IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как Русия използва своите „сенчести“ танкери за 10 млрд. долара, за да избегне санкции

Обемът на петрола, изнасян от Москва по този начин, е нараснал почти двойно за година до 4,1 млн. барела на ден към края на юни

17:00 | 19.10.24 г. 2
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Около две години след като САЩ и Европа наложиха санкции на руската енергетика заради инвазията на Москва в Украйна, Русия все още заобикаля международните наказателни мерки, като използва „сенчести“ танкери и други тайни методи за транспортиране на своя суров петрол. Въпреки строгите санкции върху руската енергетика, някои световни сили се затрудняват да гарантират, че не внасят руски петрол поради сложността на проследяването на доставките от процеса на рафиниране и до крайната дестинация. Сега последните проучвания показват, че Русия все още изнася големи количества петрол, използвайки тайни техники, пише Oilprice.

Според доклад на Киевското училище по икономика (KSE), публикуван в началото на седмицата, Русия разширява своя флот от сенчести петролни танкери, за да изнася по-високи нива на суров петрол, без да бъде засечена. Много от тези танкери са недобре поддържани и недостатъчно застраховани. Обемът на петрола, изнасян от тези кораби, е нараснал почти двойно за една година до 4,1 млн. барела на ден към края на юни.

САЩ, Европейският съюз (ЕС), страните от Г-7 и Австралия наложиха санкции върху някои от руските енергийни продукти през 2022 г., за да окажат натиск върху икономиката на Русия и да насърчат президента Владимир Путин да се изтегли от Украйна. Санкциите срещу Москва постоянно се увеличават, тъй като ЕС успя да се дистанцира от руските енергоносители чрез укрепване на веригите си на доставка с други страни производителки на газ.

Тези големи сили също така въведоха ценови таван от 60 долара за барел, за да ограничат западните компании да транспортират, обслужват или посредничат при доставките на руски петрол, за да намалят търговията с петрол на Русия, тъй като тя е силно зависима от западните танкери и застрахователи. Този ход беше избран вместо пълно ембарго върху руския петрол, за да се избегне глобален шок в цените на петрола поради рязкото намаляване на световното предлагане, което може да доведе до сериозен скок на цените.

В отговор на санкциите Русия бързо започна да използва сенчести флотилии от по-стари танкери без същите модерни устройства за проследяване като при новите кораби. Докладът на KSE предполага, че Русия е инвестирала най-малко 10 млрд. долара във флота от началото на 2022 г. Над 630 танкера, някои от които са на възраст над 20 години, се използват за транспортиране на руски суров петрол.

Докладът гласи: „Стратегията значително намали влиянието на режима на санкции“. Авторите на доклада не само призовават за предприемане на по-сериозни действия, за да се гарантира, че санкциите срещу руския петрол са ефективно наложени, но също така предполагат, че ако не се направи нищо, за да се спре използването на старите танкери, това може да доведе до екологична катастрофа в европейски води.

Това не е първият път, когато богати на петрол страни използват сенчести флотилии, за да заобиколят санкции. Установено е, че Иран и Венецуела използват стари танкери за транспортиране на петрол и петролни продукти през последните години, за да избегнат наказателните мерки на САЩ. През последните години Китай внася по-големи количества венецуелски и ирански петрол на намалени цени, използвайки алтернативни маршрути и „призрачни“ кораби за транспортиране на санкциониран петрол. Пекин направи този внос възможен с помощта на три техники. Първо, санкционираният петрол често пристига на стари кораби, които са предназначени за скрап. Второ, петролът идва с танкери, чиито транспондерите са изключени, за да не бъдат открити. И трето, петролните товари се прехвърлят от танкер на танкер, за да не може да се проследи произхода на петрола.

През септември, в опит да пресече тези тайни дейности, Великобритания обяви санкции срещу 10 кораба, които смята за важни за руския износ на петрол.

Има и други предизвикателства при налагането на санкции срещу руския петрол, като например сложността при проследяването на суровия петрол по време на транзита му до местата за рафиниране и към други дестинации. Миналата година беше съобщено, че голяма част от руския петрол се преработва в Индия и се смесва с друг чуждестранен петрол за производство на бензин, дизел и други продукти, преди да се върне обратно на пазара. Тези продукти могат да бъдат закупени законно от компании, които поддържат санкции срещу руската енергетика.

Въпреки че износът на петрол от Русия спадна поради строгите санкции, наложени на руската енергетика, Москва все повече намира алтернативни методи, за да продължи да доставя своя суров петрол на други страни. Това означава, че санкциите, насочени към ограничаване на приходите от петрол на Москва, имат ограничено въздействие върху руската икономика.

Авторите на изследването и други експерти призовават САЩ и ЕС да въведат по-строги санкции, но поради използването на сенчести кораби и други тайни техники, налагането на тези санкции е особено трудно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:42 | 19.10.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

2
rate up comment 3 rate down comment 6
doba
преди 2 месеца
Достатъчно е да се провери колко танкери, разтоварвани на ЛукОйл Бургас са минали през Босфора :) Да не се окаже, че там акостират 'сенчести' танкери от Азербайджан и Турция, натоварени в Новороссийск, хех
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 9 rate down comment 8
Tikva007
преди 2 месеца
*Сега последните проучвания показват, че Русия все още изнася големи количества петрол, използвайки тайни техники, пише Oilprice.* - Тайни, тайни - колко да са тайни, щом даже Инвесторът ги е разкрил и сега гъбеният мицел и глъмовете-гробокопачи на Русия ще налазят с подробности. Всичко е ясно и явно, само не става ясен смисълът от такива статии - казват, че *световната общност* не може да спре тези танкери, или може, но не иска? Останалото е балаболене, както казват на руските сиви танкери.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още