Китай премахна визите за български граждани и в рамките на страната може да се пътува свободно в рамките на 30-дневен престой. Това каза Десислава Дончева, председател на Българо-китайската камара за индустриално развитие, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Тя обясни, че това е пробна инициатива, която ще продължи една година, и обхваща България и още няколко държави.
Това е обвързано, както с желанието на Китай да развива икономически и културни връзки с България, така и да се отбележи 75-тата годишнина от установяването на дипломатически отношения между двете страни, каза Дончева.
По думите ѝ отпадането на визите е голямо облекчение за българския бизнес, защото досега е изисквало попълване на формуляр, интервю в посолството и подготовка на документите, като всичко е отнемало най-малко две седмици.
Дончева коментира, че удължаването на визата след края на периода може да се случи с еднодневно ходене до Хонконг, защото се счита за напускане на страната. Тогава започва да тече нов 30-дневен срок.
„Това ще увеличи интензитета на търговските отношения. Един български предприемач много по-лесно и с много по-голямо желание ще може да си вземе самолета, да отиде за няколко дни до Китай, да си свърши каквито има дела и да се върне. Това е много добре за бизнеса, дава прогнозируемост, той си осигурява сигурност на сделките, много по-лесно е“, каза Дончева.
Тя посочи, че макар три български компании да имат лиценз за полети до Китай, все още няма директна самолетна линия. Това може да се случи, ако се осигури партньорството на голяма туристическа компания от Китай, която да си сътрудничи с някоя от българските транспортни компании.
Дончева коментира и навлизането на Shein и Temu в Европа. Според нея ценовата им политика отговаря на потребностите и на търсенето на европейските и на българските потребители.
Относно износа на български стоки, тя посочи, че има традиционно компании, които поддържат продажбите на българско вино в Китай, и компании, които са пробили с иновативни продукти, свързани с розите и розовото масло.
„Прогнозата е повече български туристи да посетят Китай след падането на визите“, отбеляза Дончева. Това е недостатъчно развита дестинация за българските туристи. За българските туроператори това е огромен шанс, посочи тя.
През септември на следващата година Българо-китайската камара за индустриално развитие ще организира изложение, което да покаже различни иновативни продукти, произвеждани и от двете страни.
Целия разговор гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.