Как изглежда онлайн търговията в България? Какъв е процесът по създаване на онлайн магазин? Как се избира подходяща платформа и изпълнител за специфичните нужди на навлизащ в онлайн среда бизнес? На тези и още въпроси отговори дадоха експерти от сферата на онлайн търговията и търговското право по време на уебинара tbi talks "От идея, до печалба: как се създава и поддържа уебсайт и онлайн магазин", който се проведе на 19 октомври.
В дискусията се откроиха три основни заключения:
- Заради бавното, но сигурно навлизане на онлайн търговията в България спрямо останалите държави в ЕС бизнесите сега имат уникална възможност да вземат дял от развиващия се пазар.
- Най-важното за изграждане на работещ и успешен уебсайт е добре разписаното задание с конкретни цели, подробен бизнес план и детайлно изготвен договор за изпълнение.
- Правните аспекти са едни от най-подценяваните в онлайн търговията. За да се избегнат бъдещи проблеми, търговците следва да се консултират с юрист преди започване на дейността си.
Представяме още акценти от събитието:
Над 30% от българите пазаруват онлайн. Продуктите и услугите, които представляват най-голям интерес за потребителите, са дрехите, мебелите и стоките за дома, спортните стоки, настаняванията в хотели и билети за пътувания. Пред всички останали сектори стои голяма възможност за навлизане в ниши, недостатъчно покрити досега. За да успеят да стигнат до потребителите обаче, е много важно търговците да се уверят, че залагат в целите си оптимизирана, лесна за използване мобилна версия на сайта им, защото клиентите първо ще потърсят продукта или стоката чрез смартфоните си. Възможно е да завършат покупка си през десктоп, но самото клиентско изживяване се случва през мобилно устройство. Като организация tbi винаги следи световните тенденции. За добро или за лошо България е на опашката по брой онлайн продажби в ЕС, но това е един голям потенциал за нашите търговци - сега те имат уникалната възможност да изградят една голяма и стабилна екосистема за онлайн търговия у нас. За да изградят доверие сред потребителите по пътя си към успешен онлайн магазин, търговците не трябва да подценяват важността на разплащателните методи, които им предоставят. tbi и алтернативните разплащателни методи, които банката предлага, са гарант за финансите както на търговеца, така и за клиентите му.
В зависимост от поставените цели и бизнес план процесът по изграждане на онлайн магазин продължава между 12 и 60 седмици. Той започва от съставяне на задание, дизайн и избор на изпълнител, минава през изграждане на фронт и бек-енд (което е най-дългият процес), и стига до пускане на сайта в реална среда и отстраняване на неточности и поддръжка. По отношение на платформите те разделят се на три вида: SAAS – платформи под наем; Open Source платформи с доработки - микс между цена и възможности; и Enterprise платформи - за среден и голям бизнес. Плюсовете на SAAS платформите са бързият старт, който осигуряват, лесно предвидимите разходи за софтуер и хостинг, както и лесните за администриране и управление възможности, които дават. Именно поради тези причини тези платформи са най-добрият избор за всеки търговец, който навлиза в онлайн среда. Open source платформите са най-популярният вариант сред по-напредналите е-бизнеси. Сред техните плюсове е, че софтуерът е собственост на търговеца с цялата му база данни, съдържание и разработки. Колкото до Enterprise платформите - те са доста скъпи решения, които се използват предимно от големи корпорации поради зависимост към определена технология.
Търговците често подценяват важността на добре изготвената правна документация при създаването на онлайн магазин и се обръщат към мен чак когато възникне проблем с потребител. Правните документи трябва да бъдат изрядни, защото в противен случай крият риск от санкции от регулаторните органи на КЗП и КЗЛД, риск от уронване престижа на търговеца и следователно - загуба на клиенти. Често в практиката си виждам онлайн търговци, които копират правна документация от друг сайт, но това е грубо нарушение на авторското право, като глобата за подобно действие е в размер от 2000 до 20 000 лв. Освен това чужда документация най-вероятно не съответства на процесите на работа на търговеца, които ги копира и може да доведе до имуществени вреди за него, при условие че някой потребител желае да се възползва от свое право съгласно Общите условия (ОУ) в сайта, за чието съществуване търговецът не подозира. Копирането на ОУ също нарушава правилата за защита на конкуренцията. Често копирането им става с пропуски в редакцията и така търговецът може да забрави да премахне хиперлинк или името на друг търговец, което е пряко нарушение на конкуренцията и санкциите са в размер до 10 на сто от общия оборот за предходната финансова година.
Това е само част от споделеното по време на уебинара. Можете да изгледате цялото събитие ТУК. Очаквайте следващия епизод на tbi talks, който ще бъде на тема “Как да спечелим от сезона на пълните кошници” и ще се проведе през ноември. Очаквайте подробности в LinkedIn страницата на банката ТУК.