Безспорни са репутационните щети, които България ще понесе след случая със задържането на кораба "Вежен". Страната вече се нарежда в една редица с други разследвани плавателни съдове - на Китай и на Русия. Вероятно собственикът ще има затруднения с използването на този кораб. Ще трябва да се види какви ще са санкциите за скъсания кабел и каква част от загубите ще покрие застрахователят. Компанията при всички положения ще търпи финансови щети. Това коментира Тихомир Безлов от Център за изследване на демокрацията в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.
Днес стана ясно, че българският товарен кораб „Вежен“ наистина е повредил подводен кабел, свързващ Швеция и Латвия, но причината е била инцидент, а не саботаж. Корабът е освободен.
"Инцидентът се случи на 26 януари и е един от няколкото през последните месеци, предизвикали издирване на кораби, за които се подозира, че са замесени. Много трудно може да се докаже, че инцидентът не е случаен", коментира Безлов.
"Това, което видяхме при задържането на кораба "Вежен", е, че определено има повреди по котвата, макар че самият собственик на кораба каза, че котвата е "изтекла"...освободила се е и се е влачила по дъното за някакъв период", каза събеседникът.
Той обобщи различните интерпретации за това какво точно е станало.
"Един английски морски експерт направи оценка как се е движил българският кораб. Вижда се как намалява скоростта си, доближавайки зоната на кабела. Неговото предположение и извод е, че има увисване на котвата. А българската версия е, че инцидентът е технически, случаен и е свързан с лошото време. Тоест, в момента имаме не две, а три версии. Вчера се появи версията за руски саботаж - руски служители да са се възползвали от престоя за товарене на руско пристанище и да са повредили веригата на котвата или котвата. Другите две версии са случайност, свързана с климатичните условия в Балтийско море, а третата е наличие на умисъл на един или няколко човека от екипажа“, обясни Безлов.
"Основният аргумент срещу случайността е, че пускането на котва се усеща от целия екипаж, а и трябва да има сигнализация за това, че тя е пусната. Другият аргумент е свързан с това, че котвата има поне три механизма, които пречат да не се спусне случайно. Да не работят и трите едновременно - звучи странно", каза гостът в предаването.
Оживено се коментира версията, че това е реванш на Русия заради Северен поток, където три от четири тръби бяха взривени. "Неприятно е, че българският кораб влиза в една и съща редица с други кораби, които в една или друга степен се считат от международната общност за разрушаващи подводна инфраструктура в Балтийско море", посочи още Безлов.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
преди 2 месеца Упсс, поредната активирана нова/стара зелка"00"? Ботче, за "съботажи" си говори в събота при пиянките от местната ти къчма. Тука няма смисъл. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Много от коментиращите сами не могат, да си дадат сметка за репутационните щети, които причиняват и в случая българското правителство е добре, да подвигне срещу тях съмнения и разследване за съботаж и путинофилски стремеж за разцепление на европейската позиция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар