Британските потребители намаляват разходите си за Коледа, тъй като ускоряващата се инфлация засяга бюджетите на домакинствата, съобщава Bloomberg, цитирайки доклад на анализатори. Това е знак, че затруднените търговци на дребно в страната могат да очакват слабо облекчение от традиционно натоварения празничен сезон.
Търговците вече преживяват трудна година, навигирайки през по-високи разходи, проблеми с веригата на доставки и потребители, които стават все по-внимателни към цените. Всичко това изпрати индекса FTSE 350 Retailers с 32% надолу тази година, водейки го към най-големия годишен спад от 2008 г. насам. Сега, на фона на рецесия за британската икономика и инфлация на 40-годишен връх, нещата може да се влошат.
„Доказателствата сочат, че потребителите са започнали коледното си пазаруване рано“, пишат анализатори на Deutsche Bank в коментар от сряда. „Предвид инфлационния натиск вярваме, че потребителите вече намаляват излишните разходи с покупката на по-малко подаръци и насочване към по-евтини търговци на дребно, за да се възползват по-добре от бюджетите си“.
В същото време индексът FTSE 350 Retailers се търгува на ниво 11 пъти над печалбата на компаниите в индекса спрямо 24 пъти за показателя MSCI World Retailing, сочат данни, събрани от Bloomberg. Анализаторите на Deutsche Bank очакват още понижения в оценките за печалбата за британските търговци на дребно и още по-голям спад през 2024 г.
„Това прави времето за „възстановяване на търговия“ дори по-трудно“, казват те. „Дори реалистични насоки за 2023 г., дадени през януари, може да не помогнат, ако няма съществено потребителско възстановяване, очаквано за 2024 г.“.
Мрачните перспективи за търговията на дребно предизвикаха множество понижения на рейтингите от други банки през последните месеци. HSBC Holdings, например, намали рейтингите на търговците на облекло, включително Marks & Spencer и собственика на Primark Associated British Foods, в края на октомври. Jefferies Group понижи рейтинга на Kingfisher, J Sainsbury, Tesco и други през предходния месец, позовавайки се на „огромен предстоящ натиск“ върху потребителите.
Неотдавнашни проучвания, проведени от JPMorgan Chase & Co., установиха, че потребителите в Обединеното кралство „преобладаващо“ планират да харчат по-малко не само за дрехи и подаръци през този празничен сезон, но и за социализиране и храна.
Възможно е обаче да има някои печеливши, докато потребителите стават по-пестеливи, смята JPMorgan.
Веригата супермаркети Tesco и търговецът на дребно с отстъпки B&M European Value Retail са вероятните победители в тази среда, пишат анализатори в бележка в сряда. Те също така прогнозират значително пренасочване от премиум храните.
Междувременно проучване на NielsenIQ сред повече от 1000 потребители в Обединеното кралство дава известна надежда. Според него 63% от домакинствата планират да запазят коледния си бюджет без промяна спрямо миналата година, а само 27% заявяват, че искат да харчат по-малко. Онлайн проучването е проведено през септември и резултатите бяха публикувани тази седмица.
Проучването показва емоционалната стойност, която потребителите отдават на празника, казва Алуин Вентер, старши търговски бизнес партньор в NielsenIQ, в изявление по имейл.
„Повечето не искат да се откажат от обичайните традиции“, добавя той.