Тези дни някои от най-големите търговски вериги в САЩ публикуват своите финансови отчети за третото тримесечие, но инвеститорите няма да следят единствено данните за печалбата, а ще се фокусират и върху още един показател – равнищата на инвентара, пише CNBC.
Walmart, Target, Gap, Kohl’s и други се опитват да разпродадат претрупаните стоки в складовете. Тримесечните им финансови отчети ще послужат като доказателство за постигнатия напредък особено докато магазините се подготвят за предстоящите празници – период на голям трафик от хора, ожесточено съревнование за привличане на потребителското внимание и намаления. Инвеститорите може да очакват данни за това колко излишни продукти са успели да продадат търговците и колко големи отстъпки ще трябва да направят, за да поддържат движението им.
„Инвентарът е най-важният фактор“, каза Майкъл Бейкър, анализатор на търговията на дребно в D.A. Davidson. “Обикновено случаят не е такъв – обикновено това е просто фактор. Инвентарът ще придобие по-голямо значение от други измерители“, допълни Бейкър.
Търговците са подложени на натиск да опразнят своите складове, за да може следващата фискална година да започнат на чисто. Балансирането на инвентара стана още по-трудно и придоби още по-висока степен на спешност, след като икономистите започнаха да предупреждават за намаляващи спестявания на домакинствата, нарастващи кредитни задължения и, най-вече – за риска от рецесия.
„Идеята е да се разчисти [инвентара] на фона на среда, в която продажбите може да се окажат малко по-трудни“, допълни анализаторът.
Търговците преминаха през рязък обрат в последното полугодие. Много от стоките, които изчезваха от рафтовете по време на пандемията – като машини за кафе или дрехи за вкъщи – се озоваха на рафтовете с намалени стоки, за да се разчисти пространство за нови продукти.
С покачването на цените и поскъпването на жилищата по-малко американци купуват скъпи продукти. Инвентарът, вклюващ стойността на стоките в обмен, както и на тези в складовете, се увеличи и заради проблемите със снабдителните вериги.
Рязката промяна в предпочитанията „от анцузи до бански и куфари“ постави компаниите в затруднено положение, каза Оливър Чен, анализатор на търговията на дребно в Cowen.
Магазините обикновено правят поръчки между 6 и 12 месеца по-рано, като по-големите стоки и такива за дома се поръчват по-рано. Затова и на фона на силното търсене и проблемите с веригите на доставки някои компании направиха по-големи или ранни поръчки.
Големите търговци се бореха толкова дълго да увеличат инвентара си, че нямаха възможност да се приспособят, когато бе необходимо забавяне в постъпващия асортимент. „Не може да се направят промени толкова бързо“, каза Чен.
Walmart и Target бяха сред търговците, които шокираха инвеститорите със значителен ръст в инвентара по време на първото тримесечие, което приключи на 30 април.
Target понижи прогнозите си два пъти, един път през май и втори през юни, като посочи, че ще отмени някои поръчки, ще намали цените и ще предприеме други драстични мерки, за да разчисти складовете си.
Главният изпълнителен директор на Walmart Джон Фърнър призна по време на Деня на инвеститора в САЩ през юни, че компанията би искала просто „с пожелание“ да премахне по-голямата част от своя инвентар. Той предупреди, че ще отнеме „няколко тримесечие“, за да се върне компанията към по-здравословни равнища на инвентар.
Търговците в моловете, включително Abercrombie & Fitch, American Eagle и Gap, отчетоха подобни проблеми, като някои от тях също занижиха прогнозите си.
За купувачите усилията на търговците да освободят място означават по-добри оферти и намаления. За търговците – свита печалба.
Базираните в моловете търговци и тези, които продават дрехи, стоки за дома и електротехника е по-вероятно да бъдат в по-трудна ситуация, смята Нийл Сандърс, управляващ директор на GlobalData Retail.
Дори със значително по-ниска цена е трудно да се продават летни дрехи през зимата, смята Сандърс. Същото се отнася и за еднократни покупки, които много хора направиха в първите етапи на пандемията, като блендъри или телевизори с тънки екрани.
Друг недостатък е, че натрупалият се инвентар може да направи самото изживяване по-неприятно за пазаруващите. Сандърс казва, че при скорошни посещения в Kohl's му е било трудно да минава между щандовете, тъй като си били твърде пълни.
Наличието на твърде много неща – дори да са с по-ниски цени – може да натовари купувачите, търсещи по-лесно, бързо и удобно пазаруване. Това може да ги мотивира да пазаруват при конкуренти, например Amazon.
“Много хора може да влязат в магазините, да се огледат и да излязат, мислейки „Не мога да се справя с това“, предупреди Сандърс.