IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Живот в трудни времена - хората се запасяват, сметките растат, а бизнесът се адаптира

Потребителите харчат по-малко за стоки извън тези от първа необходимост, а търсенето на пакетирани храни и продукти за лична грижа расте

11:05 | 21.09.22 г.
Снимка: Waldo Swiegers/Bloomberg/Getty Images
Снимка: Waldo Swiegers/Bloomberg/Getty Images

Сейда Бал, която работи в банка в Истанбул, е толкова разтревожена заради растящите цени на храните, че се е завърнала към навик от времената на пандемията: запасяване с пакетирани стоки като кафе и тоалетна хартия, пише Ройтерс.

„Купувам много основни стоки като олио, макарони, ориз, тахан, меласа... смятайки, че следващия месец те ще струват два пъти повече“, казва 27-годишната Бал.

Инвазията на Русия в Украйна тласна цените на енергията и зърното до рекордни върхове, а това повишава и цените на пакетираните стоки. Това се усеща особено остро в части от Азия и Северна Африка, където хората харчат по-голяма част от доходите си за храна и гориво в сравнение със САЩ и Европа, а това кара някои потребители да трупат неподлежащи на бързо разваляне продукти.

Тенденцията не остава незабелязана от Nestle – най-голямата компания в света за пакетирани продукти и собственик на над 2000 бранда, включително Cheerios, Nescafe и Maggi.

Швейцарската група адаптира своите продуктови гами в региона, за да „ги направи по-значими за потребителя“ и обмисля дали да направи някои продукти „по-достъпни“, посочва Карим ал-Битар, ръководител на потребителските проучвания и пазарното разузнаване в подразделението на Nestle за Близкия изток и Северна Африка.

Това може да включва увеличаване на размера на опаковките и промяна към по-евтини съставки.

„Nestle вижда запасяване с бульони, донякъде супи, кафе със сигурност“, казва той за Ройтерс.

Продуктите на Maggi и пакетчетата кафе на Nescafe са сред популярните продукти за трупане у дома, добавя той.

Nestle работи с местни партньори, за да преодолее предизвикателствата в снабдяването и засега успява да запази рафтовете в магазините пълни, казва компанията в изявление по имейл.

Регионът на Близкия изток и Северна Африка (MENA) допринася с над 4%, или 3,7 млрд. шв. франка (3,9 млрд. долара), за годишните продажби на Nestle. Регионът, който включва Централна Азия, формира около 9%, или 8 млрд. франка.

Запаси се или плати повече по-късно

Потребителите харчат по-малко за стоки извън тези от първа необходимост, например електроника, дрехи и стоки за домакинствата, а търсенето на пакетирани храни и продукти за лична грижа расте, казва Хани Вайс, главен изпълнителен директор на Majid Al Futtaim Retail, която управлява над 450 магазина Carrefour в 16 страни в Близкия изток, Африка и Азия.

„Какво ни говори това за нещото, за което се тревожат хората? Наличност на продуктите“, казва Вайс, добавяйки, че търговецът на дребно вижда средно около 9,5% инфлация и особено силен натиск в страни като Египет, Кения и Грузия.

Няколко страни от Северна Африка и Централна Азия страдат от периодичен недостиг на стоки от първа необходимост. Анализаторът на Euromonitor International Камиле Ботирюте казва, че хората в Тунис, Алжир, Либия и Мароко изпитват трудности при намирането на брашно, захар и печени изделия. През август някои магазини в Тунис започнаха да ограничават артикулите, за да спрат потребителите да се запасяват, каза Ботирюте.

„Купих около десет 50-килограмови чувала с брашно и също толкова захар“, казва 28-годишният Елдар, предприемач в Алмати, Казахстан. „Има слухове, че се очаква недостиг на захар и искам да се запася“.

В същия град 47-годишният Иван, дизайнер на мебели, казва: „Цените може да се вдигнат, курсът с долара може да се вдигне. Започваш да си мислиш: или трябва да се запася на сегашните цени, или ще трябва да платя повече по-късно“.

Сметки, сметки, сметки

Инфлацията се ускорява по-бързо в много страни от Централна Азия и Северна Африка, отколкото в Северна Америка или Европа, където ръстът на потребителските цени в 19-те държави от еврозоната стигна 8,9% през юли.

Годишната инфлация в Турция удари 24-годишен връх от 80% през август, а в Египет се ускори до 13,6% през юли. В много случаи отслабващите местни валути увеличават разходите за внос.

„В Турция потребителите се адаптират към реалността на изключително високата инфлация. Въпреки по-високите цени виждаме, че потребителското търсене и пазарните обеми се задържат стабилни отчасти заради зареждането на килерите“ у дома, каза главният изпълнителен директор на Unilever Алън Джоуп през юли.

31-годишната Синем Озел, експерт по маркетинг в Истанбул, се запасява с продукти като олио, тоалетна хартия, макарони, захар и препарат за съдомиялна. Преди е харчила около 300-400 лири (16,71-22,27 долара) за покупки за един месец, но сега харчи същата сума само за една седмица.

Не всички обаче могат да си позволят да се презапасяват.

„Нямаме парите да купуваме големи количества от разни неща“, казва 60-годишната Лейла, стойки пред пазара Лафайет в столицата Тунис. „Повечето време трябва да взимаме пари назаем от роднини, за да изкараме месеца“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:05 | 21.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още