Когато преди две години Линк Юнюн започва да продава пелени в Pinduoduo – най-бързо растящата платформа за онлайн търговия в Китай, тя не е подготвена за непрестанното досаждане за цените.
Pinduoduo – популярна сред китайските потребители заради отстъпките си, изпраща „напомнянки“, когато други продавачи понижат цените си под нейните. Когато Лин намали цените, сайтът временно ще рекламира нейните продукти – но само след няколко дни отново ще я предупреди, че са нужни още отстъпки, за да продължи да води клиенти към продуктите ѝ, разказва New York Times.
„Платформата продължава да ми напомня да понижа цените“, казва 28-годишната Лин. „Ако сваля цените си още, няма да изкарвам никакви пари“.
Никоя друга компания не въплъщава дефлационния момент в Китай така, както Pinduoduo. Потребителите се стичат към приложението заради зашеметяващите отстъпки – резултат от непрестанния му стремеж да намалява цените.
Разтърсени от истинска имотна криза, на която не ѝ се вижда краят, и нестабилен пазар на труда, китайските потребители харчат по-малко и пестят повече. Цените спадат, а печалбата се свива. Компаниите се колебаят да наемат повече хора или да инвестират в бъдещето, подхранвайки още повече опасения за икономиката.
След серия от половинчати мерки, които не успяха да съживят икономиката, Пекин най-накрая сигнализира, че е готов да предприеме по-агресивни действия, макар да не е ясно докъде иска да стигне. В края на миналия месец правителството обяви понижения на лихвите и други инициативи, за да съживи имотния пазар, както и стъпки в подкрепа на фондовите пазари.
Въпреки сигналите за допълнителни фискални разходи, които да вкарат повече пари в ръцете на китайските потребители, правителството не е разкрило конкретни планове. Компанията за проучвания Rhodium Group заяви в бележка, че политиците показват повече готовност да действат по отношение на икономиката, но дефлационният натиск е сред няколкото важни проблема, които остават нерешени.
Дефлаторът на китайския брутен вътрешен продукт (БВП) – икономически показател, който измерва цените в широки граници в икономиката, се свива вече пет поредни тримесечия, което е най-дългата му подобна серия от четвърт век. В крайна сметка това означава, че икономиката може да не расте толкова бързо, колкото предполага основният показател за БВП. Според Пекин той трябва да се повиши с около 5% тази година.
Правителството насочи по-голямата част от политическия си фокус върху подкрепа на производството и инвестициите. Макар че това поддържа работата на китайските заводи, то остави страната и световните ѝ търговски партньори затрупани с излишни стоки. Изобилието от предлагане помага да се поддържат цените ниски.
Именно тук се намесва Pinduoduo. Тъй като все по-голяма част от разходите в Китай се извършват онлайн, намаляването на цените от приложението и други платформи за електронна търговия, които копират неговия успех, допринасят за дефлационния спад. По данни на HSBC около 60% от потребителите в страната пазаруват онлайн, формирайки повече от една трета от всички разходи за търговия на дребно.
„Pinduoduo е едновременно следствие и причина за дефлацията“, казва Доналд Лоу, професор по публична политика в Hong Kong University of Science and Technology.
Основана през 2015 г., Pinduoduo се разраства по-бързо от по-утвърдените си съперници, като напоследък разширява дейността си в чужбина с марката Temu. За последното си тримесечие Pinduoduo обяви, че приходите са се увеличили с 86%. Тя обаче предупреди, че бъдещата печалба може да поеме удар, тъй като планира да инвестира значителни средства в подкрепа на „висококачествени“ търговци.
Колин Хуанг, основател на Pinduoduo и един от най-богатите хора в Китай, заяви, че една от основните ценности на компанията не е да продава евтини продукти, а да предлага стоки, които клиентите ще почувстват като по-евтини, отколкото би трябвало да бъдат.
Продавачката на пелени Лин разказва, че по-рано тази година Pinduoduo я е включила в „автоматизирана система за проследяване на цените“, която позволява на компанията да намалява цените ѝ, когато открие, че подобни продукти се предлагат на по-ниска цена. Няколко месеца след като се отказала от програмата, тя открила, че настройката отново е била включена.
Pinduoduo, която не е отговорила на исканията за коментар на NYT, твърди, че функцията помага да се подобри „оперативната ефективност“ на търговците, като същевременно предоставя на клиентите продукти на по-конкурентни цени.
Икономистите от години изучават последиците от електронната търговия върху ценообразуването.
В средата на второто десетилетие от новия век икономистите започнаха да подчертават т.нар. ефект „Amazon“, който се изразява във влиянието на доминиращия онлайн търговец на дребно Amazon.com върху понижаването на цените в интернет и в магазините на дребно. Почти всички търговци на дребно, включително Amazon, следят цените на конкурентите и след това коригират своите, като използват т.нар. динамично ценообразуване, при което цените се променят в зависимост от пазарните условия.
Общоприетото схващане е, че ефектът „Амазон“ спомага за поддържането на ниски цени. Но Алберто Кавайо, професор в Harvard Business School, твърди през 2018 г., че онлайн търговията прави цените по-чувствителни към икономически сътресения, като например по-високите разходи за енергия. Той отбелязва, че цените могат да се повишат рязко, ако шоковете са инфлационни.
Професор Кавайо казва, че в Китай може би се наблюдава нещо подобно, но в обратна посока. Икономическият шок от спада на икономиката оказва натиск за намаляване на цените, а ефектът се ускорява от платформите за онлайн търговия. Успехът на Pinduoduo накара двата ѝ най-големи конкурента – Alibaba и JD.com – да се включат в конкуренцията за ниски цени.
Миналата година сайтът за пазаруване Taobao на Alibaba започна кампания за оценяване на продавачите въз основа на това как цените им се сравняват с други платформи за електронна търговия, посочват китайските медии. Продавачите с по-добри цени получават по-голям трафик и популяризиране на продуктите си. JD.com, някога известен с продажбата на електроника от висок клас, също създаде серия от кампании за ниски цени.
От своя страна, китайските регулатори въведоха през май ново правило, което не позволява на онлайн платформите да налагат „необосновани ограничения“ върху цените, правилата за трансакции и трафика на търговците.
Освен функцията за проследяване на цените други политики на Pinduoduo също затрудняват търговците да печелят пари. Купувачите, които не са доволни от даден продукт, могат да поискат възстановяване на сумата, без да връщат продукта.
Все пак търговците казват, че е трудно да напуснат Pinduoduo, защото клиентите са лоялни.
преди 1 месец Онлайн търговията е бъдещето, така че много физически магазини и молове ще изчезнат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар