Пазарният дял на Aldi в Германия се свива
Но в дългосрочен план, както Aldi добре знае, пионерът в областта на отстъпките не може да пренебрегне и допълнителния потенциал за продажби в електронната търговия. В края на краищата стационарната търговия в Германия едва ли предлага по-голям растеж за Aldi Süd или Aldi Nord.
Ако през 2019 г. пазарният дял на сестринските компании Aldi в търговията с хранителни стоки в Германия все още е 11,5%, според оценките на Федералната асоциация на германската хранителна промишленост, то през 2021 г. той ще бъде само 10,9%. От друга страна, Schwarz Group с Lidl и Kaufland успява да увеличи пазарния си дял от 16 на 17% през същия период.
Освен това маржовете на печалба на двете сестрински фирми Aldi намаляват. И то особено драматично в Aldi Nord. През 2018 г. и 2019 г. германският концерн, който в крайна сметка представлява половината от бизнеса на Aldi, реализира оперативни загуби. През 2020 г. отново имаше малък плюс, също благодарение на ефекта на коронавируса. Точните данни за 2021 г. все още не са известни.
От друга страна, Lidl се разраства бързо. Фондация Lidl, в която е обединена по-голямата част от чуждестранния бизнес, отчете ръст от 9,7% до 62,3 млрд. евро през финансовата 2020/2021 година. Lidl Dienstleistung GmbH отчита ръст на продажбите от 6,56% до 21,1 млрд. евро за германския си бизнес. И в двата региона печалбите нарастват с двуцифрени темпове.
Освен това приходите на Lidl растат по-бързо от търговската ѝ площ. В резултат на това през 2020 г. Lidl за първи път изпреварва конкурента си Aldi Süd по отношение на производителността на търговските площи според Retail Real Estate Report на Hahn Group. Така Lidl достига брутен оборот от 9570 евро на квадратен метър, а Aldi Süd - само 8964 евро на квадратен метър. Aldi Nord е на трето място с 6790 евро.
Според проучване германците искат дискаунтърите да имат онлайн магазини
Една от причините за слабостта на Aldi е, че от години разходите нарастват много по-бързо от приходите. Вероятно това се дължи и на факта, че и двата Aldi концерна напоследък наблягат повече на модернизираните магазини и разширения асортимент, отколкото на стройните структури.
Докато преди години разходите за персонал все още са били 6 до 7%, сега те са достигнали 10% както в Aldi Süd, така и в Aldi Nord. Очевидно това е и основната причина, поради която Aldi Nord намалява работното време на много магазини. Официално се твърди, че причината за намалението на работното време са разходите за енергия.
Но именно слабите приходи изглежда са причината, поради която собствениците на Aldi все още слагат спирачки на разширяването на онлайн търговията на дребно - тъй като на необходимите високи инвестиции в онлайн бизнеса се противопоставя несигурната перспектива за печалбата.
Дори лидерът на пазара Rewe, който стартира онлайн бизнеса си преди повече от десет години, досега не е реализирал печалба от него, както и всички останали доставчици на германския пазар.
От гледна точка на клиентите обаче сега е подходящият момент за дискаунтърите да навлязат в електронната търговия, както показва проучване на изследователя на пазара Appinio. На въпроса коя компания биха искали да видят с онлайн магазин, 61% посочват Lidl, а 59% - Aldi.
В същото време 46% от анкетираните заявяват, че макар все още да пазаруват изключително в магазини, в бъдеще биха били готови да пазаруват онлайн, ако се появи подходящо предложение. Заключението от проучването на Appinio е: „Утвърдените търговци на хранителни стоки, които не предприемат първите стъпки към онлайн доставка или поне не се подготвят за нея, са в голяма опасност“.