IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Американската индустрия иска облекчаване на новите мита върху вноса от Китай

Промяната в митата ще бъде първото голямо търговско решение на Белия дом, откакто Камала Харис стана основен кандидат за президент на Демократическата партия

13:55 | 26.08.24 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Тази седмица се очаква администрацията на президента на САЩ Джо Байдън да обяви окончателни планове за рязко увеличение на митата върху определени китайски стоки, внасяни в страната, а американската индустрия междувременно търси облекчаване на търговските бариери с азиатската икономика, пише Ройтерс.

Американските производители от редица сектори, включително на електрически превозни средства и потребителски електроуреди, поискаха намаляване или премахване на по-високите мита, както и значително разширяване на списъка с внос от Китай, който не подлежи на търговски ограничения.

През май Байдън обяви, че ще увеличи четирикратно митата върху китайските електрически превозни средства до 100%, двукратен ръст на налозите върху полупроводниците и соларните клетки както и нови мита от 25% върху литиево-йонните батерии и други стратегически стоки, включително стоманата, за защита на американските компании от китайския производствен свръхкапацитет.

Първоначално Белият дом каза, че новите мита ще влязат в сила на 1 август, но това беше отложено за септември, тъй като службата на търговския представител на САЩ проучва повече от 1100 публични коментара. Окончателното решение трябва да бъде взето до края на август.

Промяната в митата ще бъде първото голямо търговско решение на администрацията, откакто вицепрезидентът Камала Харис се превърна в основен кандидат за президент на Демократическата партия, след като Байдън се оттегли от надпреварата в края на юли.

Решението е политически трудно. Отмяната или низходящата корекция на митата може да предизвика критики от страна на републиканците, които се придържат към твърда позиция по отношение на търговията с Китай в кампания, в която Тръмп обеща да удари китайския внос със сериозни мита. От друга страна, реализирането на първоначално обявените повишения на налозите би предизвикало оплаквания относно по-високите разходи, дори от някои демократи в Конгреса.

Китай обеща отмъщение срещу увеличенията на митата, като външният министър Уан И каза, че те показват, че някои хора в САЩ може би "губят разсъдъка си".

Решението за митата на Белия дом ще бъде обявено през същата седмица, в която съветникът по националната сигурност на САЩ Джейк Съливан ще разговаря с Уан в среща, целяща да поддържа напрежението между САЩ и Китай под контрол с наближаването на президентските избори в САЩ през ноември.

Митата на Байдън-Харис включват нов налог от 25% върху произведените в Китай портални морски кранове - доминиран от Китай сектор. Операторът на пристанището на Ню Йорк и Ню Джърси заяви, че има осем крана, поръчани от китайската държавна компания ZPMC на цена от 18 млн. долара за брой, а 25-процентните мита биха повишили цената на всеки кран с по 4,5 млн. долара, „причинявайки значителен натиск върху важното пристанище и ограничени ресурси".

Сенаторите-демократи Тим Кейн и Марк Уорнър от Вирджиния и Рафаел Уорнок и Джон Ософ от Джорджия също изразиха загриженост относно въздействието върху пристанищата в техните щати, като призоваха съществуващите поръчки на китайски кранове да бъдат освободени от новите мита.

Те също така призоваха администрацията да преразгледа планираните мита от 50% върху спринцовките, заявявайки, че те могат да нарушат доставките на тези, използвани за хранене на новородени бебета.

Ford Motor поиска от Белия дом да намали предложените мита върху изкуствения графит - ключов материал, използван в производството на аноди за батерии за електрически превозни средства. Ford заяви, че все още използва "почти изцяло" китайски графит.

Autos Drive America, група, представляваща автомобилни производители от други страни, призова за запазване на митата върху батериите, модулите, клетките и стратегически значимите минерали поне до 2027 г., за да се позволи на компаниите да „изпълнят инвестициите в производството в САЩ и да насърчат приемането от страна на потребителите“ на електромобилите.

Натиск за разширяване на митата върху стоманата

Има някои компании, които настояват за по-мащабни мита, включително върху китайската стомана, които Байдън предложи да се увеличат до 25% от 7,5%.

Финландският производител на неръждаема стомана Outokumpu, който управлява фабрика в Алабама, заяви, че подкрепя увеличението и иска то да се разшири до всички стоманени продукти, разтопени и излети в Китай и преработени в други страни, като Виетнам, за ограничаване на заобикалянето на митата.

Производителят на стомана също посочва, че по-високите мита трябва да се разширят и върху други категории от неръждаема стомана, като прибори за хранене, хладилно и пивоварно оборудване.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:55 | 26.08.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още