде заедно с петима български предприемачи основават пивоварна компания в град Шумен. От създаването си досега там са произведени над 6,7 милиона хектолитра бира. Днес с гордост можем да кажем, че това е една от най-предпочитаните марки бира в България. "Пиринско" също запазва лидерската си позиция и продължава да е Бира Номер 1 в България. Това е голямо постижение, имайки предвид развитието на пазара в момента. Този успех се постига с постоянство, отдаденост и стремеж към съвършенство във всичко, което правим, за да отговорим по най-добрия начин на очакванията на нашите потребители.
Снимка: Карлсберг България
- Какви са очакванията ви за развитието на сектора през 2023 година?
Дългосрочната ни амбиция е да наложим на българския пазар иновации, които да развиват сектора по един устойчив и модерен начин и да отговарят на новите тенденции и желания на потребителите. Ето защо тази година лансирахме стратегическата ни платформа „Светът на вкусовете“, която има за цел да наложи разнообразие от вкусови предложения за потребителите от различни възрастови групи, с фокус върху поколението Z (18-30 години). Ще продължим да разширяваме портфолиото си от безалкохолни бири и овкусени алкохолни предложения на основата на бира и сайдер.
Войчех Жабински е изпълнителен директор на "Карлсберг България" от началото на 2021 г. Той е част от "Карлсберг Груп" от 2004 г., като през този период е заемал различни маркетинг и търговски позиции. През 2015 г. е назначен за вицепрезидент по маркетинг в "Карлсберг Полша", като допринася за успешното развитие на марките на компанията на полския пазар. Той има ключова роля в управленския екип на компанията в Полша, като постига впечатляващ и устойчив ръст на един от важните пазари в "Карлсберг Груп". Женен, с две деца.
- Кои са най-популярните тенденции при бирата?
Виждаме възможност за развитие в сегмента на безалкохолните предложения, които продължават да привличат интереса на по-младите потребители. От една страна това се дължи на промяната в начина ни на живот и стремежа към активно, но и балансирано ежедневие. Младите потребители са загрижени както за здравето, така и за външния си вид. Избягването на алкохол за тях има две основни причини: здравословен начин на живот и нуждата им да живеят активно, тук и сега, което предполага прием на любимите им напитки навсякъде и по всяко време. Ето защо безалкохолните алтернативи печелят, тъй като предоставят на потребителите свободата да им се насладят веднага, независимо дали обядват, шофират или се прибират у дома след тренировка.
Удобството в различни моменти на консумация също е от ключово значение, както и наличието на нови, свежи и интересни вкусове – например комбинацията от плодове; билки; бира с подправки и др. Важно е да отбележим, че алкохолните предложения представляват над 98% от консумацията на бира в страната, но безалкохолният сегмент е единственият, който не спира да расте. Тази тенденция потвърждава промяната в предпочитанията на потребителите и откриването на нови поводи за консумация на безалкохолна бира.
Снимка: Карлсберг България
- Каква е ролята на иновациите в пивоварния бранш?
Бирата е една от най-древните напитки в историята на човечеството, но въпреки това не спира да се развива. Винаги има какво ново да откриеш – нови вкусове, технологии или методи на производство. Стремежът към съвършенство е част от нашата философия. В "Карлсберг България" оставаме верни на международните и национални стандарти за качество като абсолютна норма в работата ни, но се стремим непрекъснато да подобряваме процесите в компанията. Като лидер на пазара ние осъзнаваме нашата отговорност да задаваме посоката на развитие и да бъдем пример за отлично представяне. Така например, през 2023 г. предстои да открием нова CAN линия в Благоевград. Това е мащабна инвестиция, която ще ни позволи да разширим портфолиото си от предлагани продукти, както и да гарантираме високоефективно производство на кенове в България и модерни условия на работа за нашите служители.
Снимка: Карлсберг България