Ако не беше търговската война между двете най-големи икономики в света, сега Easy Signs щеше да разполага с десетки работници във фабриката си в Алънтаун, Пенсилвания. Щеше да подготвя планове за изграждане на втори завод някъде на запад - Солт Лейк Сити беше фаворит като дестинация — и да създаде още 100 работни места, пише New York Times.
Базирана в Австралия Easy Signs произвежда банери и други маркетингови продукти за корпоративни събития, като използва огромни принтери за разпечатване на лога и слогани върху ролки плат. Нейният американски бизнес расте със 70% годишно. Сега компанията отлага разширяването си.
Нейните продукти са изложени на алуминиеви стойки, произведени в Китай. Тези продукти сега са обект на поредица от мита, достигащи до 365% съгласно политика, въведена от бившия президент на САЩ Доналд Тръмп и продължена от администрацията на сегашния държавен глава Джо Байдън в името на защитата на американската индустрия от китайските правителствени субсидии.
Разходите за вносни компоненти може да се увеличат допълнително, ако Тръмп спечели президентските избори през ноември и изпълни заплахата си да добави 60-процентно или по-голямо мито за всички китайски стоки и 10% върху целия внос.
„Това определено е страшна концепция“, коментира Анди Фрайър, съосновател на Easy Signs.
Страх сред бизнеса
В интервюта с две дузини американски производители, търговци на дребно и спедиторски агенти, мнозина посочват, че се въздържат да инвестират и да се разширяват предвид несигурността относно митата върху вносните продукти и части - особено върху тези, доставяни от Китай.
Ако Тръмп спечели изборите, рискът за по-нататъшни смущения е голям. Ако вицепрезидентът Камала Харис победи, много от хората посочват, че очакват търговските вражди с Китай да продължат, което може да доведе до увеличаване на разходите за компоненти, използвани от американския бизнес.
„Компаниите са решили, че независимо от правителството, което ще дойде на власт, митата срещу Китай ще продължат да се повишават“, разкрива Мандип Сингх, чийто бизнес, Via Indigos, свързва американските фабрики с доставчици в Индия.
Наскоро Сингх се свързва с компания, която произвежда пречистватели на въздух и иска да прехвърли производството си от Китай в Индия. „Те искат ние да се погрижим за цялата продуктова гама“, посочва той.
Тръмп започна да налага широкообхватни мита върху вноса от Китай през 2018 г. Президентът Байдън разшири тази политика, като добави мита към нови категории китайски стоки, включително електрически превозни средства и соларни клетки.
И двете администрации заявиха, че налозите имат за цел да стимулират местната индустрия. Но въпреки че митата върху китайския внос оказват натиск върху производителите и търговците на дребно да намалят зависимостта си от Китай, те обикновено карат производството да се пренасочва към други страни с ниски разходи за труд като Мексико, Виетнам и Индия.
Превантивни мерки
Някои фирми трупат запаси, като увеличават вноса, става ясно от скорошен анализ на Project44, компания, която предоставя технология, използвана от бизнеса за управление на техните вериги на доставки. През юни и юли – пиковият момент за търговците на дребно, които трупат запаси за празничния сезон – обемът на презокеанските пратки, достигащи до САЩ от Китай, се е увеличил с повече от 4% спрямо предходната година.
Други компании търсят решение за справяне със сегашното объркване, свикнали с безмилостния хаос във веригата на доставки. Пандемията преобърна глобалното производство и корабоплаването, като доведе до задръствания около пристанищата и недостиг на продукти.
Суецкият канал е почти напълно блокиран от ударите на хусите срещу плавателни съдове, действащи в знак на солидарност с палестинците в Ивицата Газа, което повиши цените на корабоплаването. Панамският канал има ограничен трафик заради сушата. Железопътните работници в Канада заплашват да стачкуват заедно с тези от пристанищата на Източното крайбрежие и Мексиканския залив.
„Моят подход е да изчакаме и да видим и след това да действаме възможно най-бързо, ако нещо се случи“, коментира Сам Шакълтън, чийто бостънски бизнес за електронна търговия, Cross Path Capital, разчита на китайски фабрики за производство на продукти за домашен декор и градински дизайн, които фирмата продава в Amazon.
Досегашните мита са увеличили разходите за някои от нейните продукти с повече от 30%. Cross Path Capital е повишила цените, за да прехвърли приблизително половината от разходите върху потребителите. Нейните доставчици в Китай са намалили цените на някои артикули, споделяйки тежестта на митата, добавя Шакълтън.
Първоначално той обмисля да намери доставчици от други страни, но се спира на Китай, защото страната представя ненадмината комбинация от високо качество и ниски цени.
Много вносители се доверяват на предположението, че Тръмп няма да наложи 60-процентни мита, защото това ще донесе хаос в икономиката, ще застраши фондовата борса и ще повиши цените до неудобни нива.
„Никой, когото познавам, не планира това“, коментира Сара Дандан, основател на FourOneOne, бизнес в Чикаго, който резервира контейнери за вносители.
Но Тръмп много пъти е нарушавал традиционните норми. Преди 8 години търговски експерти се присмиват на заканите му да добави всеобхватни мита върху китайския внос. Сега някои компании са достатъчно загрижени от коментарите му за митата, че правят планове за действие в извънредни ситуации.
„Трябва да го приемете сериозно“, изтъква Крис Тейлър, главен изпълнителен директор на GridStor, която разработва проекти за съхранение на енергия.
По-големите компании се придържат към допълнителни запаси от части и готови стоки, приемайки по-високите разходи за складиране и застраховка като защита срещу бъдещи увеличения на митата, посочва Ара Оханян, главен изпълнителен директор на Netstock, която проектира софтуер, използван от компаниите за управление на техните вериги на доставки. Някои от клиентите ѝ пренасочват поръчки към Мексико, за да избегнат митата върху китайския внос.
Заобикаляне на митата
Самите китайски компании създават фабрики в Мексико, използвайки търговското споразумение със Северна Америка, за да получат безмитен достъп до САЩ. Някои американски вносители предполагат, че втори мандат на Тръмп ще прекрати това споразумение. Автомобилните компании са особено загрижени, като се има предвид, че Мексико се превърна в основен доставчик на части за автомобилните заводи в САЩ.
„Всички са притеснени“, коментира Рос Джордж, консултант за веригата на доставки, фокусиран върху автомобилната индустрия. „Те казват:„ Знаем, че купуваме от китайска компания, но там пише „Произведено в Мексико“. Не е толкова ясно, колкото ни се иска“, добавя Джордж.
Соларната индустрия изглежда особено уязвима към засилващата се търговска война предвид голямата ѝ зависимост от вносни соларни клетки от Югоизточна Азия. През последните години китайските компании построиха заводи в Малайзия, Тайланд и Виетнам, за да избегнат американските мита върху износа от Китай. Това доведе до нови мита върху продуктите от тези страни, тенденция, която се очаква да се разшири, ако Тръмп се върне в Белия дом.
Прогнозата за допълнителни търговски бариери рискува да забави появата на нови инсталации на слънчева енергия, изтъква Майк Хол, главен изпълнителен директор на Anza, компания, която свързва купувачи и продавачи на оборудване за слънчева енергия. „Това прави нещата по-скъпи и създава несигурност и страх“, предупреждава той.
В Пенсилвания Easy Signs наскоро получава два транспортни контейнера, пълни с алуминиеви стойки, на пристанището на Филаделфия. Вместо да плати допълнителните мита, тя отказва да ги приеме, и решава да плати допълнителните разходи, за да върне товара обратно в своя склад в Австралия.