IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Какви ще са щетите за България след казуса с кораба "Вежен"?

Компанията ще търпи финансови щети, твърди Тихомир Безлов

22:11 | 03.02.25 г. 4
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Безспорни са репутационните щети, които България ще понесе след случая със задържането на кораба "Вежен". Страната вече се нарежда в една редица с други разследвани плавателни съдове - на Китай и на Русия. Вероятно собственикът ще има затруднения с използването на този кораб. Ще трябва да се види какви ще са санкциите за скъсания кабел и каква част от загубите ще покрие застрахователят. Компанията при всички положения ще търпи финансови щети. Това коментира Тихомир Безлов от Център за изследване на демокрацията в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria.

Днес стана ясно, че българският товарен кораб „Вежен“ наистина е повредил подводен кабел, свързващ Швеция и Латвия, но причината е била инцидент, а не саботаж. Корабът е освободен.

"Инцидентът се случи на 26 януари и е един от няколкото през последните месеци, предизвикали издирване на кораби, за които се подозира, че са замесени. Много трудно може да се докаже, че инцидентът не е случаен", коментира Безлов.

"Това, което видяхме при задържането на кораба "Вежен", е, че определено има повреди по котвата, макар че самият собственик на кораба каза, че котвата е "изтекла"...освободила се е и се е влачила по дъното за някакъв период", каза събеседникът.

Той обобщи различните интерпретации за това какво точно е станало.

"Един английски морски експерт направи оценка как се е движил българският кораб. Вижда се как намалява скоростта си, доближавайки зоната на кабела. Неговото предположение и извод е, че има увисване на котвата. А българската версия е, че инцидентът е технически, случаен и е свързан с лошото време. Тоест, в момента имаме не две, а три версии. Вчера се появи версията за руски саботаж - руски служители да са се възползвали от престоя за товарене на руско пристанище и да са повредили веригата на котвата или котвата. Другите две версии са случайност, свързана с климатичните условия в Балтийско море, а третата е наличие на умисъл на един или няколко човека от екипажа“, обясни Безлов. 

"Основният аргумент срещу случайността е, че пускането на котва се усеща от целия екипаж, а и трябва да има сигнализация за това, че тя е пусната. Другият аргумент е свързан с това, че котвата има поне три механизма, които пречат да не се спусне случайно. Да не работят и трите едновременно - звучи странно", каза гостът в предаването.

Оживено се коментира версията, че това е реванш на Русия заради Северен поток, където три от четири тръби бяха взривени. "Неприятно е, че българският кораб влиза в една и съща редица с други кораби, които в една или друга степен се считат от международната общност за разрушаващи подводна инфраструктура в Балтийско море", посочи още Безлов.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:41 | 03.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

2
rate up comment 10 rate down comment 7
Ckъcaнa_Ушaнka
преди 2 месеца
Упсс, поредната активирана нова/стара зелка"00"? Ботче, за "съботажи" си говори в събота при пиянките от местната ти къчма. Тука няма смисъл.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 16
precakanoto
преди 2 месеца
Много от коментиращите сами не могат, да си дадат сметка за репутационните щети, които причиняват и в случая българското правителство е добре, да подвигне срещу тях съмнения и разследване за съботаж и путинофилски стремеж за разцепление на европейската позиция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още