Най-големият шок, повлиял на управлението в Германия, е войната в Украйна, което засили фундаменталните проблеми на страната. Това каза Емил Калчев, главен икономист на ОББ и преподавател в Нов български университет, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria.
На първо място, войната оскъпи цената на енергията в Германия, което я направи неконкурентоспособна, посочи той. И въпреки че данните за третото тримесечие показват, че икономиката на страната расте с 0,2%, това не е сигнал, че Германия излиза от трудното положение, в което се намира. Големите харчове, които страната прави във връзка с войната в Украйна, все още са предизвикателство, заяви икономистът.
По думите му положителната фискална политика на Германия се сблъска с редица практически трудности в лицето на по-безотговорния подход, прилаган във Франция и Белгия. „В Германия има закон за дълговата спирачка. Целта му беше да предотврати влизането в дългова спирала. Това показва финансова дисциплина, но прави тегленето на нови заеми сложно и съответно доведе до разпад на коалицията. Не бива да забравяме, че правителството на Шолц се ползва и с много ниска обществена подкрепа – под 30%“, коментира Калчев.
Икономистът отбеляза, че докато Германия поддържа фискална дисциплина, дългът в съседните Франция и Белгия расте, което води до изтичане на производства към тези страни, предлагащи субсидии.
Калчев припомни, че „коалицята на светофара“ в Германия от самото начало е обект на много критики. Основна причина е шареният й състав, което доведе до много противоречия вътре в коалицията. Социалдемократите са характерни със социалните харчове и субсидиите, а зелените настояват за редица зелени политики с неясен характер. Свободните демократи пък настояват за по-малко държава, което противоречи на визията на партньорите им, каза събеседникът.
Административната тежест за малкия и среден бизнес в Германия също е много висока. Средата е твърде бюрократизирана, което приглушава предприемаческото чувство на германците. Зелените партии наложиха екологизирането на икономиката твърде бързо, а това трябва да се случва постепенно и на етапи. „Една от негативните последици от този процес е забавянето на икономиката“, категоричен е гостът.
„Производството на електромобили също търпи забавяне - Volkswagen е втората по големина автомобилна компания, а затрудненията ѝ са сигнал към германското автомобилостроене“, каза икономистът. Китай субсидира своите производители, които предлагат много по-ниски цени. Volkswagen няма такива привилегии, което оскъпява цената техните автомобили. Подобни проблеми имат много други компании, каза Калчев.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „В развитие“ може да откриете тук.
преди 9 минути Как да се съживи буксуващата икономика на Германия??? С бой и сръбска музика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 58 минути ГАРАНТИРАНО: За 21 дни ще правите жесток секс като порнозвезда - ще увеличите трайно пениса си със 7 см и ще започнете да получавате ерекция за 3 секунди (твърда като стомана, колкото дълго искате),прочетете повече тук---- https://come.ac/Menstill отговор Сигнализирай за неуместен коментар