Политиците в Европейския съюз (ЕС) се бавят с приемането на целите за рециклирана пластмаса и стомана в автомобилите, но индустрията настоява, че те са осъществими и необходими за стимулиране на търсенето.
Съгласно предложението на Европейската комисия (ЕК) за излезли от употреба превозни средства за 2023 г. 25% от пластмасата, използвана в новите превозни средства, трябва да идва от рециклирани материали, включително такива, които са излезли от движение. Разглежда се и въвеждането на цел за стоманата, съобщава Euractiv.
Но както Европейският парламент, така и Съветът на ЕС блокираха преговорите, тъй като някои страни членки искат да намалят целта за пластмасите до 15%.
Междувременно рециклиращата индустрия подкрепя целта на Брюксел за 25% рециклирано съдържание на пластмаси в новите превозни средства.
Целта е „базирана на обширни изследвания, които доказват, че е осъществима“ и е „най-ефективният начин за увеличаване на кръговрата на автомобилната пластмаса“, изтъква Мария Вера Дуран от Европейската асоциация на рециклиращите индустрии (EuRIC).
Няколко производители на автомобили вече са си поставили собствени цели за рециклиране. Volvo има за цел да включи 25% рециклирано съдържание до 2025 г., докато Renault се стреми към 33% до 2030 г.
Mobilize Duo, модел на Renault Group, който ще бъде пуснат на пазара през април, ще включва рекордните 60% рециклирана пластмаса, посочва пред Euractiv Ралука Барб от The Future is Neutral.
„Това е първото интегриране на рециклиран материал в брони, особено взискателна част (от превозното средство)“, посочва Барб, добавяйки, че половината от тези рециклирани материали идват от излезли от употреба автомобили.
В момента автопроизводителите използват между 5% и 20% рециклирани материали, показва проучване на ЕК.
„В повечето случаи цената на рециклираната пластмаса предлага конкурентно предимство пред новата пластмаса“, поради което производителите „исторически са интегрирали рециклирана пластмаса в колите си“, посочва Veolia, една от най-големите компании за рециклиране на пластмаси в Европа.
Капацитетът на ЕС за рециклиране на пластмаса се е увеличил с повече от 55% през последните пет години, но голяма част от него остава недостатъчно използван поради слабото търсене, добавя Дюран от EuRIC.
„Въвеждането на обвързващи мерки за стимулиране на използването на рециклирани материали“ е „от съществено значение за създаване на пазарно търсене и осигуряване на инвестиции за увеличаване на капацитета за рециклиране в ЕС“, подчертава тя.