Слънчогледовото олио детронира зехтина от кралското място в кухнята на Испания – най-големият производител на зехтин в света, тъй като растящите цени принуждават потребителите да се пренасочват към по-евтини опции, съобщава Ройтерс.
Испанците са купили 107 млн. литра от всякакви видове маслиново олио през първото половина на 2024 г. спрямо 179 млн. литра слънчогледово олио, посочва най-голямата асоциация за бутилиране на зехтин в Испания Anierac.
До тази година зехтинът бе най-популярното масло за готвене сред испанските домакинства, формирайки 62% от продажбите по обем през 2023 г., а слънчогледовото олио представляваше почти 34%, посочва Министерство на земеделието.
„Ясно е, че потреблението на зехтин намалява в Испания“, казва Примитиво Фернандес, говорител на Anierac. „Има домакинства, които преди са купували само зехтин, а сега за пръв път купуват слънчогледово и маслиново олио“, добавя той.
Продажбите на зехтин по обем са спаднали с 18% през първото полугодие на годишна база, съобщи Anierac. В същото време продажбите на слънчогледово олио са се увеличили с 25% по обем миналата година, показват официални данни.
Бутилка слънчогледово олио е струвала средно 1,86 евро на литър миналата година, а по-скъпите видове маслиново олио са били от 6 евро нагоре за литър – с 50% повече спрямо 2022 г., показват официални данни.
Испания обикновено доставя около 40% от световния зехтин, но горещите вълни през пролетта и продължителната суша намалиха реколтите от маслини през последните две години, увеличавайки цените на зехтина до рекордни нива.
Това изтласка основната съставка в средиземноморската диета отвъд възможностите на бедните домакинства в Испания, които се пренасочват към по-евтиното слънчогледово олио, твърди доклад на Министерство на земеделието за тенденциите в потреблението на храни през 2023 г.
Към края на миналата година зехтинът е бил основно потребяван от домакинства в средната или горната средна класа, се казва в доклада.
Еднолитровите бутилки от зехтин екстра върджин са се продавали за до 14,5 евро в някои супермаркети миналата година, което ги поставя в категорията продукти, върху които търговците слагат аларми.
През юни испанското правителство намали данъка добавена стойност върху зехтина, за да го направи по-достъпен, макар че цените леко спадат тази година.
Най-голямата верига супермаркети в Испания Mercadona намали цената на зехтина с 25% тази година, а тази седмица предлага бутилки от 1 литър на цена под 7 евро, за да привлече обратно потребителите, казва източник на компанията.


БАБХ установи завишено количество неорганичен арсен в детски каши
ГДБОП предупреждава за нова измама с автомобили
Хванаха за ден 21 шофьори с алкохол или наркотици
Румен Радев приема още две партии утре
"ДПС-НН": Охраната на Пеевски е от четирима служители на НСО, автомобилът е на партията
Прагматизмът, Саудитска Арабия и новите модели ще движат игрите и е-спортовете
Основателят на iRobot за фалита и роботиката, част 2
Основателят на iRobot за фалита и роботиката, част 1
Кен Грифин: Европейските пазари не са достатъчно дълбоки и силни
САЩ търси съюзниците за приближаване на AI веригите на доставки
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Михаил Миков: Слава Богу, че не мина този бюджет
Коцев от София: Протестът е висша форма на обществено порицание
На последните места сме по материално благосъстояние в ЕС заедно с Унгария
Радев: Дълги години се твърдеше, че младите хора у нас не се интересуват от политика
След делфина във Венеция се появи и тюлен монах
преди 1 година Все по-скъпо ще става всичко в Европа. Все от някъде трябва да се събират все повече пари. Нали трябва да има за подаръци на Фekaлнито Укроплеме. отговор Сигнализирай за неуместен коментар